Accupakket of auto vervangen

Vragen, antwoorden en onderwerpen specifiek voor de Prius Classic (1997-2004). Minimaal forum i.v.m. de kleine oplage van de Prius Classic.
Plaats reactie
Prii
Lid
Lid
Auto: Prius 2001

Accupakket of auto vervangen

Bericht door Prii »

Prius 2001 met 300k op teller, accupakket is 19 jaar (!) oud en begint het op te geven. Betere reclame kan ik niet bedenken! Ik kan een 2006 met onder de 100k op de teller kopen voor 7000 en het accupakket van de mijne laten vervangen door nieuw of refurbished voor 2000 of minder. Choices...

Josje
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Re: Accupakket of auto vervangen

Bericht door Josje »

Om nou nog zo veel geld te spenderen aan dit oude beestje...zullen zo langzamerhand wel wat meer mankementen aan gaan komen.

Ik zou een Prius 3 kopen met meer kilometers. Vele jaren jonger, rijdt veel beter en je hebt een superauto.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Leuk hoor een Prius 1, maar qua rijeigenschappen niet echt meer van deze tijd.
Het is natuurlijk jouw keuze.
Wil je classic blijven rijden, dan weet je wat je moet investeren.

Je loopt dan wel, zoals hiervoor al genoemd, het risico dat er andere zaken defect raken.
Als vervanger is de Prius 3 een prima keuze, rijdt beter dan de P1 en de P2.
Mits je een niet te oude aanschaft, dan kan hij ook weer jaren mee.
De investering is natuurlijk wel wat groter, dan een nieuwe accu in je huidige P1, maar dan heb je ook wat. :wink:
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Recipe
Lid
Lid

Bericht door Recipe »

Hallo Prii,

Mocht het je een interessant idee lijken om eens naar een Prius 3 te kijken dan kan ik je misschien helpen. Ik heb onlangs mijn Prius 3 Dynamic, het gaat hier om het nieuwste model van de Prius 3, ingeruild voor een C-HR Launch Edition. De auto is van juni 2012 en heeft 197,6 K op de teller. Ik heb de auto altijd prima onderhouden en nooit problemen mee gehad. De condensor van de airco is recent vervangen omdat deze was gaan 'zweten' vanwege putjes die ontstaan waren door steenslag. Verder onlangs ook twee nieuwe banden erop laten zetten. Ik heb naderhand nog comfort schakeling en automatisch inklapbare buitenspiegels erop laten zetten. Het is een heerlijke auto om in te rijden en heb hem met enigszins weemoed ingeruild omdat hij mij al die 8 jaar trouwe dienst heeft bewezen, maar ik wilde graag weer eens de overstap maken naar een modernere auto met wat meer veiligheidssystemen en 'gadgets' erop (bijv. Android Auto etc.).

Mocht je interesse hebben stuur me dan even een privé bericht en ik help je verder.

Greets,

Recipe

Camille Schyns
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Auto: Prius 3 dynamic, jan 2011

Bericht door Camille Schyns »

Al vaker heb ik gezegd dat de P1 een belangrijke auto is want het was de eerste op grotere schaal geproduceerde hybride. Dus gaat ie allicht over enkele jaren een collectors-item worden en dat betekent dat ie in waarde zal stijgen.

Het zal wel zo zijn dat de P3 nog wat meer snufjes te bieden kan hebben, maar welke zijn voor jou écht van belang. Navi of zo?

Een auto is een auto en waarom zou je die van de hand doen als ie bevalt? Ik rij naast de P3 ruim 35 jaren in mijn oldtimer MG's en hoewel de Prius véél meer luxe te bieden heeft, ga ik niet met de Prius met vakantie door Frankrijk crossen. Dat is gewoon niks voor mij. Onze droomauto ... weer een R4 zoals ik die in '77 en mijn vrouw die in '78 had.

De ervaring van 19 jaren met de aandrijfaccu laat zien hoe de dealers ons naaien met de "hybridecheck" die na 7 jaren toch echt nog niet aan de orde zal zijn.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

prinsreinier
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door prinsreinier »

Is de P1 ook uit te lezen? Bij de P2 en P3 kan je prima zien welke cellen zwak worden...het is altijd mogelijk de batterij op celniveau te repareren.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Revisie is meestal een korte termijn reparatie.
Slechte cellen worden vervangen.
Na een bepaalde periode komen de volgende cellen en dan ga je weer.
Wanneer iemand echt lang door wil rijden met een P1, dan is vervanging van de HV-accu een betere investering dan als maar repareren.
Het blijft natuurlijk ook na vervanging van de HV-accu een oudere auto, waar van alles defect aan kan raken.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Josje
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Bericht door Josje »

Toch vind ik het ook weer prijzenswaardig dat iemand zo 'n oude auto rijdt, en bereid is daar nog substantieel in te investeren.

Dát is ook duurzaamheid.

Plaats reactie