Beslagen ramen? Acht tips.

Hier kunt u vragen stellen en/of antwoorden vinden betreffende het onderstel, de banden/velgen en de carrosserie, etc. van uw hybride.
Gesloten
Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 962
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Beslagen ramen? Acht tips.

Bericht door Axial63 »

Beslagen ruiten? Acht tips om condens uit je auto te weren of te verwijderen
Natte weersomstandigheden zorgen voor beslagen ramen en meer vocht in de auto.
Slecht zicht is een onveilige situatie en de boete voor rijden met beslagen (of bevroren) ramen ca. € 240,- .
Daarom acht tips om condens uit je auto te weren of te verwijderen.

Beslagen autoramen zijn vervelend. Zonder airconditioning moet er behoorlijk worden geveegd met een droge doek. In extreme gevallen moet daardoor bij vorst ook aan de binnenzijde worden gekrabd. Maar hoe ontstaat deze condensvorming?
In koude en natte seizoenen beslaan de ruiten sneller doordat koude lucht minder vocht opslaat dan warme lucht. Vooral ‘s nachts condenseert die vochtigheid, die via kleding en schoenen in de auto komt, op de koude ruiten. Zodra het vocht in de auto zit, gaat het niet zomaar weg.
Zeker niet in auto’s die incidenteel worden gereden. Het is dan ook vaak de tweede auto in het gezin die er het meest last van heeft. Auto’s die regelmatig worden gereden, drogen zichzelf immers door langdurig gebruik van kachel en airconditioning.

Problemen zijn snel opgelost
Naast natuurkunde is er nog een andere oorzaak: verwaarlozing. Met een beetje zorg, een paar eenvoudige stappen en de juiste accessoires kunnen de problemen snel worden opgelost. Als de ramen na het volgen van onderstaande tips nog steeds beslaan, kan alleen de garage nog helpen. Als bijvoorbeeld de afdichtingen van deuren, ramen of zonnedak poreus of gescheurd zijn, moeten die vervangen worden.

Maar het kan natuurlijk ook lekkage zijn..
Voel met de blote hand aan alle matten in de auto, in elke hoek. Als de vloermat nat is duid dit op lekkage.
Controleer ook in de bagageruimte de ruimte onder de bagagevloer (de ruimte waar normaal het reservewiel ligt en erom heen). Verwijder al het water uit de auto dmv een dweil of door een afdichtdop te verwijderen. Vergeet niet deze dop na het uitlekken weer terug te plaatsen. Als de matten droog aanvoelen dan staat hieronder een aantal tips om beslagen ramen te voorkomen of te verhelpen.

Tip 1: Zorg voor vetvrije, schone ruiten
Poetsen, poetsen, poetsen; menig Toyota-rijder zorgt er natúúrlijk voor dat zijn auto er vanbuiten spik en span bij staat :shock:
Vergeet echter niet óók de binnenkant van de ruiten goed schoon te maken met een ontvettend reinigingsmiddel. Dan voorkom je condensvorming. Zorg ervoor dat de ramen schoon en vetvrij zijn.

Tip 2: Houd de afvoerkanalen schoon
Wanneer de afvoerkanalen voor regenwater worden geblokkeerd door vuil en bladeren, hoopt het water zich op. Niet zelden sijpelt het na verloop van tijd door in het interieur. De afvoerkanalen bevinden zich tussen de voorruit en de motorkap, in het zonnedak en soms ook aan de achterkant van de auto. Vaak is het voldoende het vuil te verwijderen. Controleer vervolgens met een beetje water of het water wegstroomt.

Tip 3: Vervang het interieurfilter
Ook een verstopt interieurfilter kan vocht in de auto veroorzaken. Stof en vuil zorgen ervoor dat de lucht niet langer optimaal kan circuleren. Bovendien krijgen schimmels en bacteriën een kans, waardoor het vervuilde pollenfilter een gezondheidsrisico vormt. Een nieuw filter kost ongeveer 15 euro. Hoogwaardige actieve koolfilters filteren niet alleen pollen en stof, maar ook stikstofoxiden (NOx) uit de lucht.

Tip 4: Laat vocht eruit
Zorg ervoor dat de ventilatiekanalen open staan en dat de ventilatie niet op de recirculatiestand staat omdat het voertuig dan niet wordt ontlucht. Schakel daarom de ventilatie en de verwarming in – warme lucht neemt meer vocht op dan koude lucht. Daarnaast is het handig tussendoor de ramen kort te openen om de vochtige lucht naar buiten te laten.

Tip 5: Gebruik de airconditioning
Hoewel veel mensen de airco alleen gebruiken voor koeling in de zomer, moet deze ook 's winters regelmatig worden gebruikt. Regelmatig gebruik smeert de afdichtingen, voorkomt ophoping van bacteriën en nare geurtjes en verhoogt de levensduur. Bovendien verwijdert de airconditioning vocht uit de lucht op een veel effectievere manier dan de verwarming.

Tip 6: Houd de auto droog
Om de auto droog te houden moet natte kleding worden uitgedaan voordat je instapt. Leg natte jassen in de kofferbak zodat het vocht niet door de bekleding van de stoelen wordt opgenomen. Haal desnoods natte vloermatten uit de auto om deze te drogen. Als je een droge parkeerplaats of garage hebt, kun je het raam open laten zodat de auto kan ventileren.

Tip 7: Gebruik een ontvochtiger
Om de vochtige binnenlucht te drogen, zijn speciale vocht absorberende producten te koop. Deze speciale kussens kosten ongeveer 10 euro en kunnen in het interieur worden geplaatst. Ze verwijderen vocht uit de lucht en kunnen, eenmaal vol, op de kachel worden gedroogd en opnieuw worden gebruikt. Als alternatief kan kattenbakvulling in een oude sok worden gestopt en in de auto geplaatst, maar dit product kan niet worden hergebruikt.

Tip 8: Onderhoud
Als pakkingen en rubbers poreus worden, kan ook hier vocht binnendringen. Om dit te voorkomen, kunnen ze met de juiste zorg soepel worden gehouden. Voor dit doel zijn bijvoorbeeld talgpoeder, vaseline, of andere speciale verzorgingsproducten geschikt.


Ruiten reinigen.
Hier enkele tips die forumleden al hebben geschreven:
Het beste kun je aan de slag gaan met een klein emmertje lauwwarm water met daarin een toevoeging om de ruit te ontvetten,
bekende producten hiervoor zijn:
- een halve gesneden ui, afdrogen met een krant
- een scheutje (reinigings)azijn
- een scheutje citroenzuur en twee druppels afwasmiddel
- een beetje afwasmiddel voor de vaatwasser
- een klein scheutje Ammoniak, dit droogt streeploos op. Maar zorg wel voor goede ventilatie tijdens het poetsen.

Meer alternatieven:
- insmeren met scheerschuim, wegvegen met een tissue
- een paar strepen op het raam trekken met een stukje zeep, dit uitwrijven met een schone doek
Om de troep weg te krijgen: gebruik water plus een ruitenwisser plus een goed schoon zeemleer.
Het probleem met de huidige auto's is de ontzettend plat liggende voorruit. Leg een handdoek op het dashboard, trek met een oude ruitenwisser het meeste vocht (met troep) weg, veeg met een schoon en vochtig zeemleer de overblijvende stukjes weg.
De handdoek moet maar alle naar beneden lopend of druppelend water opvangen.

* Realiseer je dat de azijn een vetoplosser is. Dat betekent dat je het water moet zien als 'transport-middel'. Het beste werkt het door met een oud ruitenwisserblad het poetswater van het glas te trekken. Eventuele streepjes aan de randen ga ik te lijf met een perfect schoon vochtig zeemleer. Zo'n ruitenwisserblad gebruik ik ook - met de nodige extra voorzichtigheid - na het poetsen van de auto op de lak. Dat werkt èn beter èn sneller dan met een zeemleer.

Beslist NIET gebruiken:
- Glassex: Het laat een vettige film achter die men waarschijnlijk bedoeld heeft om meer glans te geven, maar de ruit wordt er niet schoner van.

Camille Schyns
Tip van Tinus..

- Haal bij Autototaalglas of Carglass een fles ruitenreinger (,3,75 per fles euro ongeveer)
- Neem een microvezelspons (of wikkel een microvezeldoek om een spons).
- Spray de reiniger op de microvezel spons (of op de doek die om de spons zit). Dus NIET je ramen zelf gaan inspuiten!!
- was je ruiten met de natte microvezelspons.
- Neem een schone microvezeldoek (liefst met wafelstructuur) en neem de ruiten af.
SCHOON !!
Indien niet schoon..? Herhalen.. want dan zijn ze echt goor!!

Direct op de ruit spuiten en dan aan wrijven is alleen maar vuil verdunnen en uitsmeren!!!
Dus.. eerst wassen en daarna afnemen.. desnoods herhalen en ze zullen echt schoon en vetvrij zijn!!

CeHaEr
Even een stukje natuurkunde:
Vraag a) Waarom is alleen opgewarmde airco lucht droog?
Antwoord: Omdat de niet opgewarmde airco-lucht 'kletsnat' is, is 100% verzadigd met waterdamp, het overtollige water is onder de auto afgevoerd.

Vraag b) Waarom worden Airco compressors veelal uitgeschakeld onder de 4 a 5 graden?
Antwoord: Een optimaal en maximaal werkende airco zal terugkoelen tot ca. 4 graden, waarom zou je het apparaat laten buffelen als deze lucht gratis van buiten kan komen? Daarnaast wordt de pomp uitgeschakeld om schade door vorst te voorkomen (het lampje Airco AAN zal gewoon branden, maar de pomp werkt niet).
* Relatieve vochtigheid is een procentuele weergave van de hoeveelheid waterdamp in die lucht.
Koude lucht kan weinig waterdamp bevatten en warme lucht kan veel waterdamp bevatten.
Om te drogen heb je lucht nodig met een lage RV. (dus met een groot vermogen om waterdamp op te nemen)
Stel: (voor het gemak)
1 M3 lucht van 10 graden kan 10 gram vocht bevatten.
1 M3 lucht van 20 graden kan 20 gram vocht bevatten, enz.

Als je lucht van 30 graden met 50% RV gaat terugkoelen naar 10 graden, dan heeft deze koude lucht een RV van 100% en moet er tevens nog ergens 5 gram water afgevoerd worden.
Als je deze lucht van 10 graden met 100% RV gaat verwarmen naar 30 graden, dan kan deze lucht 30 gram bevatten, maar bevat slechts 10 gram. De RV is dan slechts 33%, uitermate geschikt om te drogen.

De airco in een auto dient 2 doelen;
- Ontwasemen (drogen) te vergelijken met de wasdroger, koude lucht opwarmen en hup, de onderbroeken zijn droog.
- Koelen voor het comfort van de inzittenden, daarbij wordt slechts de koude lucht vermengd met lucht van buiten of circulatielucht, deze lucht wordt uiteraard niet opgewarmd.

N.B. Drogen is RV afhankelijk, niet temperatuursafhankelijk.
Mijn moeder klaagde dat de was niet wilde drogen toen het 28 graden was en er onweer op komst was. (het was benauwd en zweterig, de lucht had een hoge RV en kon geen waterdamp opnemen)

Frans Frafie55

Bomen en afvallende vervuiling
Als de ramen beslaan moet er ook een 'bron' zijn.
Als het regent is dat duidelijk: de neerslag.
Waar blijft al het water dat op de auto neerkomt? Dat verdwijnt via 'kanalen' langs het dak en langs de ramen naar de onderliggende carrosserie.
Daar treden soms problemen op door 'obstakels' of slijtage.

Staat de auto vaak onder de bomen?
Dan krijg je in het voorjaar te maken met bloesem en in het najaar met afvallende bladeren.
(en omdat het zo'n warm jaar is laten veel bomen reeds de blaadjes vallen om zelf te overleven....)
Sporen daarvan zie je al snel als je de motorkap of kofferbak opent: langs de randen overal boomresten.
Regelmatig schoonhouden kan het probleem voorkomen maar nu is er blijkbaar een overmatige hoeveelheid boomresten waardoor het water niet kan wegvloeien (of de boomresten kletsnat en niet kunnen drogen).
Grootste kans op verstopping is onder de voorruit in de 'bak' onder de ruitenwisser; Deze bak heet officieel de 'paravan'. Door de gaatjes kun je naar binnen kijken. Zie je daar veel vuil dan ligt daar ongetwijfeld je probleem.
Even langs de dealer rijden is de meest slimme oplossing, zij weten precies hoe je het vuil kunt wegkrijgen en waar eventuele ophoping ligt. Daarna is het weer aan de gebruiker om regelmatig het boom afval te verwijderen voor het zich een weg baant onder de carrosserie.

Als de paravan (bijna) vuil vrij blijkt te zijn is het vaak dat de zij afwatering langs (of door) de voorspatborden verstopt is geraakt met bladresten. Giet wat water op de voorruit en kijk waar het onder de auto naar buiten komt. Is dat links minder dan rechts of andersom dan zit daar de verstopping. Vaak tussen binnen en buitenspatbord. Met een tuinslang veel water erdoor laten open wil wel eens helpen...

Tot slot: Zet de klep van de verwarming eens in de andere stand: Dus verse lucht naar recirculeren of andersom en kijk of er de volgende dag verbetering optreed (knop symbool met binnenkant auto met een roterende pijl).
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gesloten