[Ecvt] Zelf vervangen transmissieolie

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, Service-updates en tips bij doe het zelf onderhoudswerkzaamheden, etc.
Fokko2

[Ecvt] Zelf vervangen transmissieolie

Bericht door Fokko2 »

Onderzoek
Na zelf twee Priusen een grote beurt te hebben gegeven heb ik me eens verdiept in de transmissieolie en of het ook nodig zou zijn om die te vervangen.
De olie die vanaf de fabriek gebruikt wordt is de ‘Toyota ATF WS Lifetime’ en dat ‘lifetime’ wekt de indruk dat het nooit vervangen zou hoeven te worden. Dat zal je dealer je ook vertellen. Maar is dat echt zo en wat verstaat Toyota precies onder levenslang?

Als je de verhalen op o.a. priuschat, priusfreunde maar ook op eigen particuliere websites mag geloven dan verouderd die vloeistof toch wel vrij snel. En als je de bijgeplaatste foto’s ziet dan schrik je helemaal; is die donkerpaarse milkshake of zwarte afgewerkte olie die er uitkomt hetzelfde als de helderrode vloeistof die er in hoort te zitten?
In de VS kun je voor een klein bedrag een oliemonster laten nemen en laten analyseren. Uit één van die verslagen bleek dat na zo’n 120.000 km de olie al meer dan 15% van zijn viscositeit had verloren en dus als smeermiddel echt niet meer geschikt was. Ook loopt na verloop van tijd de hoeveelheid metaaldeeltjes in de vloeistof snel op wat er op wijst dat de tandwielen flink aan het verslijten zijn. Is de smering niet meer voldoende? Hm, dat zet je wel aan het denken.

Onlangs kreeg ik van de Toyota dealer het verzoek om een online enquête in te vullen, dus zullen de meesten van jullie dat ook wel gekregen hebben. Hierin had ik aangegeven het onderhoud vanaf nu niet meer bij de dealer te laten doen. Er verscheen toen een vraag met de strekking: zou u voor het onderhoud teruggaan naar uw dealer als uvoor een klein bedrag een levenslange garantie (tot 200.000 km) bij uw dealer zou kunnen afsluiten?
De Toyota dealer lijkt dus van mening te zijn dat het na 200.000 km echt einde oefening is met onze Prius. Als de Toyota fabriek er ook zo over denk dan betekent de term ‘lifetime’ dus een periode van maximaal 200.000 km. Als je veel rijdt, 40.000 km per jaar, dan zou de Prius al na 5 jaar naar de schroothoop kunnen. Nee toch?

De odometer stopt ook al bij 300.000 km. Dat geeft mij het onheilspellende gevoel dat Toyota misschien nooit verwacht heeft dat de auto deze stand zal halen.
Ik zou liever minstens 300.000 en misschien zelfs wel 400.000 km in mijn Prius willen blijven rondrijden, hij bevalt me prima.
Mijn Prius 2006 heeft al 167.000 km op de teller en is dus al hoogbejaard. De Prius 2008 van m’n zus nog maar 83.000 km maar die is dus inmiddels ook al op middelbare leeftijd.
Ik besloot het zekere voor het onzekere te nemen en heb van beide auto’s de transmissieolie vervangen.

Afbeelding
Afbeelding

Voorbereidingen
De Toyota ATF WS lifetime olie is in Nederland vrij duur maar op Ebay vond ik een Duitse verkoper die het verkocht voor € 72,- per 10 liter inclusief verzending. Nu heb ik per auto maar zo’n 3,7 liter nodig dus ik had maar 8 liter nodig, maar voor die 2 liter extra hoefde ik maar zo’n 6 euro meer te betalen omdat de verzendkosten even duur bleven. Mocht ik enorm gaan knoeien dan is er geen man overboord, ik heb wat extra vloeistof achter de hand. Het is de correcte ‘Toyota ATF WS Lifetime’ van de Duitse fabrikant Mannol.

Zowel de vuldop als de aftapdop hebben een aluminium afdichtring van 1,5 mm dik. Bij het vastdraaien wordt de rondje in elkaar gedrukt en vormt zo een perfecte afsluiting. Ik heb eerst drie dealers hier in de beurt gebeld en geen van allen had deze ringetjes op voorraad. Uiteindelijk heb ik bij de laatste er een aantal besteld en die kon ik de volgende dag al ophalen. Ze kostten slechts € 1,30 per stuk dus ik heb er meteen acht besteld, genoeg voor 4 oliewissels.
Bij de dealer werd me verteld dat de transmissieolie nooit werd vervangen, bij de voorgeschreven controles werd er alleen naar het peil van de olie gekeken, niet naar de kwaliteit van de vloeistof. Mochten er bij hoge uitzondering toch werkzaamheden nodig zijn dan werden de oude ringetjes weer hergebruikt. Die waren dan wel al platgedrukt maar dan draai je de bout gewoon wat vaster, zo werd me verteld. Een ervaren monteur kan dit misschien wel goed inschatten maar ik neem liever het zekere voor het onzekere: nieuwe ringetjes en met een momentsleutel met de juiste kracht vastdraaien.
Op één van de foto’s kun je zien dat het oude ringetje iets is ingedrukt en ook aan de ene kant iets meer dan de andere. Het zorgt zo voor een perfecte afdichting.

Afbeelding
Afbeelding

Om de olie bij te vullen moet dit in de vulopening in de voorkant van het motorblok, daar is vanuit de motorkap wat moeilijk bij te komen. We hadden nog een oude tuinslang in het tuinhuisje liggen en daar heb ik een stuk van ca. 80 cm afgeknipt. Achteraf gezien was 50 à 60 cm eigenlijk ook wel lang genoeg geweest.
Bij de Action is op dit moment een setje van 4 trechters te koop voor 52 cent. Van de kleinste trechter het tuitje afgezaagd met een ijzerzaag, een beetje de scherpe randjes bijgeschuurd op de tegels en vervolgens met brute kracht het brede deel in de slang geduwd zodat het smalle tuitje naar buiten steekt. Je kunt eventueel de slang warm maken met heet water om het er makkelijker in te kunnen duwen, het zit dan goed klem en dat moet ook; het moet er nooit uit kunnen vallen want het zou dan, in het ergste geval, in de transmissie terecht kunnen komen. Aan de andere kant komt de grootste trechter en ook die wordt zo diep mogelijk in het andere eind van de slang gedrukt. Nu heb je een mooi bijvulsysteempje voor een paar centen die je later ook weer kunt gebruiken.

Werkwijze
Bij het vervangen van de motorolie hoeft alleen de voorkant van de auto wat verhoogd te worden. Bij het vervangen van de transmissieolie moet er echter worden bijgevuld tot aan de rand van de vuldop, de auto moet dus beslist vlak staan. Ik heb de auto’s ditmaal op een verhoging van een paar tegels gereden, vóór en achter, dan ging vrij makkelijk; ik krijg zo langzamerhand steeds meer ervaring. De boel weer goed op de bergrem en sleutel uit de buurt houden.

Allereerst de bijvuldop losdraaien, zo zal de olie straks makkelijker uit de aftapplug lopen omdat er geen vacuüm wordt gezogen. Deze bout zit naar de voorkant van de auto en je hebt een 24 mm dop nodig.

Hou nu een teiltje bij de hand en draai de aftapdop los. Hiervoor heb je een inbus-sleutel nodig van 10 mm. Dit is een vrij grote, het is handig als je deze als doppenset-uitvoering hebt want dan kun je ook een momentsleutel gebruiken als je straks moet vastdraaien.
Die blijkt goed vast te zitten en als je op je rug ligt is het wat moeilijk kracht zetten, de bout even laten schrikken helpt; druk de inbus in de bout, zet wat kracht en tik met een hamer voorzichtig tegen de ratel. Hij schiet nu zo los. Hetzelfde kun je trouwens ook doen met de bijvuldop als die wat vast zit.

Afbeelding
Afbeelding

Bij de 2008 Prius met 83.000 km op de teller was de olie diepbruin, met een beetje fantasie kon je er nog iets van het originele rood in herkennen. Ik kreeg wel wat op m’n handen en dat had een wat paarsige kleur. In ieder geval was het totaal iets anders dan die helder rode vloeistof die het ooit was geweest.
In de aftapplug zit een klein magneetje wat eventueel grote metaaldeeltjes vasthoudt, hier zat wat diepzwarte teerachtig materiaal maar het viel me mee. Deze dikke zwarte pasta zit vol met metaaldeeltje en het kost je wat moeite maar hij is weer mooi schoon te krijgen.

Bij de olie van mijn eigen 2006 Prius met 167.000 km op de teller was het wel erg triest gesteld. Dit was echt gitzwart en waar ik nog wel het meeste van schrok waren vrij grote metaalsplinters van enkele millimeters (drie stuks van 2 tot 3 mm) lang die tussen de buitenrand van de plug en het magneetje vastzaten. Het kostte me flink wat moeite om ze er tussenuit te peuteren maar uiteindelijk lukte me dat met een tandenstoker. Helaas heb ik er geen foto van gemaakt.
Maar later besefte ik dat die splinters waarschijnlijk als eerste op het magneetje terecht waren gekomen met een heleboel zwarte prut er bovenop, dat moet later zijn gebeurt. Waarschijnlijk zijn die metaaldeeltjes dus al heel oud. Wat ook nog mogelijk is, is dat ze er zelfs al op zaten toen de bout er in de fabriek werd ingedraaid. Het blijft gissen.
Maar deze olie was echt erg oud en ook al flink ingedikt. Bij het leeglopen komt er niet meer aan het einde een fijn dun straaltje uitlopen, bij de 2008 Prius viel dat nog wel mee. Het druppelde gewoon dikke druppels wat aangeeft dat het vrij dik is geworden, de viscositeit is door de jaren heen flink teruggelopen.

Afbeelding
Afbeelding

Hierna kan de schoongemaakte aftapplug weer terug op z’n plek. Nieuw ringetje erom en eerst met de hand vastdraaien. Daarna met de momentsleutel aantrekken tot 39 Nm.

Nu kan het slangetje met de trechter door de voorkant van de auto. Zorg ervoor dat ie ergens beneden bungelt. Nu kun je onder de auto liggend het tuitje in de vulopening duwen, zorg ervoor dat de slang niet met een boogje naar beneden en dan weer omhoog gaat maar alleen rechtstreeks van boven naar beneden.
Nu kan er bijgevuld worden, laat het teiltje onder de vulopening staan er vul eerst met 3 liter bij en kijk af en toe even onder de auto om te kijken of het tuitje niet uit de vulopening is geschoten. Dat zou zonde zijn van de nieuwe olie. Doe de laatste 0,7 liter erbij. Je zult zien dat de olie dan naast de vulslang begint te lopen. De olie staat nu precies aan de rand van de vuldop en er moet nu ongeveer 3,7 liter zijn bijgevuld. Trek het tuitje van de slang er voorzichtig uit en laat het eventueel iets teveel aan olie er nog uit lopen.

De nieuwe olie is trouwens prachtig dun en je ziet dan ook een haardun lijntje olie overlopen in het teiltje. Dat was bij de oude zwarte olie niet meer het geval.

Wacht tot het lekken grotendeels is gestopt en draai de vuldop weer vast met een 24 mm dop en momentsleutel. Eerst schoongemaakt, voor zover nodig, en voorzien van een nieuw ringetje. Draai ook deze bout aan tot 39 Nm.

De auto kan weer op de grond en controleer na de eerstvolgende korte rit voor de zekerheid toch weer even op lekkage. Bij mij niks aan de hand.

Afbeelding

Conclusie
Voor zover ik het als leek kan inschatten gaat die Lifetime transmissievloeistof echt niet levenslang mee. Als ik dit vooraf had geweten dan had ik de olie al veel eerder, bij de 90.000 km of bij de 105.000 km beurt, vervangen.
Het liefst zou ik zien dat bij de 90.000 km grote beurt bij de dealer de bougies mooi bleven zitten en dat in plaats daarvan de transmissievloeistof werd vervangen. Dat lijkt me een veel nuttiger investering.
Als je deze olie ook iedere 100.000 km vervangt dan zal ook je auto m.i. veel langer meegaan en misschien de drie- of zelfs vierhonderdduizend kunnen halen. Omdat de olie toch niet zo duur is ga ik ze bij beide auto’s na 60.000 km weer vervangen.

In ieder geval is het wel een goed teken dat de echte drab en metaaldeeltjes onderin bleven liggen. Het systeem werkt op zich goed, de dunne olie bovenin blijft zo goed mogelijk smeren en koelen. Ik heb begrepen dat bij de P3 geen magneetje in de aftapplug zit, ik weet niet goed waarom dit is weggelaten.

Misschien zijn mijn zorgen niet terecht en smeer zelfs die oude zwarte olie nog goed genoeg, maar nu er nieuwe verse olie inzit geeft me dat toch een veiliger gevoel. Ik ben er van overtuigd dat de auto zo langer zal meegaan dan wanneer de olie nooit wordt vervangen.

Maar we zullen zien hoeveel kilometer hij haalt. Voor wie dit ook zelf wil gaan doen; voor de kosten hoef je het zeker niet te laten, haal voor de zekerheid een paar ringetjes bij de dealer en bestel de olie goedkoop op internet maar neem wel de voorgeschreven Toyota ATF WS. Het hoeft je in totaal nog geen 50 euro te kosten, en een paar uurtjes vrije tijd.
Als je versnellingsbak (zo noem ik het maar even) het begeeft dan betekent dat ook echt het einde van je auto. Wil je dat zo lang mogelijk uitstellen, verwen hem dan een keer met wat nieuwe olie en je kunt weer 100.000 km vooruit.

Succes!
Laatst gewijzigd door Fokko2 op 12 jul 2013, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.

chr

Re: Het zelf vervangen van transmissieolie van de Prius 2

Bericht door chr »

Ik weet niet hoe dat bij de Prius is, maar bij Audi dient de automatische versnellingsbak een hele specifieke temperatuur (iets van 40 graden) te hebben als je de ATF vervangt, omdat je anders niet de juiste hoeveelheid erin giet.

Zit er trouwens geen filter of zeef in de bak? Die zat er bij de Audi bak wel in.

Fokko2

Bericht door Fokko2 »

Nog even in het handboek gekeken maar er staat niets in over de temperatuur. Het viel me wel op dat ik bij beide auto's een licht sissen hoorde bij het openen van de vuldop, alsof er wat druk op stond. Of juist een licht vacuüm dat kan ook natuurlijk. De ene motor was koud de andere rond de 40-50 graden. De koude begon meteen een beetje over te lopen bij het losdraaien van de vuldop, iets van 50 tot 75 ml, blijkbaar in de fabriek al iets teveel bijgevuld. Ik krijg de indruk dat het bij de Prius2 niet erg nauw steekt zolang het peil maar niet hoger is dan de onderkant vuldop of 5 mm lager. Dat zijn de officiële instructies.
chr schreef:... Zit er trouwens geen filter of zeef in de bak? Die zat er bij de Audi bak wel in.
Nee, geen filter of zeef en voor zover ik weet ook niets binnenin het blok. Was het in die Audio ook zo donker van kleur geworden?

Aanvullende vraag voor de experts op dit forum; ik lees veel verhalen over die ATF WS dat die olie juist gebruikt moet worden omdat het de windingen van de elektromotoren niet aan mag tasten, dat zouden andere soorten ATF wel doen. Maar het transmissiesysteem zit toch precies in het midden tussen MG1 en MG2 afgescheiden met aluminium tussenschotten in het blok aan beide kanten? Of vergis ik mij daarin en loopt het misschien over via de lagers?

chr

Bericht door chr »

Ik heb geen idee hoe het in de Audi was, of is, want ik heb de olie nooit vervangen. Ik neem aan dat het ook niet veel soeps is hoor. Wel is de procedure voor het vervangen best ingewikkeld, zo moet je de boel blijkbaar vullen bij draaiende motor, omdat dan een deel van de olie door de transmissie gepompt wordt. Anders vul je dus te weinig bij. Bijkomend effect is dat als je het vulgat opent met de motor uit, er olie uit stroomt. Het zou kunnen dat dit bij de Prius ook het geval is, en vandaar dat er wat olie uit liep bij de koude motor (alle olie was immers naar onderin de bak gestroomd).

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Zilly »

Knap Fokko2 !

Tja, 200.000km als levensduur, lijkt mij aannemelijk hoor.
Voor mijn garagist was er geen reden om de transmissievloeistof te veranderen bij mijn wissel. (Maar die had toen natuurlijk nog 'maar' 40.000 km te gaan tot het 'einde' van zijn leven...)

Volgens mij stoppen de kmtellers op 300.000 km zodat Toyota weet dat de Prius 300.000 km haalt.

En, voel je een verschil ?
310.000 km met de P2
170.000 km met de P4
bijna de RAV4

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door willemke »

chr schreef:Ik heb geen idee hoe het in de Audi was, of is, want ik heb de olie nooit vervangen. Ik neem aan dat het ook niet veel soeps is hoor. Wel is de procedure voor het vervangen best ingewikkeld, zo moet je de boel blijkbaar vullen bij draaiende motor, omdat dan een deel van de olie door de transmissie gepompt wordt. Anders vul je dus te weinig bij. Bijkomend effect is dat als je het vulgat opent met de motor uit, er olie uit stroomt. Het zou kunnen dat dit bij de Prius ook het geval is, en vandaar dat er wat olie uit liep bij de koude motor (alle olie was immers naar onderin de bak gestroomd).
Dag Chr en anderen,

Bij de duitse ZF automaten was het - en misschien nog - zo dat het niveau met draaiende motor gecontroleerd diende te worden, omdat de vloeistofkoppeling/koppelomvormer gevuld moest zijn. Dit gevuld houden gebeurde inderdaad met een oliepomp, waarvan er twee in zaten. De andere was voor de bediening van rembanden en plaatkoppelingen
Het vloeistofniveau werd gecontroleerd met een peilstok vanuit de motorruimte, dus op vergelijkbare wijze als het motoroliepeil gecontroleerd wordt. Er zat geen vulplug op de bak zelf, dus bij verversen of bijvullen van de automatische bak moest de olie door de peilstokbuis.
Voor zover als bij mij bekend is de techniek van de Prius gangwissel geheel onvergelijkbaar met die van alle andere automaten.

Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

chr

Bericht door chr »

willemke schreef: Bij de duitse ZF automaten [...] Het vloeistofniveau werd gecontroleerd met een peilstok vanuit de motorruimte, dus op vergelijkbare wijze als het motoroliepeil gecontroleerd wordt. Er zat, voor zover als ik me kan herinneren, geen vulplug op de bak zelf, dus bij verversen of bijvullen van de automatische bak moest de olie door de peilstokbuis.
De ZF automaat in onze Audi heeft geen peilstok. Wel een aftapplug en een vulplug. Beide schijnen overigens aan de onderkant te zitten (de vulopening heeft een of andere hals aan de binnenkant zodat de boel niet eruit loopt bij het vullen).

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

Bericht door ajm »

Chapeau Fokko2 voor je verslag. Erg mooi ook de foto's er bij. Interessant om te lezen. :D
Wat ik me afvroeg was of je nog verschil kunt merken nu je de transmissieolie vervangen hebt. Beter lopen, stiller of misschien ander geluid?
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >160.000 km

hpvanderglas
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door hpvanderglas »

Ik sluit me aan bij ajm: ook mijn complimenten voor je verslag Fokko2! Na de eigenstandige motorolie wissel naar 0W20 heb je me hiermee geïnspireerd om ook deze olieverversing zelf ter hand te gaan nemen:razz:
Prius 3 Executive/Pearl White/2009/2012-heden
Prius 2 Business Edition/Astral Black/6-2006/2010-2012
Prius 2 Comfort/Astral Black/2008/2008-2010

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

Bericht door gelukgehad »

Inderdaad een Topverslag Fokko, naar aanleiding hiervan print ik jouw verslag uit en ga ik naar mijn garage voor dezelfde olie wissel. Want ook ik zit al op ruim 160.000 km en wil graag de 500.000 km halen :P
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

Bericht door gelukgehad »

Als het niet te duur wordt zal ik de oude olie laten testen op conditie en viscositeit en de uitkomst hier vermelden. Dat verdient dit topic wel.
Laatst gewijzigd door gelukgehad op 13 jul 2013, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

Bericht door Arjan »

Dat zou wel heel mooi zijn Wim :)
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

Fokko2

Bericht door Fokko2 »

chr schreef:... bij draaiende motor, omdat dan een deel van de olie door de transmissie gepompt wordt. Anders vul je dus te weinig bij. Bijkomend effect is dat als je het vulgat opent met de motor uit, er olie uit stroomt. Het zou kunnen dat dit bij de Prius ook het geval is.....
De transmissievloeistof wordt bij de Prius niet rondgepompt en er zitten ook geen slangen aan die naar buiten het blok gaan. Er is ook geen pomp aanwezig. De transmissiebak is eigenlijk super-simpel; de tandwielen en ketting lopen door de olie en blijven zo gesmeerd. Bij hoge snelheid vliegt het er weer af en loopt dan via de zijkanten weer naar beneden. De rommel blijft zo onderin liggen en de dunne olie zo veel mogelijk bovenin.
ajm schreef:Wat ik me afvroeg was of je nog verschil kunt merken nu je de transmissieolie vervangen hebt. Beter lopen, stiller of misschien ander geluid?
Sinds de grote beurt vorige week; schone bougies, nieuwe (dunnere) motorolie en nu weer frisse transmissieolie rijd ik wel veel zuiniger. Maar nu is het weer ook wat warmer geworden en dat heeft ook een positief effect op het verbruik. Na deze oliewissel had ik het idee alsof alles veel soepeler loopt, alsof ik over de weg glij i.p.v. rij. De motor loopt zonder meer soepeler dankzij beide oliewissels. Maar er speelt vast ook een psychologisch effect mee dus het is heel moeilijk in te schatten hoeveel het nu echt uitmaakt.
hpvanderglas schreef:Ik sluit me aan bij ajm: ook mijn complimenten voor je verslag Fokko2! Na de eigenstandige motorolie wissel naar 0W20 heb je me hiermee geïnspireerd om ook deze olieverversing zelf ter hand te gaan nemen:razz:
Heel fijn! Als je de kans hebt, plaats ook wat foto’s en een kort verslagje hier. Zo kunnen we in dit topic zoveel gegevens als mogelijk verzamelen over de transmissie en de vloeistof.

Afbeelding
gelukgehad schreef:Als het niet te duur wordt zal ik de oude olie laten testen op conditie en viscositeit en de uitkomst hier vermelden. Dat verdient dit topic wel.
Het zou mooi zijn als je hier dan een PDFje met de resultaten kun plaatsen Wim. Ik heb trouwens ook een paar monsters van de olie bewaard, in drie glazen kruidenpotjes. Links de olie zoals ie er nieuw uitziet, in het midden na 83.000 km en rechts na 167.000 km. Zo op het oog zie je niet veel verschil tussen die twee oude maar in het echt is de rechter donkerder en ook ietsjes dikker.

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

Bericht door Arjan »

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is, wat de dealer hiervoor rekent, vooral omdat dit niet in een schema voorkomt. Ik ga het in oktober ook zeker laten verversen :)
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

Fokko2

Bericht door Fokko2 »

Arjan schreef:Waar ik ook wel benieuwd naar ben is, wat de dealer hiervoor rekent, vooral omdat dit niet in een schema voorkomt....
O jee, nu ga ik met mijn doemdenkerige gedrag iedereen hier op kosten jagen... dat was niet de bedoeling. Maar misschien is het niet eens zo duur, laat het even weten.

Het valt me nu pas op: op de foto met de potjes kun je meteen zien hoe onze nieuwe tuinslang eruit ziet. :lol:

Plaats reactie