Na grote beurt 1L/100km minder zuinig - OPGELOST

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, Service-updates en tips bij doe het zelf onderhoudswerkzaamheden, etc.
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Na grote beurt 1L/100km minder zuinig - OPGELOST

Bericht door Frank2b »

Ik ben nog niet erg overtuigd van de bandentheorie. Een verbruik van 4 liter per 100 km is zelfs in de P3 een enorme prestatie. Ik reed 12 jaar en bijna 300k km in de P2 en mijn gemiddelde was bij normaal rijgedrag gemiddeld 5,5 liter / 100 km. De P3 is zuiniger dan de P2, maar ook weer niet zó veel zuiniger. Je moet echt heel voorzichtig rijden op onder de 5 l/100 km te komen. Ik heb daarom groot respect voor elke eigenaar die dat verbruik over langere tijd en afstand weet vast te houden. Zeker in de winter Top!

Daarmee haal je echt het onderste uit de kan. Er hoeft niet veel te gebeuren om het verbruik naar de 5 l/100 km te brengen - wat feitelijk het normale verbruik van de Prius is. Ga toch maar eens het (open minded) gesprek met de dealer aan. Er is wel degelijk zoiets als toeval ....

Verder: ik kijk natuurlijk wel met bovengemiddelde interesse uit naar de resultaten van het bandenspanningsonderzoek!
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Alenco
Lid
Lid

Bericht door Alenco »

Met de juiste banden, eventueel zonder pano dak + zonnecel (minder gewicht), moet dat zeker mogelijk zijn. Overigens inderdaad in de winter wat lastiger. Dan ga je zeker eerder naar 5 op 100 of 5,5 op de 100. Hier op woon werk verkeer vaak gemiddeld ook ruim onder de 5 gezeten.

erichendri
Lid
Lid
Auto: Subaru outback

Bericht door erichendri »

Na montage worden banden harder opgepompd zodat ze zich goed zetten op de velg.
Doorgaans 2.5-3 bar.
Waarom ze dan zo zacht waren??
Zelf controleer ik mijn banden bij voorkeur bij een pomp waar ik de druk kan aflezen die er dan inzit.
Let er trouwens op dat thuiskomers veel harder moeten,
Tot wel 4.5 bar.
Maar waarom 3 nieuwe banden?

Eric

barbancourt
Lid
Lid
Auto: Auris Lounge

Bericht door barbancourt »

Whaw, ik snap nog steeds niet hoe jullie dat doen om aan 4l/100km te komen. Ik geraak amper aan 6l/100km. En dat is dan nog afgelezen via de BC. Echt verbruik zal dus nog iets hoger liggen.

JerVa
Actief Lid
Actief Lid
Auto: prius plug-in

Bericht door JerVa »

Heb gisteren ook maar eens wat aandacht aan mn banden gegeven.
Banden druk naar 2,5 Bar en daar ging nog best een beetje lucht in.
Moest ook tanken dus ik kan nu mooi kijken of het nog effect heeft op het verbruik.

JerVa
Actief Lid
Actief Lid
Auto: prius plug-in

Bericht door JerVa »

barbancourt schreef:
23 jan 2020, 06:27
Whaw, ik snap nog steeds niet hoe jullie dat doen om aan 4l/100km te komen. Ik geraak amper aan 6l/100km. En dat is dan nog afgelezen via de BC. Echt verbruik zal dus nog iets hoger liggen.
Mijn Pip doet momenteel 2,6/100km
Ik rij ongeveer 50% EV

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Dat is niet eerlijk... Plugin... 8)
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

ed1973
Lid
Lid
Auto: Prius 3 model 2010

Bericht door ed1973 »

Ik heb eergisteren, een foto gemaakt van mijn verbruik. Teller was gereset bij Fieten Olie (dacht altijd dat die fietenboer heette) in Krommenie, net nadat ik de winterbanden op spanning had gebracht. Buiten was het op dat moment 3 graden Celcius. Overigens was de motor natuurlijk al warm, want ik had daarvoor ook al stuk gereden.
WhatsApp Image 2020-01-21 at 12.49.37.jpg
@Frank2b : Je zegt "Je moet echt heel voorzichtig rijden op onder de 5 l/100 km te komen.", dat is toch heel makkelijk. Ik reset mijn teller altijd voordat de motor aanspringt, en dan probeer ik altijd onder de 5.0L/100 km te komen, voordat ik de 10km bereik. Lukt meestal. Daarna loopt het verbruik terug. Als je alleen maar korte stukken rijdt, dan lukt het natuurlijk nooit.

@JerVa: Je zegt : "Mijn Pip doet momenteel 2,6/100km" , hoeveel kWh stroom heb je daarbij verbruikt ?
Prius 3 Executive

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

Bericht door nessio »

Onze PIP rijd op benzine ook 5,5 l/100km. Pip is zwaarder dus altijd onzuiniger dan een gewone P3.
Overigens op zeer lange afstanden Nederland-Italie kun je bij mooi weer in de zomer op 4,5 - 4,7 uitkomen bij 120/130km/u en in zwitserland iets langzamer 100/110 km/u
het overall gemiddelde is individueel en afhankelijk van hoeveel je elektrisch kunt rijden.
De PIP verbruikt 179/180wh/km
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door nessio »

@barbancourt : Ik verbruik met de Kona +/- 180 wh tot 210w/km nu in de "winter"
IvoB2 in belgie verbruikt nu rond de 140 wh/km, maar hij vermeld er eerlijk bij dat hij / echtgenote bijna nooit harder kan rijden dan 80/90 km/u ivm files.
Dan verbruik ik ook niet zo veel. Als ik hier in Workum e.o. rond tuf tot max 60 km dan zit ik op 120/130 wh/km.
Verbruik is niet te vergelijken tenzij je exact dezelfde route op het zelfde tijdstip met dezelfde banden en spanning rijd. En niet vlak achter elkaar of achter vrachtwagens gaan hangen.
En wat de auto aangeeft moet je met een korreltje zout nemen. Alleen een spreadsheet bijhouden geeft een juiste indicatie over een lange periode net als Frank aangeeft.(300k )

ed1973
Lid
Lid
Auto: Prius 3 model 2010

Bericht door ed1973 »

Kreeg vanochtend positieve email Toyota garage :

Als het hogere verbruik komt door de bandenspanning, dan zouden we bij het eerstvolgende werkplaatsbezoek het bedrag van € 42,64 aan u crediteren.

Klinkt goed, maar ga eerst eens het verbruik testen, na 1 maand na het oppompen van de banden. Als die is toegenomen, dan loopt toch 1 of meerdere banden sneller leeg, dan normaal.
Prius 3 Executive

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door nessio »

Dat zou helemaal vervelend zijn.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Bericht door Frank2b »

Je legt een relatie tussen bandenspanning en verbruik die nog verre van bewezen is. Ik ben nog steeds erg geïnteresseerd in de resultaten van jouw bandenspanningstest! :razz:

Een verbruik van 4 l/100km is erg netjes, een verbruik van 5 l/100 km is niet ongewoon. Een klein beetje tegenwind, vochtige of zelfs mistige lucht e.d. is al voldoende om het verbruik te laten stijgen naar de 5l/100 km.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Wat is je werkelijke verbruik geweest in die periode?
Dat je hogere cijfers op de boordcomputer ziet zegt niet alles.
Dat je na de laatste tankbeurt de verbruiksmeter op 5.0 l/100 km zag staan en dat die zakte na 49 km naar 3.9 l/100 km nadat je de banden had opgepompt ook niet.

Heb je de bonnetjes nog?
Heb je de kilometerstanden van de laatste zeg 10.000 km?
En heb je het aantal liters dat er steeds is getankt?

En wat is er tussendoor voorgevallen?
Update uitvoeren bv kost een uur, als je de motor hebt laten draaien zonder dat je gereden hebt dan loopt het verbruik zomaar op naar 12l/100 km...
Even kletsen met de buurman kan ook een verhoging van het verbruik veroorzaken...

En als je die laatste 49 km wind mee had dan vertekend het beeld ook.
Je moet dus een goede boekhouding bijhouden wil je echt kunnen stellen dat de bandenspanning 100% debet was aan dat door jouw geconstateerde hogere verbruik....
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Zomaar een voorbeeldje...

Afbeelding

Afbeelding
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Plaats reactie