Onderhoudsprijzen

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, Service-updates en tips bij doe het zelf onderhoudswerkzaamheden, etc.
Black_Corolla
Lid
Lid
Auto: Corolla TS Hybrid 2.0 Premium

Re: Onderhoudsprijzen

Bericht door Black_Corolla »

Wat mij opvalt in de eerste berekening (aan het begin van dit draadje) is dat de onderhoudsprijzen van de corolla (veel) hoger liggen dan de onderhoudsprijzen van de andere modellen (RAV4, CH-R).

Klopt dit en waarom is dit dan zo? Iemand een idee

Groet Ruud.

Camille Schyns
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Auto: Prius 3 dynamic, jan 2011

Re: Onderhoudsprijzen

Bericht door Camille Schyns »

Terwijl de inflatie volgens de overheid nauwelijks boven nul was, stegen o.a. de onderhoudsprijzen bij de Toyotadealer. Niet met een paar procenten, maar met véél meer. Jaja, er worden tegenwoordig dan wèl extra werkzaamheden verricht die eerder er niet waren, zoals de hybridecheck èn winter- of zomercheck èn je krijgt weer Toyota-Care.

Ook is het mogelijk om een 'budget-beurt' te laten doen. Maar met APK erbij (die er los 3 tientjes kost) blijft het kleine beurtje waarin eigenlijk niks meer gebeurt dan olie verversen inclusief het filtertje voor € 179 knap duur. Toen ik de P3 kocht waren de vaste prijzen daarvoor nog € 150, maar dat was inlcusief 1 jaar Toyota-Care.

Die 'checks' vind ik eerder overbodig dan nodig en ik denk dat die alleen nut hebben voor mensen die nou eens écht 33 keer zelf niks aan hun auto kunnen of willen doen. Dan moet er iemand wel het water van de ruitensproeier bijvullen. Zeer onwenselijk is ook het smeren van de deursloten: dat heeft me een keer een pak gekost wat ook aanleiding was om de garagisten te verbieden dat smeerwerk te doen. Bij mijn vorige auto leverde dat 10 jaar later krakende deurscharnieren op, maar bij Rover waren die een tientje per stuk terwijl vervanging niet veel tijd vergde. Bij mijn MG's zijn die langer dan 35 jaren niet gesmeerd en is alles nog steeds prima in orde.

Bij de APK worden de belangrijkste delen goed gecontroleerd. Volgt daarop een opmerking als 'binnenkort aan vervanging toe' dan laat ik zoiets altijd metéén doen, wat echter bijna nooit het geval is.

Enkele jaren geleden heb ik op het uitvoeren van de grote beurt van mijn P3 gewacht: die was inclusief het naar binnen en buiten rijden in anderhalf uur gedaan. Leek mij niet te kunnen, maar men hield vol dat alles was aangevinkt en dus was alles ook gebeurd. Voor mij de laatste keer een grote beurt. Ik wacht liever totdat iets kapot gaat en vervang dan. Bij de Rover was dat op z'n laatst een klauw van de handrem en een remschijf omdat ik volgens de monteur niet vaak genoeg de handrem gebruikte. Bij de Prius speelt dat probleem niet. Ja, en een deurrubber, dat was dan ook alles in 16 volle jaren.

Wat tegen mijn visie zou kunnen spreken is dat we tegenwoordig zo abnormaal vaak horen dat auto's onder het rijden in de fik vliegen. Met de MG's heb ik al 2 keer brand op het nippertje vermeden en ik wijt de oorzaak aan de ethanol in de benzine, want die tast de rubberdelen (benzinepomp + flexibele slangen) aan. Goed: alleen V-power of Ultimate e.d. tanken want dat is veel goedkoper.

De garagisten hebben steeds minder te doen aan een moderne auto, maar ze moeten wel met al die grote investeringen het hoofd boven water houden ... wie zal dat betalen?
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Plaats reactie