Mijn 0W-20 experiment

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, Service-updates en tips bij doe het zelf onderhoudswerkzaamheden, etc.
Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1193
Lid geworden op: 26 mar 2014, 07:22
Locatie: Locatie

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door Maarten »

rolf schreef:
20 nov 2019, 09:11
jojan265 schreef:
18 nov 2019, 16:24
De viscositeit is bij lage motor temperaturen (<40 °C) wel degelijk verschillend.

0W20 = 36.1
5W30 = 55.6

Dit zou je best kunnen merken bij een koude motor.
Koude start misschien, bij warme motor is er geen of nauwelijks verschil meer.
Eerder richting de nauwelijks.

Total Quartz 9000 Future GF5 0W-20
Viscositeit bij 40 °C: 46 mm2/s
Viscositeit bij 100 °C: 8,65 mm2/s

Total Quartz 9000 Future NFC 5W30
Viscositeit bij 40 °C: 54 mm2/s
Viscositeit bij 100 °C: 9,8 mm2/s

Ik ben verder geen oliekenner, maar verschil is er dus zeker.

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:14
Locatie: Ubachsberg

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door Camille Schyns »

Wanneer maken we zeer strenge vorst mee?

Ik herinner mij dat alleen van de jaarwisseling van 40 jaren geleden.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
mvsutrecht
Lid
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 aug 2017, 14:04
Locatie: Utrecht

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door mvsutrecht »

Koningin Juliana dus?
Prius 3 uit 2012

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1193
Lid geworden op: 26 mar 2014, 07:22
Locatie: Locatie

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door Maarten »

Februari 2012, 15 ijsdagen achter elkaar, 3 dagen zeer strenge vorst met laagste waarde van -18,9.

Gebruikersavatar
cmderks93
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2019, 15:15
Locatie: Midwolda
Auto: Auris 1 Hybrid

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door cmderks93 »

Zo, olie zit er in. Filter zat goed vast helaas. Maar met het juiste gereedschap (hier vaker voorbij gekomen) is het natuurlijk wel gelukt.

Heb na de eerste kms al het idee dat de ice soepeler start.

To be continued

Gebruikersavatar
cmderks93
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2019, 15:15
Locatie: Midwolda
Auto: Auris 1 Hybrid

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door cmderks93 »

Zo,
Inmiddels 3000km verder, nogsteeds het idee dat de boel soepeler gaat. Het starten van de ice tijdens elektrisch rijden gaat soepeler.

Volgende project zal het plaatsen van een occ zijn.

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 976
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door Axial63 »

Even voor iedereen die niet weet wat OCC betekend (ik moest zelf ook even graven...)

OCC = Oil Catch Can (Olie Vang Kan)

Een systeem waarbij de lucht uit het carter wordt gefilterd van olie voordat deze teruggevoerd wordt naar de EGR klep.
Uitleg:
Bij de brandstofmotor wordt een lucht/benzine mengsel samengeperst en tot ontbranding gebracht. De hoge druk die daarbij ontstaat kan voor 0,05% weglekken langs de zuigerveren. Dan ontstaat er carterdruk, die carterdruk moet worden afgevoerd. Als dat naar de buitenlucht gebeurd kan milieuvervuiling optreden, daarom is er een EGR klep gemonteerd.
EGR = Exhaust Gas Recirculation (Uitlaatgas Recirculatie)

De EGR klep zorgt ervoor dat de carterontluchting niet in de openlucht stroomt, maar teruggevoerd wordt in de motor om nogmaals te verbranden. Dit is beter voor het milieu.
Als er echter teveel olie in de lucht zit dan slaat die olie neer op de EGR klep en verkoolt dan, waardoor de doorstroming afneemt en de motor als het ware buiten adem raakt. De prestaties nemen dan ook af.
Vooral in Amerika wordt hier veel mee geëxperimenteerd….

Zie bijvoorbeeld deze filmpjes:
 




Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
cmderks93
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2019, 15:15
Locatie: Midwolda
Auto: Auris 1 Hybrid

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door cmderks93 »

Bedankt voor de heldere verduidelijking :-)
Axial63 schreef:
21 jan 2020, 20:35
Even voor iedereen die niet weet wat OCC betekend (ik moest zelf ook even graven...)

Gebruikersavatar
jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 30 mar 2010, 18:42
Locatie: Stadskanaal
Auto: Auris TS Hybride 2016

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door jojan265 »

Volgende project zal het plaatsen van een occ zijn.
Volgens mij is dat redelijk overdreven. Ik heb bij mijn Prius uit 2010 na ca. 200 k KM de EGR en toebehoren schoongemaakt, en daarna tot de verkoop bij 306 k KM niet meer. Ik vernam bij 200 k KM dat de motor af en toe inhield bij scherpe bochten. Het schoonmaken was inderdaad nodig, maar om nou een OCC te plaatsen voor die enkele keer dat het nodig zou zijn.........

Je moet het dan echt wel als een hobby zien om zo'n projectje uit te voeren.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
cmderks93
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2019, 15:15
Locatie: Midwolda
Auto: Auris 1 Hybrid

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door cmderks93 »

jojan265 schreef:
24 jan 2020, 18:03
Volgende project zal het plaatsen van een occ zijn.
Volgens mij is dat redelijk overdreven. Ik heb bij mijn Prius uit 2010 na ca. 200 k KM de EGR en toebehoren schoongemaakt, en daarna tot de verkoop bij 306 k KM niet meer. Ik vernam bij 200 k KM dat de motor af en toe inhield bij scherpe bochten. Het schoonmaken was inderdaad nodig, maar om nou een OCC te plaatsen voor die enkele keer dat het nodig zou zijn.........

Je moet het dan echt wel als een hobby zien om zo'n projectje uit te voeren.
Misschien heb je gelijk, ik weet ook nog niet of ik dat wel zou moeten doen. Ik denk dat ik meer heb aan het goed reinigen van het systeem, heb het los gehad tot de gasklep, dat was daaronder allemaal redelijk schoon.
Laat dit topic verder open voor de olie discussie :-)

Gebruikersavatar
Mikkel4NL
Lid
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 dec 2018, 10:25

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door Mikkel4NL »

Zijn ervaringen met QUARTZ 9000 FUTURE GF5 0W-20 ?

Lijkt dezelfde specificaties te hebben als Toyota ILSAC GF5 / API SN .

Deze olie is alleen nog iets voordeliger te krijgen als de originele toyota olie vandaar mijn interesse :D .

Of zijn er nog andere opties voor goedkopere / betere olie?

Gaat om een auris hybrid uit 2014

Gebruikersavatar
jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 30 mar 2010, 18:42
Locatie: Stadskanaal
Auto: Auris TS Hybride 2016

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door jojan265 »

Geen ervaring, maar niet alle specificaties zijn gelijk of bekend:
Olie.PNG
Olie.PNG (4.82 KiB) 227 keer bekeken
De verschillen lijken erg klein, en waarschijnlijk zul je in de praktijk er niets van merken. De Toyota olie heeft van alle 0W-20 olie soorten, welke ik destijds kon vinden de laagste viscositeit bij lage temperaturen. Dit is echter alleen van invloed op de koude start. De hybride techniek zorgt er echter voor, dat de motor zo snel mogelijk op temperatuur komt, dus ook hiervoor is het voordeel beperkt.

Maar, zoals met alles: alle kleine beetjes helpen. Toyota heeft blijkbaar ook op de olie het beste willen hebben.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Josje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 apr 2017, 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door Josje »

Aan de ene kant denk ik: het steekt met de olie niet al te krap. Ze adviseren C2 olie, een niet heel hoogwaardige olie. Het gaat om een laag belaste motor met een relatief laag maximaal toerental.

Ik kocht laatst de Toyota 0W-20 olie voor ik meen € 45 voor 5 liter. http://www.deolieconcurrent.nl/products ... Liter.html .

Veel goedkoper zal het met de door jou genoemde olie niet worden. Olie is goedkoop, reparatie duur. Dus aan de andere kant zou ik dan toch de Toyota olie kiezen ipv jouw vondst.

Gebruikersavatar
Mikkel4NL
Lid
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 dec 2018, 10:25

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door Mikkel4NL »

2X total 5L = 68 incl verzendkosten op ebay.de
2x toyota 5L = 95 euro incl verzendkosten in Nederland.

27 euro verschil. Niet veel maar toch.

Ik denk dat je jouw tabel ook even moet updaten. Datablad van Total Future GF5 geeft 42.22 aan bij 40c

EDIT: misterauto -20% en gratis bezorging app. €28.5 voor 5L olie total. = €5.7/L das niet duur. Ik ga het proberen :)

Gebruikersavatar
Microstar
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2020, 21:19
Locatie: 0165
Auto: Corolla Touring Sports 1.8

Re: Mijn 0W-20 experiment

Bericht door Microstar »

jojan265 schreef:
24 jan 2020, 18:03
Volgende project zal het plaatsen van een occ zijn.
Het plaatsen van een OCC in Nederland is niet geheel zonder risico. Het probleem is dat condens zich ophoopt in de OCC. Indien het gaat vriezen barst de OCC met alle gevolgen van dien. Valse lucht en alles zit onder derrie.
Afbeelding
Corolla Touring Sports 1.8 Business Intro 2019

Plaats reactie