Mijn 0W-20 experiment

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, Service-updates en tips bij doe het zelf onderhoudswerkzaamheden, etc.
Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1193
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Locatie

do 21 nov, 2019 7:32

rolf schreef:
wo 20 nov, 2019 9:11
jojan265 schreef:
ma 18 nov, 2019 16:24
De viscositeit is bij lage motor temperaturen (<40 °C) wel degelijk verschillend.

0W20 = 36.1
5W30 = 55.6

Dit zou je best kunnen merken bij een koude motor.
Koude start misschien, bij warme motor is er geen of nauwelijks verschil meer.
Eerder richting de nauwelijks.

Total Quartz 9000 Future GF5 0W-20
Viscositeit bij 40 °C: 46 mm2/s
Viscositeit bij 100 °C: 8,65 mm2/s

Total Quartz 9000 Future NFC 5W30
Viscositeit bij 40 °C: 54 mm2/s
Viscositeit bij 100 °C: 9,8 mm2/s

Ik ben verder geen oliekenner, maar verschil is er dus zeker.

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4316
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

vr 22 nov, 2019 15:55

Wanneer maken we zeer strenge vorst mee?

Ik herinner mij dat alleen van de jaarwisseling van 40 jaren geleden.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
mvsutrecht
Lid
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 28 aug, 2017 14:04
Locatie: Utrecht

vr 22 nov, 2019 16:06

Koningin Juliana dus?
Prius 3 uit 2012

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1193
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Locatie

vr 22 nov, 2019 16:13

Februari 2012, 15 ijsdagen achter elkaar, 3 dagen zeer strenge vorst met laagste waarde van -18,9.

Gebruikersavatar
cmderks93
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 06 mar, 2019 15:15
Locatie: Midwolda
Auto: Auris 1 Hybrid

ma 25 nov, 2019 22:46

Zo, olie zit er in. Filter zat goed vast helaas. Maar met het juiste gereedschap (hier vaker voorbij gekomen) is het natuurlijk wel gelukt.

Heb na de eerste kms al het idee dat de ice soepeler start.

To be continued

Gebruikersavatar
cmderks93
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 06 mar, 2019 15:15
Locatie: Midwolda
Auto: Auris 1 Hybrid

di 21 jan, 2020 20:13

Zo,
Inmiddels 3000km verder, nogsteeds het idee dat de boel soepeler gaat. Het starten van de ice tijdens elektrisch rijden gaat soepeler.

Volgende project zal het plaatsen van een occ zijn.

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 868
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

di 21 jan, 2020 20:35

Even voor iedereen die niet weet wat OCC betekend (ik moest zelf ook even graven...)

OCC = Oil Catch Can (Olie Vang Kan)

Een systeem waarbij de lucht uit het carter wordt gefilterd van olie voordat deze teruggevoerd wordt naar de EGR klep.

EGR = Exhaust Gas Recirculation (Uitlaatgas Recirculatie)

De EGR klep zorgt ervoor dat de carterontluchting niet in de openlucht stroomt, maar terug gevoerd wordt in de motor om nogmaals te verbranden. Dit is beter voor het milieu.
Als er echter teveel olie in de lucht zit dan slaat die olie neer op de EGR klep, waardoor de doorstroming afneemt en de motor als het ware buiten adem raakt. De prestaties nemen dan ook af.
Vooral in Amerika wordt hier veel mee geëxperimenteerd….

Zie bijvoorbeeld deze filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=pMzonmV2km4

https://www.youtube.com/watch?v=QJ4X-IRBNVY

https://www.youtube.com/watch?v=KPVza2wm-04
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers