rijden in de bergen

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
Marco K.
Lid
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 okt 2019, 22:37
Locatie: Zoetermeer
Auto: Toyota Corolla sedan

Re: rijden in de bergen

Bericht door Marco K. »

Beiden dank voor de reacties! Kan ik met een gerust hart "schakelen" 😃👍
Toyota Corolla sedan rood metallic 2019

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 1236
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: rijden in de bergen

Bericht door Axial63 »

Ehhh,
al die flippers en pookjes zitten erin omdat de fanatieke chauffeurs die eerder een ander merk reden zich thuis te laten voelen...
ze zitten er dus puur in omdat ze deze anders zouden missen en de wagen op voorhand zouden afwijzen.

Als je gevorderd hybride 'coureur' bent weet je dat je al die toeters en bellen helemaal niet nodig bent:
Begin van de rit:
Start de wagen, selecteer 'D' en rijd weg.
Einde van de rit:
Selecteer 'P', stop het systeem, neem je spullen mee en sluit de wagen af.

De elektronica is zo ontworpen (en veelvuldig in de praktijk getest) dat deze de beste keuze zal maken voor:
- optrekken
- afremmen
- rijden in de bergen
- rijden in de stad of op de snelweg
Die elektronica hoef je niets te leren, geniet van het rijden en kom uitgerust aan op je bestemming!
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1564
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: rijden in de bergen

Bericht door VonJot »

Nou Alex,
Kom dan maar eens een ritje met me maken in de bergen in de RAV4. Dan zul je bovenstaand bericht echt wel moeten rectificeren, tenminste, als je de remmen heel wilt houden. Want de rem gebruiken is makkelijk, maar niet de bedoeling.
Wellicht vergeet je even dat hier een compleet nieuwe motor en aandrijflijn in zit t.o.v. de vorige generatie hybrides. No offence...
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
Hein
Lid
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 mei 2019, 11:06
Locatie: Kuurne
Auto: toyota RAV4 (2019)

Re: rijden in de bergen

Bericht door Hein »

Bij afdaling in stand "D" moet je toch voortdurend bijremmen, de pook even in manuele stand plaatsen zorgt voor meer afremmen op de motor (heb geen flippers aan stuur). Wanneer weg vlakker wordt gewoon tikje tegen pook om terug in stand "D" te komen. Super eenvoudig en werkt prima.

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1564
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: rijden in de bergen

Bericht door VonJot »

Precies Hein. Filppers doen exact hetzelfde, vind het wel makkelijker dan de pook. Kan ik de handjes aan het stuur houden ;)
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
Bobo
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2019, 14:59
Locatie: Midden Brabant
Auto: Rav4 '19 awd-first edition

Re: rijden in de bergen

Bericht door Bobo »

Afgelopen september met onze nieuwe rav4 met caravan rondje Elzas-Jura-Alpen-Centraal Massif gedaan. Gaat prima en veel kun je rustig aan de electronica overlaten. Zodra het bergaf met een beetje remmen niet lukte, zowel met de pook of de flippers in zowel D als S motor meer laten afremmen. Verschil tussen deze verschillende mogelijkheden niet ontdekt. Gewoon doen wat je het prettigst vindt.

Gebruikersavatar
Alenco
Lid
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 sep 2019, 13:43
Locatie: Nederland

Re: rijden in de bergen

Bericht door Alenco »

Wat zijn jullie gewichten van de caravans? Hebben zelf caravan van rond de 1500KG, uiteraard nieuwsgierig hoe dat gaat bergje of steile (snel)weg op ;)

Gebruikersavatar
Bobo
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2019, 14:59
Locatie: Midden Brabant
Auto: Rav4 '19 awd-first edition

Re: rijden in de bergen - gewicht

Bericht door Bobo »

Mijn caravan mag 1500 zijn, denk dat ie nu beladen was tussen 1300-1350 kilo. In auto ongeveer 50 kg lading en twee volwassenen. Ging heel gemakkelijk. Bij echt steil gebruik je flippers of de S-pook (motor hoor je dan wel duidelijker).

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Berichten: 4199
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:14
Locatie: Ubachsberg
Auto: Prius 3 dynamic, jan 2011

Re: rijden in de bergen

Bericht door Camille Schyns »

Welke bergen? Die hebben we hier niet!

Als ik probleemloos met mijn bejaarde MG-kes in de Alpen, Appenijnen en Pyreneeën lange afdalingen kan maken (nooit kleiner dan de 2e versnelling), dan zie ik niet wat het voordeel zou zijn van het inschakelen van de 'B' in de Prius of Yaris hybrid.

B is één van de letters die voor Brigitte Bardot staan.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2204
Lid geworden op: 17 mar 2006, 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

Re: rijden in de bergen

Bericht door frafie55 »

Bij remmen gaat de energie als (nutteloze) warmte de lucht in.
Bij 'B' gaat eerst het maximale laadvermogen naar de accu en de rest 'de lucht in'.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
ggroen
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2020, 16:12
Locatie: Hardenberg
Auto: RAV4 hybride AWD bitone innov.

Re: rijden in de bergen

Bericht door ggroen »

In de berekening van een combinatie rav4 hybride awd met onze caravan (van max 1500 kg) gaat men kennelijk uit van koppel van 375 Nm. Dat vind je namelijk in de opgegeven resultaten.
Bijlagen
36A70B49-CA2F-404F-A555-679438910E5A.png

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1564
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: rijden in de bergen

Bericht door VonJot »

Jaja... En waar zit die 8-bak automaat met koppelomvormer precies??? :nose:
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3121
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: rijden in de bergen

Bericht door Frank2b »

:D :D :silent:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
erichendri
Lid
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 sep 2019, 08:04
Locatie: Doorn
Auto: Subaru outback

Re: rijden in de bergen

Bericht door erichendri »

Dat zijn denk ik de virtuele versnellingen van de cvt als je gaat flipperen in de handmodus.
Koppelomvormer heeft elke automaat nodig, ook de cvt.

Eric

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1564
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: rijden in de bergen

Bericht door VonJot »

Nee hoor. Ze refereren naar de NON-hybride RAV4 (USA bijvoorbeeld). Die heeft een 8-traps automaat met koppelomvormer. De hybride heeft geen versnellingsbak (ook geen CVT, maar een planetair tandwielstelsel), dus laat staan koppelomvormer.
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Plaats reactie