Verbruik

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
guido66
Actief Lid
Actief Lid

Re: E10 vs E5 RON98

Bericht door guido66 »

VonJot schreef:
02 jul 2019, 18:01
Omdat dan de 2.5 litermotor wel heel duur gaat rijden... Ik heb het niet over de milieuzaken, daarvoor is een hybride altijd goed. Het gaat om het aangegeven verbruik, dat veel te veel gaat afwijken. En dat kan door de hybridemotor niet meer worden gecompenseerd.
Je eindigt dan met een middenklasser qua verbruik in plaats van de topklasser waar ik hem voor gekocht heb.
Jazeker, maar als je een andere auto had gekocht, dan was die ook meer gaan verbruiken op E10. De schuld ligt niet bij Toyota, maar bij diegenen (Brussel) die E10 veel te rooskleurig voorstellen.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: E10 vs E5 RON98

Bericht door VonJot »

Dat is dus niet zo, helaas. De nieuwe Toyota motor draait geheel op lucht/brandstofmengsel, kiest dus een bepaalde mengverhouding om een bepaalde prestatie te leveren. Dit is het unieke van deze motor/hybride combinatie. En laat nou net die verhouding zoek zijn...

Voorbeeld: de schakelflippers (of M-mode) beïnvloeden het mengsel, er is geen sprake van een ander schakelverzet (die zijn er niet). Als dat mengsel dan incorrect wordt gemixt kan je zomaar heel andere gebruikscijfers krijgen...

Natuurlijk verbruiken andere auto's ook iets meer, maar dat zal zich, zoals John al heel terecht opmerkte in de range 3-4% bevinden. En niet het 5-voudige!
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Popeye74
Lid
Lid
Auto: Rav4 AWD executive Jan2020

Re: Verbruik

Bericht door Popeye74 »

Ik rijd sinds 17 January in mijn Rav4 (AWD executive)
nu Ruim 3000 km op de teller gereden met een gemiddeld verbruik van 14,1km/ltr
laagste verbruik gereden 11,93 km/ltr *(duitse autobahn 150km/hr max, en 3 passagiers).
al met al valt het verbruik tot nu mij heel erg tegen, ik ben een rustige rijfer, niet hard optrekken maar rij wel de snelheid die je mag rijden, ik rijd een mix van snelweg en stad kilometers.

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Ga maar eens een poosje op E0 rijden... Shell vPower of zo.
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

is dat een uitgerekend verbruik? (dus getankte liters gedeeld door afgelegde kilometers)
of is dit een verbruik afgelezen van de boordcomputer?
In het laatste geval: vergeet niet al die tijd bij het verkeerslicht, bij het uitleggen aan familie, vrienden en collega's waarbij wel het systeem actief was maar er amper kilometers werden gereden.

Rijden met een hybride vereist nu eenmaal een andere denk- en handelswijze als je echt zuinig wilt omspringen met de brandstof.
Je zult jezelf af moeten leren dat je turboblok een gat heeft onder de 2500 toeren (je hybride heeft de 100% trekkracht al bij 0 km/u)
Verder kun je aanleren dat je met 75% gasgeven (dus niet het pedaal door de vloerbedekking trappen) ook al vlot wegrijdt bij een verkeerslicht. Dat jij niet de eerste hoeft te zijn die bij het volgende verkeerslicht weer vol op de rem moet gaan staan om de lijn aan te tikken.

Een ander toverwoord is: Vooruit kijken.
Kijk om de auto die voor je rijdt heen, wat zie je daar en wat doet de auto daarvoor?
Anticiperen (gas loslaten) en de auto regelmatig uit laten rollen levert je EN een volle hybride accu EN minder brandstofverbruik op.
En dan hoef je echt niet als een 90 jarige (sorry doelgroep) te rijden.

Oh ja, en die linker meter in je dashboard dat is GEEN toerenteller.... Dat is de Hybridesysteem indicator (blz. 131 handleiding)
Als je die zo min mogelijk laat bewegen en de naald dicht bij 9 uur houd dan wordt je verbruik een stuk lager... :mrgreen:
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Popeye74
Lid
Lid

Bericht door Popeye74 »

dit is een berekend verbruik
en ik rijd altijd op V-power dus t verbruik is gewoon teleur stellend
hiervoor reed ik altijd diesel, laatste auto Opel Insignia grand tourer met 180pk diesel 220000km op de teller en gemiddeld 1op20,3 gereden
had met de Rav4 ook zulke cijfers verwacht. in ieder geval beter dan de 1 op 14

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Dan had jij wel een speciale Insignia.
In alle verbruikscijfers van dit type Opel met dieselmotor kom ik niet één verbruik minder dan 1 op 15,8 tegen.
Gemiddeld zit het verbruik van deze dieselauto met het aangegeven vermogen op 1 op 14,3.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Popeye74
Lid
Lid

Bericht door Popeye74 »

idd opvallend afwijkend maar toch een feit
Het is ook een feit dat mijn Rav4 een afwijkend verbruik heeft tov wat ik op verschillende verbruiks monitoren en ook op dit forum zie
wellicht moet ik nog wennen aan het rijden met een CVT automaat ende metertjes rustig op 9 uur houden, meer uitrollen etc,,,
ook is de auto nog niet geheel ingereden weet niet hoe lang dit duurt.
komende week staat er een ritje naar Parijs in de planning wie weet kan ik dan een beter verbruik realiseren.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

oh ja, nog een paar tips...

De rijmodus schakelaars gewoon UIT laten, dus niet EV drukken of PWR of ECO
De boordcomputer zoekt zelf wel uit wat het meest economisch rijdt....

Daarnaast gewoon, normaal rijden, niet proberen extra EV te rijden. Dit is een veelgemaakte denkfout.
Want alle energie die extra wordt verbruikt uit de HV-accu moet weer worden aangevuld. Als dat niet door remmen kan, dan zal de ICE (verbrandingsmotor) deze taak op zich nemen, en ja, die draait dus op benzine...

Kijk voor de energiestromen eens op de Energiemonitor (pag. 150 handleiding)
Daar wordt dmv pijlen en kleuren aangegeven waar de energie vandaan komt en waar die heen gaat.
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Plaats reactie