Verbruik

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
jonnie
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 apr, 2019 19:33
Auto: 2019 RAV4 Hybrid AWD

wo 05 jun, 2019 21:59

Net getankt en berekend dat ik 5,62 liter per 100km heb verbruikt. De boordcomputer gaf 5,6 aan. Weinig afwijking dus. Vorige tankbeurt was 6,11 liter per 100km. Wel fijn dat ik pas na 900km hoef te tanken.
Met nog 1km range ging er net iets meer dan 49 liter in. In de tank zat dus nog bijna 6 liter benzine (ca. 100km). Misschien eens nadenken over een 1000km challenge...
Huidige auto :2019 Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD | Innovation Pack | CVT | Pearl White | Bi-Tone

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 837
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

wo 05 jun, 2019 22:16

Lekker toch, met zo'n grote bak toch zuinig cruisen. Met de C-HR haalde ik ook niet veel meer met dezelfde rijstijl! Zal met lagere temperaturen wel wat anders gaan lopen, maar zover is het nog lang niet...

5,62 is ongeveer 1:17,7. x55 liter = pakweg 975km. Succes met de challenge :mrgreen:
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
Timelord
Lid
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 21 jan, 2019 11:50
Locatie: Duiven
Auto: Toyota RAV4 Hybrid 2WD

do 06 jun, 2019 19:01

Momenteel 19,1km per liter.
Grootste snelwegafstand is 35 km.
2019 RAV4 2WD Hybrid Executive Lava Red parelmoer (3T3), automaat

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 837
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

do 06 jun, 2019 20:34

5.25 l/100km dus. Erg netjes!
Ik rijd nogal wat snelwegkilometers, dus ik ben tevreden zo.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 837
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

di 02 jul, 2019 17:36

Ik heb in het verleden wel eens aangegeven dat mijn toenmalige C-HR behoorlijk meer verbruikte op E10 t.o.v. E5 (Euro95). Ik heb dit totaal drie keer getest in de zomer van 2018, met alledrie keren dezelfde uitkomst.
Volgens Toyota zou dit nauwelijks merkbaar moeten zijn, en de dealer ging met ze mee. Ondanks dat ik kon aantonen (door berekening) dat het een feit was, onder gelijke omstandigheden en zelfs dezelfde route op en neer. Het scheelde bij de C-HR 15-20%, dus geen kattenpis.

Nu heb ik noodgedwongen twee weken geleden een keer E10 moeten tanken met de RAV4. Ik was erg benieuwd, en jawel, de boordcomputer stond al flink te zeuren (van 5,5 naar 6,5 L/100km).
Vandaag volgegooid met Super+ (RON98) in Duitsland, en de berekening liet helaas zien dat ik weer hetzelfde beeld heb als toen bij de C-HR.

Het verbruik van de tank RON98 voor de E10 was 5,48L/100km. De laatste tank met E10 deed 6,43L/100km. Beide keren ruim 45 liter getankt, dus met de meter bijna op E en nog resp. 70 en 50 km te gaan volgens de BC. Het meerverbruik is 17%!!!

Ik ga toch weer een paar keer testen, en dan het bewijs wederom bij Toyota neerleggen. Tenzij ze kunnen garanderen dat het een adaptiezaak is, en dat de auto na een x-keer tanken wel weer op normale waarden gaat rijden hebben ze echt wel iets uit te leggen.
Want we gaan allemaal naar E10, en als dat wederom tussen de 15%-20% verbruik kost heeft het Hybride systeem geen enkele waarde meer. En dat zou erg jammer zijn.

Ik houd het allemaal in de gaten, en ben zeer benieuwd of anderen met een nieuwere hybride ook deze verschillen detecteren.

Oh ja, voor de statistieken: de verhouding snelweg / buitenwegen+stad is 27% / 73%. Gemiddelde snelheid 50km/u, en maximale snelheid 138km/u. Totale afstand sinds 03-05-19: 3956km. Alles uit de MyT-app.

Groet Rob.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5335
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 02 jul, 2019 17:42

Met PIP in Frankrijk meerdere keren E10 getankt en het verbruik was duidelijk meer. Mijn dochter heeft ook 2x de PIP voor vakantie geleend en bij die zag ik met E10 (ik krijg de bonnen) ook een hoger verbruik. Percentage is moeilijk daar er meestal getankt wordt op halve tank of iets minder, maar nooit bijna leeg.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
guido66
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: di 12 jan, 2016 0:02

di 02 jul, 2019 17:50

Dat het hybride systeem dan geen meerwaarde meer zouden hebben, kan ik niet volgen. Alle benzinemotoren verbruiken op E10 meer omdat er veel minder energie in een liter E10 zit.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 837
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

di 02 jul, 2019 18:01

Omdat dan de 2.5 litermotor wel heel duur gaat rijden... Ik heb het niet over de milieuzaken, daarvoor is een hybride altijd goed. Het gaat om het aangegeven verbruik, dat veel te veel gaat afwijken. En dat kan door de hybridemotor niet meer worden gecompenseerd.
Je eindigt dan met een middenklasser qua verbruik in plaats van de topklasser waar ik hem voor gekocht heb.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: za 08 apr, 2017 14:25
Locatie: Randstad
Auto: C-HR Hybrid

di 02 jul, 2019 19:13

Dat heb ik dus ook met 95 vs 98. Het vreemde is dat de 95 van de BP wél elke keer redelijk zuinig is tov de 95 van de Shell of Tango.

Heb je al eens uitgerekend of je de meerprijs van 98 in kilometers goedmaakt ten opzichte van 95?
C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 837
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

di 02 jul, 2019 19:49

Zolang ik in DE kan tanken zeker wel (vanmiddag € 1,512). Hier loont het niet.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
jonnie
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 08 apr, 2019 19:33
Auto: 2019 RAV4 Hybrid AWD

di 02 jul, 2019 20:30

Vandaag na 949km weer eens getankt. Net geen 52 liter verbruikt. Dat komt neer op 5,45 liter per 100 km (1 op 18,3). Vind ik erg netjes. Ik had er 1000km uit kunnen halen.... Boordcomputer gaf 5,4 l/100km aan dus die is erg accuraat.
Huidige auto :2019 Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD | Innovation Pack | CVT | Pearl White | Bi-Tone

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1469
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

di 02 jul, 2019 23:50

De prijs per liter E10 in België en Luxemburg is opmerkelijk lager dan in NL maar het méérverbruik van E10 ten opzichte van E95 heb ik ook wel degelijk gemerkt.
Ik heb echter nooit het exacte meerverbruik gemeten ... maar ook zonder de exacte meetcijfers was het duidelijk merkbaar.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5539
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 03 jul, 2019 13:24

Het meerverbruik van E10 versus Euro95 ligt op basis van de energie-inhoud van de beide brandstoffen tussen de 3,5% en 4%. Er moet dus iets goed mis wezen met het motormanagement, wanneer het verschil veel groter is dan op basis van de energie-inhoud verwacht mag worden.

Energie dichtheid per liter
  • Benzine (Euro95) 9,50 KWh/l
  • Benzine (E10) 9,20 KWh/l
  • Alcohol (Ethanol) 6,67 KWh/l
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 837
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

wo 03 jul, 2019 13:35

Precies John, maar bij de C-HR werd dat niet serieus genomen.
Nu het bij de RAV4 hetzelfde lijkt te gaan (bijna lege tank, dus eigenlijk geen mix met de nog aanwezige E5 RON98) begin ik me echt zorgen te maken.
Gisteren RON98 getankt, en na 70km zit hij alweer op 5,4 l/100km. Zegt genoeg denk ik!
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5539
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 03 jul, 2019 13:43

Het meer verbruik kan liggen aan een ander gas/lucht mengsel.
Mogelijk dat E10 met een veel lagere luchthoeveelheid verstookt wordt dan bij benzine zonder E10 toevoeging.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast