Hoe lang doorrijden tot tank leeg?

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Jaap
Lid
Lid

Hoe lang doorrijden tot tank leeg?

Bericht door Jaap »

Ik rij sinds enkele maanden een Corolla TS Hybrid 2.0. Deze geeft netjes aan hoeveel km er nog gereden kan worden met de resterende brandstof. Als ik echter door rijd tot hij op 0 km staat kan ik slechts zo’n 35 liter tanken. Volgens de specs in het handboek heeft deze wagen een brandstof tank van 43 liter.
Na het bereiken van de 0 km wordt alleen de melding “Tanken” gegeven zonder het nog te kunnen rijden kilometers.
Hoe doen andere bereiders dit? Hoe lang nog door rijden? Is die 43 liter echt de werkelijke inhoud? Alle tips zijn welkom.

jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Hybride 2016

Re: Hoe lang doorrijden tot tank leeg?

Bericht door jojan265 »

VIa de OBD kun je zien dat er dan nog ongeveer 6 tot 7 liter in de tank zit. Het is echter niet aan te raden om de tank volledig leeg te rijden, want dan heb je kans dat je ook de HV accu leeg maakt. Deze kan daardoor onherstelbaar defect raken.

Ik rijd daarom maximaal nog 70 km na de 0km melding.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Corolla 2.0 Hybrid Executive 2019

Bericht door holyhead »

Als het brandstoflampje aan gaat zit er nog ongeveer 7 liter in de tank,
En denk aan het volgende.

Als de brandstof opraakt
Als de brandstof op is en het hybridesysteem niet kan worden gestart, vult u de tank met ten minste de hoeveelheid brandstof die nodig is om het waarschuwingslampje laag brandstofniveau (→Blz. 545) uit te laten gaan.
Als er slechts een kleine hoeveelheid brandstof in de tank zit, kan het hybridesysteem mogelijk niet worden gestart.
(De standaardhoeveelheid brandstof is ongeveer 7,6 liter, als de auto op een vlakke ondergrond staat. Deze waarde kan afwijken als de auto op een helling staat. Vul extra brandstof bij wanneer de auto schuin staat.)

Harms
Lid
Lid
Auto: Corolla

Bericht door Harms »

Tanken als het lampje gaat branden, zit je altijd goed

BvdH
Lid
Lid
Auto: Toyota Corolla TS Style

Bericht door BvdH »

jojan265 schreef:
19 dec 2019, 21:21
VIa de OBD kun je zien dat er dan nog ongeveer 6 tot 7 liter in de tank zit. Het is echter niet aan te raden om de tank volledig leeg te rijden, want dan heb je kans dat je ook de HV accu leeg maakt. Deze kan daardoor onherstelbaar defect raken.

Waar staat OBD voor?

richard9722
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Hybrid

Bericht door richard9722 »

on board diagnostics.

daarmee kunnen de gegevens van de auto worden uitgelezen en storingen worden opgespoord.

w.w.a.vanschaik
Lid
Lid
Auto: Corolla Touring Sports 2.0

Bericht door w.w.a.vanschaik »

Ik hou bij mijn Toyota's altijd aan: lampje aan -> max 50km rijden.
Ik rij alweer 15 jaar Toyota en het is nog bij geen enkel model verkeerd gegaan.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

Bericht door nessio »

Waarom wachten tot het lampje? ik tank als ik niemand zie staan bij een goedkope pomp na half vol.
Mijn dochter rijd ook al tijd tot het gaatje. Laatst moest ik met haar auto terug vanuit Hoofddorp, zit ik op de A5 zie ik dat dat lampje brand, moest ik eerst een pomp opsnorren (want hoe lang ie al brandde wist ze niet) Ze heeft ook al eens leeg gestaan met de Auris moest de Toyota service komen.
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

Martinspire
Lid
Lid
Auto: Corolla 2019 2.0 Executive

Bericht door Martinspire »

jojan265 schreef:
19 dec 2019, 21:21

Dat zou wel een redelijk aantal kunnen zijn inderdaad. Wellicht is meer ook mogelijk, maar dat is dan weer afhankelijk van hoe hard je rijdt.

Ik vind alleen de notificaties altijd zo irritant (piepje en melding bij aanzetten die je weg moet drukken) en het constante lampje wat je ziet dat ik hem meestal wel snel vol gooi. Ik ga ook niet meer uitmeten wat ik nog wel of niet kan rijden, zodra ie brand kijk ik gewoon waar ik kan tanken. Het kan verder, dat is wel fijn om te weten, maar ik vind het onnodig om die paar kilometer langer door te rijden als het niet hoeft. Ik hoef niet te pochen met hoeveel kilometer ik uit een tank haal.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Laten we ook niet vergeten dat de auto niet is afgesteld op gebruik in Nederland maar op gebruik algemeen.

In NL kun je snel een afrit nemen en vind je vaak wel snel een pomp met nachtbediening.

Heel anders wordt dat als je in Frankrijk rijd waar de pompstations soms wel 40 km van elkaar verwijderd liggen. Ook dan wil je niet zonder komen te staan en dus gaat het lampje aan: dan wordt het tijd om te tanken.
Als je de wagen wat langer hebt kun je vanaf je dagteller wel zien hoever je nog hebt te gaan, en kun je zelf de afweging maken.
Maar als je echt zonder komt te staan dan is het te hopen dat je snel en veilig weer op weg komt....
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Lampje ging vandaag aan met nog 44km DTE op de display. Na plm. 10km getankt; er ging tot aan de eerste afslag van de pomp 46,2 liter in.
Ergo: er zou bij het aangaan van het lampje nog zo'n 7,5 liter in moeten zitten, en dat is onder de huidige omstandigheden (1:15) dus nog zeker 100km rijden.
Maar ik laat het normaal gesproken niet zover komen; ik tank gemiddeld bij 650-700km vol.
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door wimj »

Jaap schreef:
19 dec 2019, 20:23
Hoe doen andere bereiders dit? Hoe lang nog door rijden? Is die 43 liter echt de werkelijke inhoud? Alle tips zijn welkom.
Ruim van te voren tanken. Het lampje wacht ik meestal niet eens af. 600-700 op de dagteller en dan ga ik tanken (ik verbruik 1:20).
Zolang mogelijk doorrijden doe ik dus niet. Met een lege tank staan vind ik een van de domste en makkelijk te voorkomen pechoorzaken die je kan hebben,
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Selection Passion
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid

Bericht door Selection Passion »

Lees dit even en je weet waarom je je tank niet helemaal leeg moet rijden:
"Wanneer bijvoorbeeld de tank helemaal wordt leeggereden, kan volledig elektrisch nog heel beperkt even worden doorgereden. Als je het niet redt om bij een tankstation te komen, kun je beter op een andere manier aan benzine proberen te komen. Als de hybride-accu ook ‘helemaal’ leeg is, dan moet tenminste tien liter benzine in de tank. Vaak lukt het dan wel om de auto weer te starten, eventueel na een reset door de wegenwacht. Lukt het allemaal niet, dan moet de Prius op transport naar de dealer en als die het ook niet voor elkaar krijgt, moet de hybride-accu aan een externe lader, maar daarvan is er precies één in Nederland. Dat alles kost veel tijd, dus is het maar beter gewoon ervoor te zorgen dat je op tijd tankt."

Bron: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... odel=prius

Dit verhaal gaat weliswaar over de Prius, maar het geldt voor alle Toyota hybrides. Ik rijd met de Yaris maximaal 50 kilometer door als het lampje aangaat.
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

De tank leeg rijden en dan nog elektrisch doorrijden heeft al twee eigenaren sinds 2004 een accu gekost.
Tank op tijd, dan blijft alles heel. :wink:
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic 2017

Bericht door Bianco »

Ik tank in principe altijd als de tank zo een drie kwart leeg is.
Dat heeft onder meer te maken met het feit dat ik even over de grens met België wil tanken en niet bij een willekeurig NL tankstation (met dank aan de NL accijnsen). Bij een wat langere rit in het vooruitzicht dus ... met een volle tank starten :wink: :silent:
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Plaats reactie