Hoe lang doorrijden tot tank leeg?

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Jaap
Lid
Lid

Hoe lang doorrijden tot tank leeg?

Bericht door Jaap »

Ik rij sinds enkele maanden een Corolla TS Hybrid 2.0. Deze geeft netjes aan hoeveel km er nog gereden kan worden met de resterende brandstof. Als ik echter door rijd tot hij op 0 km staat kan ik slechts zo’n 35 liter tanken. Volgens de specs in het handboek heeft deze wagen een brandstof tank van 43 liter.
Na het bereiken van de 0 km wordt alleen de melding “Tanken” gegeven zonder het nog te kunnen rijden kilometers.
Hoe doen andere bereiders dit? Hoe lang nog door rijden? Is die 43 liter echt de werkelijke inhoud? Alle tips zijn welkom.

jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Hybride 2016

Re: Hoe lang doorrijden tot tank leeg?

Bericht door jojan265 »

VIa de OBD kun je zien dat er dan nog ongeveer 6 tot 7 liter in de tank zit. Het is echter niet aan te raden om de tank volledig leeg te rijden, want dan heb je kans dat je ook de HV accu leeg maakt. Deze kan daardoor onherstelbaar defect raken.

Ik rijd daarom maximaal nog 70 km na de 0km melding.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Corolla 2.0 Hybrid Executive 2019

Bericht door holyhead »

Als het brandstoflampje aan gaat zit er nog ongeveer 7 liter in de tank,
En denk aan het volgende.

Als de brandstof opraakt
Als de brandstof op is en het hybridesysteem niet kan worden gestart, vult u de tank met ten minste de hoeveelheid brandstof die nodig is om het waarschuwingslampje laag brandstofniveau (→Blz. 545) uit te laten gaan.
Als er slechts een kleine hoeveelheid brandstof in de tank zit, kan het hybridesysteem mogelijk niet worden gestart.