trillende banden/auto

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
riwn
Lid
Lid
Auto: corolla touring sport 2.0

ma 12 aug, 2019 17:00

Zins 5-4-2019 zijn wij in het bezit van een corolla touring sports 2.0 /business sport.
Al vanaf aflevering de dealer aangegeven dat de wagen trilt.
Verschillende malen de banden laten uitbalanceren waar telkens verschillend lood werd gemonteerd. Uiteindelijk nieuw set banden (zelfde merk) maar het probleem bleef zich voor doen. Via de dealer een ander mark band laten monteren maar je raad het al het trillen / hobbelen bleef. Zijn er nog corolla bezitters die hier last van hebben? Op deze corolla zijn de 18” velgen gemonteerd.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

ma 12 aug, 2019 19:35

Lijkt me een best probleem met een nieuwe auto.
Tussen het verlaten van de fabriek en de overdracht naar de 1e eigenaar hebben diverse chauffeurs allerlei handelingen verricht.
Allerlei vormen van transport enz.
De dealer heeft erkend dat het probleem zich vanaf aflevering voordoet?
Uiteraard is dit uitzonderlijk, anders waren er al 'tig' pagina's aan gewijd.
Wel een soortgelijk geval van iemand bij het kopen van een 2e hands auto.
Ben benieuwd.
(de oorzaak zal wellicht 'dieper' zitten?)

Frans
Laatst gewijzigd door frafie55 op ma 12 aug, 2019 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

TijnOnlijn
Lid
Lid
Auto: Auris

ma 12 aug, 2019 19:36

Van een auris heb ik het wel eens gehoord, ook hier op het forum. (viewtopic.php?f=119&t=11351) Het is technisch mogelijk een wiel te balanceren als het op de auto zit. Dan neem je onbalans in de aandrijflijn ook mee. Dat zou niet moeten mogen bij zo'n nieuwe auto, maar ik zou het in jouw situatie toch doen als je er met de dealer niet uit komt. Ook al omdat als het dan weg is er wel degelijk een probleem in de auto zit dat opgelost moet worden. Anders sta je bij elke bandenwissel de complete auto te balanceren.

Er zijn trouwens bepaalde wegen die berucht zijn om het trilwegdek. De A2 tussen Den Bosch en Eindhoven is zo'n stuk.. mocht je steeds over dezelfde weg rijden zou het kunnen zijn dat je ten onrechte denkt dat er iets met je auto mis is terwijl het eigenlijk aan de weg ligt. Dat je het in andere auto's niet voelt kan komen omdat veel auto's met een te lage bandenspanning rijden die dat trillen ook dempt.

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

di 13 aug, 2019 7:48

Mij is laatst verteld dat als trillingen in de auto zich voordoen pas vanaf 120+ (of iets dergelijks) dat het dan niet meer aan de banden ligt maar aan de auto, iets wat "los" zit, ietsje krom is etc. Balanceren heeft dan geen zin meer. Zeiden ze....
Dergelijke mankementen kunnen dan veroorzaakt zijn in het traject fabriek-dealer.

In een ver verleden heb ik autoschepen gelost in Amsterdam, werk dat ik toen deed voor een uitzendbureau. Met volle busjes werden we aan boord gereden en dan de auto (Nissan) in en van de boot af. Er waren mensen die maling hadden aan alles en er werd dan ook regelmatig schade gereden, en niet alleen plaatwerk en zo, maar uiteraard ook aan wielophangingen en dergelijke. Niveauverschillen werden met te hoge snelheden genomen waardoor je zulke schades kreeg.

Kan ook met Toyota gebeuren......
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

di 13 aug, 2019 9:07

Ik veronderstel:
Als een nieuwe auto met een voorwiel een 'erg ongemakkelijke voorval' meemaakt, dat de rest van 'zijn leven' problemen kunnen blijven bestaan met trillen/trekken. Er zal best wat te compenseren zijn, maar toch.
Ik had met mijn Prius3 schade aan mijn linker voorwiel. (een schouderduw met een Bentley)
De reparatiekosten (10.000 euro) waren aanzienlijk lager dan de dagwaarde.
Dekra, (internationale expertise) heeft namens Inshared mijn auto toch totall-los verklaard, omdat zij niet konden garanderen dat de auto na reparatie niet zou 'trillen/trekken'.
Een 'ongemak' in de aandrijflijn is kennelijk moeilijk te verhelpen.
Een opkoper heeft 4.750 euro betaald voor de 'nieuwe Prius', de auto is geëxporteerd.
(bij Inshared kun je alle van- en aan correspondentie online inzien).
...er zullen heel wat 'trillers en trekkers' rondrijden in de wereld...

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

di 13 aug, 2019 9:27

riwn schreef:
Zins 5-4-2019 zijn wij in het bezit van een corolla touring sports 2.0 /business sport.
Verschillende malen de banden laten uitbalanceren waar telkens verschillend lood werd gemonteerd. Uiteindelijk nieuw set banden (zelfde merk) maar het probleem bleef zich voor doen. Via de dealer een ander mark band laten monteren maar je raad het al het trillen / hobbelen bleef. Zijn er nog corolla bezitters die hier last van hebben? Op deze corolla zijn de 18” velgen gemonteerd.
Er is een probleem en de bal ligt bij Toyota.

Probeer in eerste instantie via de dealer om een heel nieuw set 15 of 16 inch velgen en banden te laten monteren. Mogelijk zit de trilling in de combinatie laagprofielbanden (18 inch) en de demper karakteristiek. Er kan één of meerdere slechte schokbreker(s) tussen zitten.
Mocht dat het probleem niet oplossen en heeft de dealer het volledige onderstel en de aandrijving gecontroleerd en niets kunnen vinden, dan zal de auto naar de importeur moeten en door experts van Toyota en/of een externe partij gecontroleerd moeten worden.

Het probleem moet de wereld uit, want dit mag niet voorkomen bij een nieuwe Toyota.

Let er vooral op dat dit geen langslepende zaak gaat worden, want dat is al eens eerder gebeurt met een gelijksoortig probleem. Kom je er binnen een redelijke termijn niet uit met de dealer/importeur en blijft het probleem onopgelost, dan zul je een rapport van een externe partij op moeten laten stellen.
Met een extern rapport die het probleem bevestigd kun je de Toyota organisatie schriftelijk aansprakelijk stellen en in het uiterste geval bij de rechter je gelijk gaan halen.
Het is echter te hopen dat het niet zover zal komen en dat er snel een oplossing voor het trillingsprobleem wordt gevonden.

Succes!
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

RDR
Lid
Lid
Auto: Corolla TS hybrid 2.0

wo 14 aug, 2019 9:02

riwn schreef:
Rij zelf sinds 5 augustus in een corolla ts 2.0. Inmiddels bijna 2000 km op teller en kan bevestigen dat ik hetzelfde probleem heb. Het is een trilling/resonantie die voelbaar is in het stuur, maar ook wel als je bijvoorbeeld je hand op de achterbank legt. Bij verschillende snelheden boven de 90 km/uur in mijn geval, maar bijvoorbeeld boven de 135 km/uur weer niet. De auto is afgelopen vrijdagmiddag bij de dealer geweest, hebben de banden gebalanceerd, maar dat heeft niets geholpen.
Voor de aflevering van de corolla ruim een 1000km in een CHR 1.8 hybrid gereden die deze trilling nagenoeg niet had. Deze auto reed wel op Michelin banden. Ik heb onder de corolla 18inch met Falken banden. Gezien de verschillende verhalen/klachten die je leest bij de Auris TS met hetzelfde probleem, vrees ik dat dit een producteigenschap is. Dealer wel opnieuw gevraagd hieraan iets te doen. Zal nog een proefrit maken in hun demo auto (zelfde model/type) om te ervaren of deze het euvel ook heeft.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

wo 14 aug, 2019 10:48

Wanneer dit een producteigenschap is van de Corolla 2.0, dan is het een slecht product. Ik kan mij niet voorstellen dat Toyota een dergelijk product in de markt zet. Er zouden ook massaal klachten binnen moeten komen.
De kreet "Het is een producteigenschap" is al eens eerder gevallen toen er een trillingsprobleem met een Auris was. De Auris van dat type staat ook niet algemeen bekend als een auto met trillingsproblemen, maar de dealer noemde het ook een producteigenschap.

Ik zou er eens tijdelijk 15 of 16 inch velgen met A kwaliteit banden onder laten zetten en kijken of de trilling dan nog aanwezig is.
m.vr.gr, John

holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

wo 14 aug, 2019 12:10

Met mijn Corolla 2 liter hatchback heb ik dat probleem nog niet ontdekt (5000 km op teller)

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

wo 14 aug, 2019 13:02

Wanneer het probleem zich bij enkele auto's voordoet, dan moet dit verholpen kunnen worden.

Is het geen probleem van banden, velgen, schokdempers of ophanging, dan kan het probleem zich alleen nog in de aandrijving bevinden. De ICE kan bovenmatige trillingen genereren rond een bepaald toerental door heel veel verschillende oorzaken. Motoren hebben allemaal wel een bepaald toerental in hun totale toerental range waarbij zij iets meer trillen, dit hoort echter marginaal te zijn en wordt normaal gesproken goed weggewerkt door de trillingsdempers in de motorsteunen.

De motor moet daarvoor wel gelijkmatig op de motorsteunen dragen, goed vastzitten en de trillingsdempers/motorsteunen moeten geen defect vertonen.

Het is belangrijk om stapsgewijs te elimineren welke onderdelen het probleem zeker niet veroorzaken.
Eerst banden en velgen.
Ten tweede ophanging, schokdempers
Dan de aandrijving,
Is er een vast motortoerental en zo ja, bij welk toerental van de ICE treden de trillingen op.
Zijn dezelfde trillingen ook aanwezig, wanneer de motor onbelast en bij stilstand naar dit toerental gebracht wordt of zijn er alleen trillen merkbaar tijdens het rijden als de motor belast wordt?
m.vr.gr, John

buske
Lid
Lid

do 15 aug, 2019 11:45

Ik rij zelf met een Corolla TS 2.0 Premium en kan niet zeggen dat ik trillingen ondervind. Juist integendeel, ik vind dit een heel zachtzinnige wagen om mee te rijden in alle rust.
Pearl White Prius III Luna 2009 - 2019
Afbeelding
Ultra Silver Corolla TS 2.0 Hybrid Premium 2019
Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

do 15 aug, 2019 12:29

Gelukkig, dan is het waarschijnlijk toch geen producteigenschap. :wink:
m.vr.gr, John