Verwarming

Alle wat te maken heeft met de orginele plug-in uitvoering van de Prius 4. "Plug-in aanpassingen in eigenbeheer kunnen besproken worden in de doe het zelf hoek".
ronald
Actief Lid
Actief Lid

do 22 sep, 2016 18:50

Hoe zit het nu met de verwarming? Bij een "koude start" en verwarming aan, gaat de verwarming dan op de accu of slaat de CVE aan?

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

vr 23 sep, 2016 16:56

Zonder verwarming/luchtcirculatie draait de ECE tot de koelvloeistof 40 graden bereikt; mét wordt dat 60 graden. Dus verstook je méér met 'de verwarming' aan. Bij veel lange afstanden tikt dat niet door; wél bij veel korte afstanden. Tijdens mijn 5 à 6 km lange ritjes naar kantoor 's winters bleef de verwarming meestal uit; had ook doorgaans geen zin want op zo'n korte afstand warmt de auto het interieur nog niet zoveel op dat je zonder jas kunt.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

WimN
Actief Lid
Actief Lid

za 24 sep, 2016 1:08

De nieuwe PIP heeft een warmtepomp met dampinjectie, dat is een heel zuinige manier van verwarmen waar de ICE niet bij nodig is. Of je die ook met de afstandbediening aan kan zetten zoals nu met het koelen kan is nog niet duidelijk. Persoonlijk zie ik geen reden waarom dit dan niet zou kunnen. Dus als hij aan de laadkabel hangt zou je via de afstandbediening de warmtepomp aan kunnen zetten en is de auto ontdooit als je weg wil rijden (denk even aan standverwarming).
Kijk even hier voor een technisch verhaal: http://gm-volt.com/2016/04/14/advanced- ... e-bolt-ev/
Prius III Executive Royal blue (2010 versie)
Prius Plug-in Executive Abyss Grey (2012)
Prius PHV Ash grey metallic Luxury pack (2017)

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

za 24 sep, 2016 9:46

Dat is het warmtepompsystem dat de Daikin-Altherma HT gebruikt (dus niet alle Altherma LT of hybride systemen).
Dan moet Toyota een goedkope versie hebben bedacht.
Met de Altherma HT (warmt op tot max 80gr)kun je nml je gas-cv vervangen en je radiatoren houden, maar de prijzen starten bij +/- 10.000,--(zonder boiler)
Wat is BEV (Base EV)?
PIP aug 2012 executive arctic blue

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 25 sep, 2016 21:22

@ronald, Camille: bij een koude start met de verwarming ingeschakeld zal de ICE altijd opstarten.
In de uitlaat, direct na de katalysator bevindt zich een warmtewisselaar, (zie foto hieronder).
De verbrandingstemperaturen op die plek in de uitlaat zijn zodanig hoog >600°C, dat een zeer snelle opwarming van de verwarming vloeistof zal plaatsvinden.
De foto hieronder is afkomstig uit documentatie van onze Yaris hybride, een dergelijk vergelijkbaar systeem wordt in de meeste Prius modellen toegepast.

Of dit huidige hybride verwarmingssysteem nog deel uitmaakt van het koelwatersysteem wordt niet vermeld, mogelijk is het een autonoom systeem.

Op de foto hieronder zijn warmwaterslangen en aansluitpunten te volgen

Afbeelding

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 26 sep, 2016 16:44

Mijn P3 rijdt met EV de garage uit plus enkele meters. Daarna springt áltijd de ICE aan. eerder begreep ik dat dit duurt totdat het koelwater 40 graden (verwarming uit) resp 60 graden (verwarming aan) is opgewarmd.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 26 sep, 2016 18:46

Indien mijn auto overnacht in de garage en ik wil ter voorkoming van uitlaatgassen in EV mode naar buiten rijden, moet ik direct nadat de READY toets ingedrukt is binnen enkele (5) seconden de EV toets indrukken, zo niet dan start de ICE.
In ons dorp is een 30Km/hr.limiet, bij die geringe snelheid stopt de ICE bij een koude start al bij een koelwatertemperatuur van 40°C ook bij ingeschakelde kachel, buiten de bebouwde kom bij het verhogen van de snelheid springt de ICE weer meteen aan.

Of vertrekken met een uitgeschakelde kachel brandstof bespaart weet ik niet, het is waarschijnlijk het zelfde als rijden in Eco of Power-mode, de eerste 18 maanden heb ik trouw en alleen maar in Eco-mode gereden, de laatste 18 maanden rijd ik met Eco-mode uitgeschakeld, enig verschil in brandstofverbruik is niet gebleken, dit terwijl mij tankbeurten tot op tienden van liters genoteerd wordt.

ronald
Actief Lid
Actief Lid

ma 26 sep, 2016 21:19

Er was (kan ik me herinneren) sprake dat de P3 plugin destijds een elektrische (?) kachel zou krijgen. Dat zou natuurlijk rampzalig zijn voor de range (die nu al belabberd is) dus ik was even benieuwd of dit plan nog bestaat en zo ja, of het voor de P4 plugin gebruikt zou worden. Maar ik begrijp van niet :D

WimN
Actief Lid
Actief Lid

ma 26 sep, 2016 22:33

De 'Alaska' uitvoering van de Pip1 had een elektrische verwarming. Gelukkig hebben ze voor de Pip2 nu de warmtepomp.

Jan Treur
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 30 sep, 2016 20:56

In de EU aankondiging in http://newsroom.toyota.eu/newsrelease.d ... ciency&mid zie ik:

"Moreover, during charging, a new battery warming system will warm the cells to an efficient working temperature in outside conditions as cold as -20 degrees C. This ensures that both battery power and efficiency are maintained at a sufficient level to minimise the impact of cold weather on EV driving range, with full power available from start off in even very cold conditions.
Its maximum charging power increased from 2 to 3.3 kW, the battery itself can be fully charged up to 65% more quickly; in only 2 hours using the Type II Mode III Mennekes connector, and 3 hours and 10 minutes using a standard household plug socket. The charging process is now programmable weekly on a day-by-day basis, and includes the facility to simultaneously charge and pre-cool or pre-heat the cabin."

Dus in de winter zou je door de warmtepomp een met in de zomer vergelijkbare EV range kunnen houden. Dat betekent buiten de verdubbeling door de verdubbelde accu nog eens een 30 tot 40% grotere EV range in de winter, vergeleken met de eerste generatie PiP.
Hyundai Ioniq Electric Comfort 2017 Marina Blue
Voorheen: Prius Plug In Aspiration 2013 Arctic Blue

WimN
Actief Lid
Actief Lid

za 01 okt, 2016 0:33

Dat ziet er goed uit. Ook de pre-heat spreekt me wel aan! Nu het ding nog leveren........ (en nog even de navigatie op de HUD regelen)

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

zo 02 okt, 2016 22:26

Onze PIP gebruikt geen elektra voor verwarming, tast de EV range niet aan. Wel de airco, maar dat doet de warmtepomp ook want die gebruikt ook elektra. Dus niet nog extra 30/40% EV range door warmtepomp
PIP aug 2012 executive arctic blue

Tournesol
Lid
Lid

zo 02 okt, 2016 22:40

Zie ook Jan Treur, twee berichten naar boven.

Als ik het goed begrepen heb, moet de koeltemperatuur van de benzinemotor warm zijn, want daarmee wordt de kabine verwarmd. Bij koude temperaturen gaat hij dus aan tot hij op temperatuur is, en zal dat weer doen als hij teveel afgekoeld is, ook in de EV modus.

Bij de Prius PHV zorgt de warmtepomp ervoor dat tijdens het rijden in de EV modus, de kabine opgewarmd kan worden (tot -10 °C), zonder dat de benzinemotor moet starten. Zij vermindert dus zo het verbruik. Als de beniznemotor dan toch moet gebruikt worden, zorgt de normale verwarming voor aangename temperaturen.

Bovendien kan ze tijdens het opladen de batterij en de kabine op 20°C verwarmen (programmeerbaar), en dat tot -20 °C. Dat kost wel elektrische stroom, maar de batterij zal optimaal functioneren, en zo de autonomie in EV vergroten.

Jan
Prius 2 Sol Travel beige leder, 12/2009 Afbeelding
Avensis Kombi 1,8 l op LPG, 3/2004

Jan Treur
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 03 okt, 2016 10:16

nessio schreef:Onze PIP gebruikt geen elektra voor verwarming, tast de EV range niet aan. Wel de airco, maar dat doet de warmtepomp ook want die gebruikt ook elektra. Dus niet nog extra 30/40% EV range door warmtepomp
Tournesol schreef:Zie ook Jan Treur, twee berichten naar boven.
(...)
Bovendien kan ze tijdens het opladen de batterij en de kabine op 20°C verwarmen (programmeerbaar), en dat tot -20 °C. Dat kost wel elektrische stroom, maar de batterij zal optimaal functioneren, en zo de autonomie in EV vergroten.

Jan
Ja, ik bedoelde dat laatste, het voordeel wat je kunt hebben als je de accu goed verwarmt bij het laden, wat zou kunnen oplopen tot 30 a 40% in termen van EV range. Als je daarna die EV range deels weer gaat bederven door allerlei comfortdingen het te laten opstoken, is dat een andere kwestie; je kunt ook gewoon je jas aanhouden...
Hyundai Ioniq Electric Comfort 2017 Marina Blue
Voorheen: Prius Plug In Aspiration 2013 Arctic Blue

WimN
Actief Lid
Actief Lid

ma 03 okt, 2016 10:36

Bij de nieuwe PHV kun je het interieur laten verwarmen met de warmtepomp uit netstroom (moet je wel de kabel er aan laten hangen). Je kan zelfs een weekkalender programmeren zodat hij 's morgens automatisch gaat opwarmen. Dat bespaart je 's winters krabben!
Kijk even hier: https://www.toyota.co.uk/world-of-toyot ... ug-in.json
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Plug-in (af fabriek)”

• Informatie