Oplaad knopje

Alle wat te maken heeft met de orginele plug-in uitvoering van de Prius 4. "Plug-in aanpassingen in eigenbeheer kunnen besproken worden in de doe het zelf hoek".
ronald
Actief Lid
Actief Lid

za 20 aug, 2016 20:53

Het is natuurlijk een bizar stukje functionaliteit: dit hoort op het lijstje met punten waarom Wiebes juist af wil van de (plugin) hybrides qua voordelen. En ja, ik ben het met hem eens.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

za 20 aug, 2016 21:40

Hey Ed, geen probleem hoor, schrijf gerust wat je denkt, daar kan ik wel tegen !
evdlhsd schreef: De werking van het huidige HSD-systeem, waarbij Toyota dankzij de e-CVT de ICE vaker in zijn ideale toerental kan laten draaien, terwijl de gevraagde hoeveelheid energie voor de voortbeweging dat niet vereist, maakt het mogelijk tijdens het rijden iets van die overtollige energie op te slaan voor later. Dit is een continu proces dat wordt aangevuld met energie door uitrollen, remmen of heuvel (groot, maar ook heel klein) afwaarts op te vangen.
Ja, dat bedoel ik ook.

Mijn rijstijl (in Power) is wel wat anders dan de jouwe; ik heb mijn batterij al 'leeg' en 'vol' gereden op de Duitse Autbahn en in de Ardennen. Zelfs tegen 125 km/h op de teller in Belgenland lijkt ik meer variatie dan jij in de batterijblokjes te hebben. Zal het eens in 't oog houden.

Dat de concurrentie 25% meer benzine verstookt om de batterij gedwongen op te laden, wil niet zeggen dat Toyota ook zo gek gaat doen.

Ga morgen mijn EV-knop ook eens een paar seconden indrukken :mrgreen:
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

zo 21 aug, 2016 22:58

Waarom zou 25% meerverbruik niet zuiniger kunnen zijn?

Even uitgaande van de situatie dat je niet extern kan opladen en je EV-range bijna nul is, moet je dan dit knopje gebruiken of niet?

Stel dat je een snelheid hebt, waar je 4 l/100 km rijdt. Je drukt dat knopje in en rijdt nu 5 l/100km. Dat is een toename in verbruik van 25%. Maar daarmee loopt je accu wel vol, dus als je na 100 km een EV-bereik van 25 km hebt opgebouwd, speel je precies quitte.

In de praktijk zal dat niet zo mooi uitpakken, vanwege verliezen etc. Maar bedenk ook dat de motor op de snelweg toch al draait, en dat een motor op dat soort snelheden efficienter zal draaien (meer kW uit een liter benzine) dan bij lage snelheden. Is het dan onverstandig om hem dan nog wat hoger op te stoken zodat je hem straks in start/stop-verkeer uit kan laten?

In mijn voorbeeldje hierboven bereik je na 100 km een stuk stadsverkeer van 25 km. Laat je de accu leeg, dan heb je tot dat moment 4 liter verbruikt. 1 liter minder dan als je de accu had opgeladen. Zou je de komende 25 kilometer met minder dan die ene liter af kunnen leggen? Of had je die ene liter beter kunnen investeren in een acculading om de laatste 25 kilometer geruisloos en zonder uitstoot af te leggen?

Allemaal hypotetische cijfertjes hierzo. Wat ik probeer te zeggen is dat het helemaal niet logisch is om deze 25% meerverbruik zonder meer af te kraken.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

ma 22 aug, 2016 20:25

Hey PriOkkie !
Ik las '25% meerverbruik' als '25% meerverbruik over dezelfde rit zonder oplaadknopgebruik'. :oops:
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 22 aug, 2016 23:45

De PIP3 rekent alleen als EV de elektrisch gereden km uit het EV deel.
Zondag gekeken als EV op is, dan neemt het aantal EV km onderweg niet meer toe.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Plug-in (af fabriek)”

• Informatie