Eco of sport modus?

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen202020
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 17 okt, 2018 12:29
Locatie: Coevorden
Auto: CHR HYBRIDE

wo 16 jan, 2019 13:08

Goed ik heb een vraag.
Bijvoorbeeld.
Een BMW i8, dat is ook een hybride.
Maar als je daar de setting in sport modus zet, laad de accu sneller op en gebruikt hij hem ook meer in combinatie met de brandstof motor.
En kan je in theorie ook zuiniger rijden mits je geen zware voet hebt.
Maar in eco mode gebruikt hij meer de accu en laad hij in verhouding minder de accu op dus is duurder per kilometer omdat meer de brandstof motor gebruikt.
Is dit ook zo bij de CHR?
Kun je dan niet beter in sport modus zitten en je aanpassen.
Om de accu sneller te vullen en meer te gebruiken.
Dus dan in theorie ook zuiniger rijden?
:?:
Misschien heb ik het wel helemaal mis hoor.

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1126
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

wo 16 jan, 2019 17:36

In de ECO modus wordt de climate control teruggeschroefd en moet je het gas dieper intrappen voor dezelfde prestaties. En inderdaad, ik kon bij mijn 1.8 hybride de accu in ECO modus tot twee streepjes leeg rijden voordat de motor weer aansloeg. Volgens mij wordt de accu in power modus inderdaad iets voller gehouden... Maar dat hoeft niet altijd positief te zijn voor het verbruik. Of het opladen van de accu voor een stoplicht nu zo efficient is.. Volgens mij is het opladen van de accu op de snelweg efficienter.

Ik heb nooit echt verschil kunnen meten tussen de standen.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
Jeroen202020
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 17 okt, 2018 12:29
Locatie: Coevorden
Auto: CHR HYBRIDE

wo 16 jan, 2019 21:04

Oke bedankt voor de snelle reactie.
Maar nog iets ..
Waarom kan ik als ik de hybride accu zo goed als vol heb, de volgende dag dan niet in EV modus rijden.
Ook als ik de binnen temp uit heb en geen airco aan enzovoorts.
Dit als ik de auto rond 9 uur s'morgens voor het eerst die dag gedruik in een woonerf.
Dat wil hij pas als de brandstof motor opgewarmd is.

Gebruikersavatar
Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 09 jul, 2017 19:39
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

wo 16 jan, 2019 21:11

Omdat in de software staat dat de eerste prioriteit het opwarmen van de verbrandingsmotor is. Daarna (bij koelwater temperatuur van 40 graden) schakelt de auto indien mogelijk naar EV.
De EV mode kun je bij koude motor wel afdwingen door de EV knop (met zijn beperkingen) in te drukken. Het beste is echter om de software gewoon lekker zijn ding te laten doen.
42
83.800 hybride kilometers afgelegd @ 4.51 l/100km.
Auris TS (2014): 2017 - heden

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5538
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 16 jan, 2019 21:30

Geforceerd inschakelen van de EV mode is uitstel van executie, omdat de motor toch opgewarmd moet worden. De enige situatie waarbij het inschakelen van de EV mode wel handig is, is bij het verplaatsen van de auto over een korte afstand.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 465
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

do 17 jan, 2019 0:37

Jeroen202020 schreef:
wo 16 jan, 2019 21:04
Waarom kan ik als ik de hybride accu zo goed als vol heb, de volgende dag dan niet in EV modus rijden.
Ook als ik de binnen temp uit heb en geen airco aan enzovoorts.
Dit als ik de auto rond 9 uur s'morgens voor het eerst die dag gedruik in een woonerf.
Dat wil hij pas als de brandstof motor opgewarmd is.
In principe zou het wel moeten kunnen maar dan met zo min mogelijk gebruikers ingeschakeld....

Bij het starten binnen 5 seconden de EV toets indrukken
ClimateControl moet OFF branden
Geen raamverwarming (voor of achter) ingeschakeld
Dan zou je met beperkte snelheid max 40 km/u? EV moeten kunnen rijden totdat de accu beneden een bepaald niveau is.
Soms is het even wat proberen voor je de procedure te pakken hebt.

Handig als je 's nachts stilletjes de straat uit wilt rijden maar het hoeft beslist niet zuiniger te zijn... Als je het voor zuinig rijden doet dan gewoon de techniek zelf het werk laten doen, niet te diep de pedalen intrappen, goed vooruit kijken en de wagen langer laten uitrollen dat levert je meer km/l op.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5538
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

do 17 jan, 2019 9:11

Een tip voor de komende dagen met mogelijke gladheid op de wegen.

Zet de hybride mode tijdens gladheid op "ECO", zodat de hybrideaandrijving rustiger reageert op het gaspedaal. Je hebt daardoor minder snel kans op doorslippende wielen en het ingrijpen van de tractiecontrol.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 837
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

do 17 jan, 2019 14:21

Ik rijd al geruime tijd in ECO mode. Veel rustiger reactie op gaspedaal. Scheelt niet veel in verbruik, maar het gevoel is perfect.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
Jeroen202020
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 17 okt, 2018 12:29
Locatie: Coevorden
Auto: CHR HYBRIDE

do 17 jan, 2019 15:05

Ik rijd eigenlijk ook altijd in eco modus.
Maar dat binnen 5 sec de EV knop indrukken had ik nog niet geprobeerd.
De rest wel alles uit geschakeld voor dat ik thuis kwam en uit de auto stap
Bedankt voor de tip, en ga het zeker uitproberen.

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 465
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

do 17 jan, 2019 16:43

Ter verduidelijking (zie ook handboek blz 228 e.v.)

(klik op de afbeelding voor groter formaat)
tf01.jpg
tf02.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Tsjakha
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 19:54
Locatie: Axel
Auto: CHR Style hybrid
Contact:

vr 22 feb, 2019 12:28

Ligt inderdaad aan de temperatuur, de laatste week meerdere keren "koud" EV weggereden
daarvoor sloeg elke keer ongeacht de belading van de accu steeds de motor aan.
CHR Style Night Sky Black hybrid

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast