rijtest

Alles dat niet in de andere subfora past.
Gebruikersavatar
Timelord
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 21 jan 2019, 11:50
Locatie: Duiven
Auto: Toyota RAV4 Hybrid 2WD

rijtest

Bericht door Timelord »

2019 RAV4 2WD Hybrid Executive Lava Red parelmoer (3T3), automaat

Gebruikersavatar
voorheenVW
Lid
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 14 feb 2017, 14:37
Locatie: Amsterdam
Auto: RAV4 Hybrid Executive AWD

Re: rijtest

Bericht door voorheenVW »

Hmm dat loeien tijdens het gebruik vond ik nu juist zo stil geworden ten opzichte van 5 jaar Prius Wagon ervaring, tevens voelde het gasresponse juist heel fijn. Zo zie je maar, iedereen ervaart het anders.

De nieuwe Rav4 Hybrid is een super fijne wagen.
Not All Who Wander Are Lost..

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6168
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: rijtest

Bericht door johnths2 »

De meeste redacties van autobladen en/of websites weten nog steeds niet hoe een planetenwielkoppeling werkt en hebben het dan ook nog steeds over een versnellingsbak.

De overbrengingsverhouding via een planetenwielkoppeling is echter een grotendeels softwarematige aangelegenheid. De planetenwielkoppeling blijft men voor het gemak maar een CVT noemen, als ware het een van Doorne transmissie. Terwijl het eigenlijk meer een E-CVT is, omdat het software component belangrijker is dan de hardware. Persoonlijk vind ik dat de Amerikaanse benaming beter de lading dekt. Zij noemen het een PSD (Power Split Device) i.p.v. een CVT.

Er wordt eigenlijk ook nooit benadrukt wat een enorme winst deze constructie heeft t.a.v. betrouwbaarheid, slijtagegevoeligheid en gewichtsbesparing. Zeker als je dat vergelijkt met een standaard automatische versnellingsbak. Een versnellingsbak revisie is bij een wat oudere Toyota hybride dan ook een onbekend fenomeen.
 
PSD versus DSG bak.gif
 
De meeste redacties blijven alleen maar klagen over het janken van de motor tijdens het vloeren van het gaspedaal. Terwijl een beetje ervaren hybride rijder daar allang mee heeft leren omgaan en veel minder last heeft van dit fenomeen. Het zit eigenlijk alleen maar in de controle van het rechtervoetje, want het gaspedaal hoeft niet altijd direct tot op de bodem te worden ingetrapt.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Timelord
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 21 jan 2019, 11:50
Locatie: Duiven
Auto: Toyota RAV4 Hybrid 2WD

Re: rijtest

Bericht door Timelord »

Ik heb de automatische handrem ingeschakeld, want als je de auto start, heb je niet in de gaten dat als je de rem loslaat hij gaat rijden.
Ik bedoel, je start en doet dan nog wat andere dingen en je denkt: nog even wat pakken buiten. Je stapt uit en daar gaat je auto. :o
2019 RAV4 2WD Hybrid Executive Lava Red parelmoer (3T3), automaat

Gebruikersavatar
Timelord
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 21 jan 2019, 11:50
Locatie: Duiven
Auto: Toyota RAV4 Hybrid 2WD

Re: rijtest

Bericht door Timelord »

want het gaspedaal hoeft niet altijd direct tot op de bodem te worden ingetrapt.
Eh, ik denk dat je het hier over leaserijders hebt ?
Ik probeer juist zo zuinig mogelijk te rijden.
(Momenteel 5.8 per 100)
2019 RAV4 2WD Hybrid Executive Lava Red parelmoer (3T3), automaat

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6168
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: rijtest

Bericht door johnths2 »

Timelord schreef:
22 mei 2019, 09:14
Eh, ik denk dat je het hier over leaserijders hebt ?
Nee, testrijders of redacteuren van autobladen
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 25 jul 2010, 01:09
Locatie: Portugal pt

Re: rijtest

Bericht door bonbon »

Mooi gezegd John.
Daar kan ik me helemaal in vinden.
Maar ze weten het donders goed hoor ook dat de Prius behoord tot de meest betrouwbaren auto,s op de wereld.
Een bekende redacteur die ook wel eens voor autoweek werkt zij dat tegen mijn zoon toen die daar aan het werk was. 8)
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6168
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: rijtest

Bericht door johnths2 »

Timelord schreef:
22 mei 2019, 09:13
Ik heb de automatische handrem ingeschakeld, want als je de auto start, heb je niet in de gaten dat als je de rem loslaat hij gaat rijden.
Ik bedoel, je start en doet dan nog wat andere dingen en je denkt: nog even wat pakken buiten. Je stapt uit en daar gaat je auto. :o
Elke automaat kruipt en je hoeft hem pas in de drive stand te zetten, wanneer je van plan bent om weg te rijden. De automatische handrem is dus niet echt nodig, omdat hij na het starten nog in de "Park" stand staat.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Timelord
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 21 jan 2019, 11:50
Locatie: Duiven
Auto: Toyota RAV4 Hybrid 2WD

Re: rijtest

Bericht door Timelord »

O ja, stom van mij. :oops:
2019 RAV4 2WD Hybrid Executive Lava Red parelmoer (3T3), automaat

Gebruikersavatar
Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 19289
Lid geworden op: 26 jul 2010, 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

Re: rijtest

Bericht door Arjan »

Mijn “automaat” kruipt niet :wink:
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2895
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: rijtest

Bericht door Frank2b »

Bij de Toyota hybrides vergeet je nog wel eens dat de wagen in D(rive) staat omdat de ICE uit is en je dus niets hoort.

Ik heb me daar ook wel eens in vergist... :mrgreen:

Gelukkig gaat het alarm af zodra je de bestuurdersdeur opent met de aandrijving in 'D'.

Trouwens hoe het met de RAV is gesteld weet ik niet, maar in de meeste hybrides van Toyota hoor je helemaal geen motorgeluid als je lekker aan het cruisen bent. De ES300h die ik twee dagen mocht proefrijden heeft (ongeveer) dezelfde motorisering als de RAV4 en die was doodstil. Eng gewoon ... Die kritiek van TG heeft dan ook inmiddels zooooo'n baard ....
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6168
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: rijtest

Bericht door johnths2 »

Arjan schreef:
22 mei 2019, 11:16
Mijn “automaat” kruipt niet :wink:
Aparte auto, ik zou er heel zuinig op zijn. :D :D
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1272
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: rijtest

Bericht door VonJot »

johnths2 schreef:
22 mei 2019, 09:56
Elke automaat kruipt en je hoeft hem pas in de drive stand te zetten, wanneer je van plan bent om weg te rijden. De automatische handrem is dus niet echt nodig, omdat hij na het starten nog in de "Park" stand staat.
Zodra je de RAV4 in "P" zet gaat de elektronische handrem erop. Op het moment dat je de deur open zet gaat de "brake hold" eraf als hij niet in "P" staat en gaat automatisch de elektronische handrem erop, nog even los van het gepiep en de melding op het dashboard.
Niet rijden? Dan in "P". Helemaal eens John!
Laatst gewijzigd door VonJot op 22 mei 2019, 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1272
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: rijtest

Bericht door VonJot »

Frank2b schreef:
22 mei 2019, 11:28
Trouwens hoe het met de RAV is gesteld weet ik niet, maar in de meeste hybrides van Toyota hoor je helemaal geen motorgeluid als je lekker aan het cruisen bent. De ES300h die ik twee dagen mocht proefrijden heeft (ongeveer) dezelfde motorisering als de RAV4 en die was doodstil. Eng gewoon ... Die kritiek van TG heeft dan ook inmiddels zooooo'n baard ....
Klopt helemaal Frank. Daarom is op het homescreen van de navigatieunit het energieplaatje constant in beeld zodat je kunt zien welke aandrijving actief is. En inderdaad soms beangstigend stil; mijn all season Michelins zijn stil, maar die hoor je gewoon meestal boven het motorgeluid uit.
De radio staat op standje 8... Dat was bij de C-HR wel anders.
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1272
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: rijtest

Bericht door VonJot »

johnths2 schreef:
22 mei 2019, 12:04
Aparte auto, ik zou er heel zuinig op zijn. :D :D
Die staat waarschijnlijk altijd stil op de oprit, of in een aardbevingverzakking :mrgreen: .
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Plaats reactie