rijtest

Alles dat niet in de andere subfora past.
Gebruikersavatar
PS-auris
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 285
Lid geworden op: za 11 jan, 2014 19:13
Locatie: Loon op Zand
Auto: RAV4 Bi-Tone AWD 2019

wo 22 mei, 2019 12:21

ik rij nu 5 jaar Toyota met cvt/e-cvt/psd maar vind het nog steeds geen ideaal systeem; het zal ongetwijfeld technisch optimaal werken, zuinig zijn en onderhoudsarm, maar persoonlijk vind ik nog steeds een DSG automaat het prettigste rijden en als ik een rally rij het liefst met een handbak zonder gesynchroniseerde één en met overdrive :D
maar bij de nieuwe RAV is het janken van de motor duidelijk een stuk minder (in toeren en geluid) dan in de Auris die ik tot nu toe reed; laatst nog even een paar weken in een nieuwe Corolla gereden maar die is nog niet op het niveau van de RAV; wat ik in de RAV ook fijn vind is de mogelijkheid om met een flippertje "terug te schakelen" als je op de motor wilt remmen; als je erg rustig rijdt in de RAV hoor je alleen het afrolgeluid van de banden, maar ook in de ACC wil de motor nog steeds wat meer toeren maken als je een lichte helling opgaat, lijkt nog steeds op een slippende koppeling....
maar de auto heeft verder dermate veel voordelen en positieve punten dat we dit kunnen accepteren

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5572
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 22 mei, 2019 12:30

Toyota zou eigenlijk een wat zwaardere MG1 moeten monteren, dan zou het motortoerental (ICE) bij dezelfde vermogensvraag wat lager kunnen zijn. Er is dan meer tegenkoppel, zodat er direct meer vermogen aan de voorwielen geleverd kan worden via de ICE en MG2.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 844
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

wo 22 mei, 2019 12:37

Voor degenen die Engels beheersen staat hier een mooie omschrijving, met een aardige animatie erbij...

http://eahart.com/prius/psd/

Vertalen met Google Translate of zo. Dan wordt het zoiets en heb je een indruk...
Toyota Prius - Power Split Device (PSD).

De Toyota Prius zit vol met een paar behoorlijk high-tech dingen, maar het hart van de Hybrid Synergy Drive (HSD) is een eenvoudig klein apparaatje dat Power Split Device of PSD wordt genoemd. De PSD is een planetaire tandwielset die de noodzaak van een traditionele getrapte versnellingsbak en transmissiecomponenten wegneemt, en ook de vertrouwde rev-lurch-rev-lurch van versnelling in een gewone gas aangedreven auto. Het werkt als een continu variabele transmissie (CVT) maar met een vaste overbrengingsverhouding.

..... En nog veel meer tekst
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5572
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 22 mei, 2019 13:00

Hier staat ook nog een versimpelde beschrijving in het Nederlands.

https://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Timelord
Lid
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 21 jan, 2019 11:50
Locatie: Duiven
Auto: Toyota RAV4 Hybrid 2WD

wo 22 mei, 2019 13:27

Nou, nog behoorlijk abracadabra voor mij. :wink:
2019 RAV4 2WD Hybrid Executive Lava Red parelmoer (3T3), automaat

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5572
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 22 mei, 2019 13:29

Een paar keer doorlezen stukje bij beetje en dan ga jij het wel begrijpen. :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 844
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

wo 22 mei, 2019 17:56

Nog maar een filmpje dan: https://youtu.be/E_xCssR8qQI. Misschien helpt dat om e.e.a. te begrijpen?
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
voorheenVW
Lid
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: di 14 feb, 2017 14:37
Locatie: Amsterdam
Auto: RAV4 Hybrid Executive AWD
Contact:

wo 22 mei, 2019 18:59

johnths2 schreef:
wo 22 mei, 2019 9:07
De meeste redacties van autobladen en/of websites weten nog steeds niet hoe een planetenwielkoppeling werkt en hebben het dan ook nog steeds over een versnellingsbak.

De overbrengingsverhouding via een planetenwielkoppeling is echter een grotendeels softwarematige aangelegenheid. De planetenwielkoppeling blijft men voor het gemak maar een CVT noemen, als ware het een van Doorne transmissie. Terwijl het eigenlijk meer een E-CVT is, omdat het software component belangrijker is dan de hardware. Persoonlijk vind ik dat de Amerikaanse benaming beter de lading dekt. Zij noemen het een PSD (Power Split Device) i.p.v. een CVT.

Er wordt eigenlijk ook nooit benadrukt wat een enorme winst deze constructie heeft t.a.v. betrouwbaarheid, slijtagegevoeligheid en gewichtsbesparing. Zeker als je dat vergelijkt met een standaard automatische versnellingsbak. Een versnellingsbak revisie is bij een wat oudere Toyota hybride dan ook een onbekend fenomeen.
 
PSD versus DSG bak.gif
 
De meeste redacties blijven alleen maar klagen over het janken van de motor tijdens het vloeren van het gaspedaal. Terwijl een beetje ervaren hybride rijder daar allang mee heeft leren omgaan en veel minder last heeft van dit fenomeen. Het zit eigenlijk alleen maar in de controle van het rechtervoetje, want het gaspedaal hoeft niet altijd direct tot op de bodem te worden ingetrapt.
Sjemig John, jij zou eens met de pers moeten gaan praten.
Zo duidelijk omschreven!!

Dank daarvoor!
Not All Who Wander Are Lost..

Gebruikersavatar
Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 19726
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

wo 22 mei, 2019 19:55

VonJot schreef:
wo 22 mei, 2019 12:19
Die staat waarschijnlijk altijd stil op de oprit, of in een aardbevingverzakking :mrgreen: .

Oei dat doet hier in Oost-Groningen heel zeer, mij ook trouwens...
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast