verbruik volgens testen

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
PS-auris
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Bi-Tone AWD 2019

Re: verbruik volgens testen

Bericht door PS-auris »

CW waardes zullen ongetwijfeld invloed hebben op het verbruik; "tegenwind" niet want je hebt net zo vaak wind tegen als mee en als je wind tegen hebt heb je de wind in de rug als je terugrijdt

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Afhankelijk van de route die je neemt... Geen wet van Meden en Perzen!
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

Bericht door zoekertje »

Op weg naar mijn dochters in Lelystad en Bussum hebben we altijd wind tegen. En als we s`avonds terug rijden is de wind gaan liggen. (eigenlijk hoort dit op het moppertopic) :D
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Uitzonderlijk geval. :D
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Colombe
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Colombe »

JerVa schreef:
13 jan 2020, 08:02
Ik denk dat hij bedoeld dat beide auto's vrij hoge CW waardes hebben en daarom ongeveer het zelfde verbruik hebben bij tegenwind.
Tja het zijn ook niet bepaald aerodynamische machines zoals een Prius.
Mijn wat late reactie:
Jerva heeft gelijk Ik rijd regelmatig van Huizen naar Kiel en vice versa. En daarbij valt mij op dat mijn hoekige Lexus NX 300h bij Zuidwesterwind op de heenweg (wind mee) doorgaans 1 liter op 15 km gebruikt en bij een soortgelijke ZW - tegenwind ongeveer 1 op 14 rijdt. Ik had vanwege de hoekige verschijning een groter verschil verwacht. Ik kan het zelf niet goed verklaren.
Fervent voorstander van Toyota hybride vanwege zeer geringe uitstoot van NOx en fijnstof.
Nu ruim 400.000 km afgelegd met Priussen en Lexussen.
Rijd nu Kia Niro PHEV met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 28 km.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

Bericht door nessio »

@ zoekertje : wij hebben m ook veel tegen of dwars.
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

JerVa
Actief Lid
Actief Lid
Auto: prius plug-in

Bericht door JerVa »

Colombe schreef:
24 jan 2020, 10:20
Mijn wat late reactie:
Jerva heeft gelijk Ik rijd regelmatig van Huizen naar Kiel en vice versa. En daarbij valt mij op dat mijn hoekige Lexus NX 300h bij Zuidwesterwind op de heenweg (wind mee) doorgaans 1 liter op 15 km gebruikt en bij een soortgelijke ZW - tegenwind ongeveer 1 op 14 rijdt. Ik had vanwege de hoekige verschijning een groter verschil verwacht. Ik kan het zelf niet goed verklaren.
Mocht je weer zuiniger willen rijden dan wil ik met alle liefde mijn Pip wel ruilen met jouw Lexus hoor :mrgreen: :razz:

Colombe
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Colombe »

@jerva

Alweer een wat late reactie! Wel een goed idee om een zuiniger hybride te rijden! Heb vanwege het corona-verhaal in Februari dit jaar mijn Lexus NX300h ingeruild voor een Kia Niro plug-in. Voor het eerst sinds 2004 ben ik Toyota ontrouw geworden. Ik ervaar de Kia inderdaad als minder betrouwbaar dan de Toyota's en Lexussen, ben in drie maanden al twee keer hij de Kia-garage geweest voor echte problemen, dat is al vaker dan in mijn hele Toyotatijd, de afgelopen zestien jaar.

Ik wilde kosten besparen en een hybride aandrijving hebben die geschikt is om mijn caravan te trekken. Alternatief in de Toyota-familie is de RAV4 maar die is in een PHEV-uitvoering nog niet verkrijgbaar. De Kia Niro PHEV is qua kosten per maand € 300 goedkoper dan de Lexus.

Zo'n plug-in aandrijving is overigens een prima oplossing om het verbruik te drukken, heb nu in de afgelopen vier maanden 7000 km gereden met een gemiddeld verbruik van 3,5 getankte liters per 100 km. De km's behelzen drie keer van Nederland naar Zweden a 1500 km, dus weinig korte stukjes. Het maakt echt uit of je 100 liter per maand tankt (Lexus) of 30 (Kia) en of je meer dan € 100 motorrijtuigenbelasting per maand betaalt of € 34 voor de PHEV (half tarief). Je verliest wel het voorname karakter en het fenomenale zitcomfort van de Lexus.
Fervent voorstander van Toyota hybride vanwege zeer geringe uitstoot van NOx en fijnstof.
Nu ruim 400.000 km afgelegd met Priussen en Lexussen.
Rijd nu Kia Niro PHEV met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 28 km.

Plaats reactie