verbruik volgens testen

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
rnaggie

zo 19 feb, 2017 19:36

Alle fabrieks gebruiken doe ik niks op want die zijn allemaal te zuinig opgegeven.
geldt voor alle hybride autos,allemaal te mooie waardes,heb nu al drie verschillende gehad en allemaal tegenvallende waardes dus.
Ook de boordcomputer geeft mij te mooie waardes,ik bepaal het nog steeds met tank volgooien tot aan de rand dagteller op nul en dan weer bij de volgende volgooien en dagstand met hoeveelheid liters delen dat is voor mij het verbruik en die meestal tegenvallend,maar verder blijf ik positief over de hybride autos.
Rij nu zelf sinds kort in rav4 hybride 2wd.

Gebruikersavatar
Rokil
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 11:19
Locatie: Haarlemmermeer
Auto: C-HR Style hybrid

zo 19 feb, 2017 21:13

Vóór de hybride auto's kon ik altijd redelijk in de buurt komen van het opgegeven fabrieksverbruik. Pas sinds ik met de prius 2 ben gaan rijden, kom ik niet echt meer in de buurt.
Normaal rijdend met mijn suzuki swift 1.3 kwam ik tot 1 op 21, net als met mijn seat cordoba 1.9 tdi. Helaas gaven de boordcomputers van al mijn voorgaande auto's een (veel) te rooskleurig beeld, maar bij de rav4 klopt het aardig. Maximaal zo'n 0,3 liter afwijking op een hele tank. Dus als ik op een aantal ritten in de vrieskou op 1 op 13 uitkom, klopt dat aardig. Da's jammer, maar gelukkig komen er weer hogere temperaturen, dus het verbruik gaat weer de goede kant op!
AfbeeldingC-HR Hybrid
28.000 km. met 1:16,1 in een Rav4
45.000 km. met 1:20,3 in een Auris TS
50.000 km. met 1:20,5 in een Prius III
30.000 km. met 1:18,6 in een Prius II

Gebruikersavatar
elpee
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: do 17 mar, 2016 21:35

ma 06 mar, 2017 22:56

Naar mijn ervaring na een klein jaar RAV Hybrid 2WD First Ed. schommelt het verbruik tussen 1 op 16 à 17 in de zomer tot 1 op 13 à 15 in de winter. Het eerste getal is het resultaat op de standaard geleverde allseason-banden en het tweede op winterbanden. Verder hangt het sterk af van de buitentemperatuur en van wind mee of tegen (hoge koets). Of ik deze cijfers nog sterk ga verbeteren hangt wellicht nog af van mijn rijervaring en het verder inrijden van de motor, maar deze zou na de huidige 12.000 km al aardig ingelopen moeten zijn. Of vergis ik me?

Gebruikersavatar
Rokil
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 11:19
Locatie: Haarlemmermeer
Auto: C-HR Style hybrid

di 07 mar, 2017 14:06

Ik dacht dat de motor vanaf 5000 km. ingelopen zou moeten zijn, dus wat dat betreft gaat het niet meer uitmaken voor het verbruik.
Bij aflevering heb ik meteen Goodyear All Season Vector Gen 2 banden laten monteren (kosteloos trouwens) die al die tijd al op 2,5 bar staan. Bij mij maakt dus alleen de temperatuur het verschil in verbruik en dat is groter dan met de auris of prius.
AfbeeldingC-HR Hybrid
28.000 km. met 1:16,1 in een Rav4
45.000 km. met 1:20,3 in een Auris TS
50.000 km. met 1:20,5 in een Prius III
30.000 km. met 1:18,6 in een Prius II

Gebruikersavatar
elpee
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: do 17 mar, 2016 21:35

di 07 mar, 2017 22:59

De meegeleverde allseasons (Yokohama) zijn doorgaans onvoldoende voor de wintersport en de volle sneeuw. Om die reden heb ik een winterset eronder laten monteren, in mijn geval Vredestein. Bij het uitrollen of 'zeilen' merk je dat deze meer weerstand hebben dan de Yokohama's.

Gebruikersavatar
PeterVDS
Lid
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: di 09 okt, 2018 16:10
Locatie: 2920 Belgie
Auto: RAV4 hybrid 4WD

wo 10 okt, 2018 14:00

Ik heb inmiddels 23dkm gereden met de e-AWD op 18 inch banden. Algemeen kan ik stellen dat ik net onder de 6 liter blijf met de zomerbanden en op de winterbanden 7 liter op de kop. Ik rijd echter nooit afstanden korter dan 10 à 15km (dan neem ik de fiets :D ).Dat zijn toch puike prestaties voor een niet gestroomlijnde auto van 1800kg (gewogen op containerpark). Verbruik is sterk afhankelijk van rijomstandigheden (belading, wind, wegdek,...). Mijn beste verbruik op een rit in de zomer tussen 2 dorpen (totale afstand 26km) was 4,3 liter!!! Zonder airco aan en uiteraard max. 70km wegen. Doe dit met om het even welke andere SUV van dit formaat en doe er zo maar even 3 liter bij :) :o . Ik vind het echter spijtig dat toyota zijn belofte niet is nagekomen van 2012; namelijk van elk model een hybride uitbrengen. Dan had ik veel liever in een avensis gereden. Dat SUV gedoe; je bent er niets mee en het verbruikt een liter meer.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5583
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 10 okt, 2018 14:03

Straks komt de Toyota Camry Hybrid, misschien is dat wel wat voor jou. :wink:
 
viewtopic.php?p=162593#p162593
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Colombe
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 15:55
Locatie: Malung SE/Huizen NL
Contact:

di 13 aug, 2019 12:06

We rijden nu bijna een jaar in de Lexus-variant van de RAV4. Een hybride SUV, zelfde aandrijflijn als de RAV: een Lexus NX 300h van eind 2015. Het verbruik is gemiddeld over zomer en winter 1 op 15.

Met name met de caravan erachter ligt het verbruik relatief laag, ongeveer 1 op 11. Het is een ideale caravantrekker. We rijden er veel mee op de binnenwegen van Zweden en Finland. Dakje open, 70 km per uur, harder mag niet en hoeft ook niet.

De NX 300h is net als de RAV4 een nogal hoekig geval. Wat daarom opvalt is dat het verbruik weinig afhankelijk is van tegenwind.
Fervent voorstander van Toyota hybride vanwege zeer geringe uitstoot van NOx en fijnstof.
Nu ruim 400.000 km afgelegd met Priussen en Lexussen.
Rijd nu Lexus NX 300h AWD met een gemiddeld verbruik van 1 op 15.

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 847
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

di 13 aug, 2019 12:11

Na 6500km met de nieuwe RAV4 zit ik gemiddeld 1:16,5. Heel netjes voor zo'n auto.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
Colombe
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 15:55
Locatie: Malung SE/Huizen NL
Contact:

di 13 aug, 2019 12:48

Uw 1 op 16,5 wijkt niet veel af van het verbruik van de Lexus NX 300h AWD. De laatste 5000 km staat het verbruik volgens de computer op 6,1 liter op 100 km, dat is 1 op 16,4. De winters en de winterbanden hakken erin, dan haal ik met moeite 1 op 14. Maar ja, ik leg dan vaak duizenden km's af in Zweden met lage temperaturen en veel sneeuw.
Fervent voorstander van Toyota hybride vanwege zeer geringe uitstoot van NOx en fijnstof.
Nu ruim 400.000 km afgelegd met Priussen en Lexussen.
Rijd nu Lexus NX 300h AWD met een gemiddeld verbruik van 1 op 15.

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 847
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

di 13 aug, 2019 15:07

Ik weet ook dat mijn Michelin SUV all-seasonbanden ongeveer 5% extra verbruik opleveren. Gebruik is nu al een maand (2500km) stabiel op 5,8l/100km, zou dus ruim 1:17,2 zijn. Met zomerbanden zou ik dus rond 1:18 uit moeten komen. Dit is overigens berekend naar tankbeurten, niet wat de BC aangeeft.
Ik ben een tevreden mens...
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast