Piekvermogen of continuevermogen van 218pk

Specifieke technische aspecten van het Rav4 Hybrid concept.
Gebruikersavatar
ed1973
Lid
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 21 jun, 2015 15:00
Auto: Prius 3 model 2010

za 09 feb, 2019 11:27

rav4 motor 1600x1200.jpg
Gisteren (8 feb 2019) langsgeweest om de nieuwe Toyota RAV4 Hybride te bezichtigen en een verkoper gevraagd naar het vermogen.

Hij: Het continue vermogen van de RAV4 is 218pk, welke bestaat uit het vermogen van de benzinemotor en het vermogen van de elektromotor.

Ik: Dat is toch alleen piekvermogen dan ?

Hij: Nee hoor, echt het continue vermogen.

Ik: Ja, maar als de accu leeg is, dan heb je toch alleen het vermogen van de brandstofmotor, dus enkel het vermogen van de brandstofmotor is dan toch het continuevermogen ?

Hij: Heb je ooit dan weleens meegemaakt dat een accu helemaal leeg is ?

Ik: Nee, dat niet.

Hij: Zie je dan wel.

Toen heb ik maar besloten, de discussie op te geven......... Eigenwijs en slecht voorgelicht, slechte combinatie voor een verkoper.

Wat vinden jullie nou van zo een verkoper ?

Nog ff foto gemaakt vd motor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Prius 3 Executive

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1007
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

za 09 feb, 2019 13:32

Wat is continu? 24/7? Nee, je zult moeten tanken.

In de dagelijkse praktijk heb je meestal 218 pk tot je beschikking. Geen piekvermogen, want het is een variabele transmissie ;-)
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4778
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

za 09 feb, 2019 14:27

ed1973 schreef:
za 09 feb, 2019 11:27
Hij: Nee hoor, echt het continue vermogen.
Ik: Ja, maar als de accu leeg is, dan heb je toch alleen het vermogen van de brandstofmotor, dus enkel het vermogen van de brandstofmotor is dan toch het continuevermogen ?
Hij: Heb je ooit dan weleens meegemaakt dat een accu helemaal leeg is ?
Ik: Nee, dat niet.
Hij: Zie je dan wel.
Echt een verkoper, die ervan uitgaat dat er een leek voor hem staat.

Het totaal beschikbare vermogen van de hybrideaandrijving is afhankelijk van de staat van de HV-Accu.
Op het moment dat de HV accu boven het minimale laadniveau zit, dan is het maximaal opgegeven vermogen beschikbaar.

Maar op het moment dat de HV-accu onder het minimale laadniveau komt zal de verbrandingsmotor een deel van het vermogen kwijtraken aan het opladen van de HV-accu.
De HV-accu gaat nooit leeg, maar het laden kost wel vermogen.

Conclusie de man lult uit zijn nek.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1007
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

za 09 feb, 2019 14:33

Waarom stel je eigenlijk een vraag waar je zelf het anwoord al op weet?
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.
Contact:

za 09 feb, 2019 15:22

Maximale motorvermogens:
ICE: 130KW / 177PK
EV voor: 88KW / 120PK
(AWD) EV achter: 40KW / 55PK

Gecombineerd vermogen FWD: 160KW / 218PK
Gecombineerd vermogen FWD: 163KW / 222PK

Verder is inderdaad piekvermogen niet aan de orde; dat is gewoon het maximale vermogen zoals al vermeld.
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding
Onderweg: 2019 RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Night Sky Black

Gebruikersavatar
garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1025
Lid geworden op: di 13 mar, 2012 8:36
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

zo 10 feb, 2019 17:43

Hein Carpenter schreef:
za 09 feb, 2019 14:33
Waarom stel je eigenlijk een vraag waar je zelf het anwoord al op weet?
Zijn vraag was:
Wat vinden jullie nou van zo een verkoper ?
Dat is meer vragen naar een mening dan naar een helder antwoord. :wink:

Of bedoelde je de vraag aan de verkoper?
Vast bedoeld om hem ff te testen. :shock: Maar waarom ook niet? :mrgreen:
Die laatste vraag van mij wat btw retorisch. 8)
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1007
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

zo 10 feb, 2019 18:56

Het ging mij om de vraag aan de verkoper inderdaad.

En mijn mening over het verhaal: het is maar net wat je als continu danwel piekvermogen beschouwt. De verkoper weet dat er een Prius rijder tegenover hem staat en vraagt in mijn ogen terecht hoe vaak de accu in praktijk leeg is en het vermogen dus lager uitvalt.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1083
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

ma 11 feb, 2019 7:46

Ik denk vaker dan je beseft. Dan rij je een paar kilometer langzaam door de bebouwde kom, EV uiteraard want bij redelijk constante snelheden van 50-55 km/h rijdt de auto EV, dan ga je de bebouwde kom uit en druk je op het gas.
Accu leeg dus die geeft geen vermogen af en het enige wat je dan nog hebt is de ICE.

Uiteraard, "helemaal leeg" (0% SOC) gaat de accu nooit, maar bij 40% SOC krijg je toch echt geen vermogen meer uit de accu.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1007
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

ma 11 feb, 2019 9:02

Dan vermoed ik dat je in eco modus rijdt. Dat is een keuze.

In power modus wordt de accu voller gehouden, zodat je vaker vol vermogen tot je beschikking hebt.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4778
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

ma 11 feb, 2019 9:34

Hein Carpenter schreef:
ma 11 feb, 2019 9:02
Dan vermoed ik dat je in eco modus rijdt. Dat is een keuze.

In power modus wordt de accu voller gehouden, zodat je vaker vol vermogen tot je beschikking hebt.
Maarten heeft volledig gelijk, want hoe je het ook wendt of keert de HV-accu zal regelmatig op niveau gebracht moeten worden. De laden kost energie en het opwekken van die energie kost vermogen.
Dat gaat op dat moment ten koste van het vermogen dat beschikbaar is t.b.v. de aandrijving.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1007
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

ma 11 feb, 2019 10:17

Het gaat er dus om wat je verstaat onder continu.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4778
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

ma 11 feb, 2019 11:09

Continu vermogen is, het woord zegt het al, het vermogen dat altijd beschikbaar is.
Men zou beter het maximaal beschikbare vermogen kunnen vermelden en niet het continu vermogen.
Het beschikbare vermogen varieert nu eenmaal met een hybride aandrijving.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.
Contact:

ma 11 feb, 2019 11:53

Inderdaad John,

Dat bedoelde ik met dit (zie boven):
VonJot schreef:
za 09 feb, 2019 15:22
Verder is inderdaad piekvermogen niet aan de orde; dat is gewoon het maximale vermogen zoals al vermeld.
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding
Onderweg: 2019 RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Night Sky Black

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5157
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 11 feb, 2019 12:18

Leuke discussie. Maar zou een verkoper wel weten wanneer het maximale vermogen en / of koppel van een auto wordt gebruikt.
Voor zover ik weet kan je in geen een Toyota het kwh vermogen en / of het koppel digitaal op een scherm toveren.
Het zou jullie verbazen hoe weinig van het maximale vermogen en / of koppel bij normaal gebruik wordt aangesproken.
PIP aug 2012 executive arctic blue,
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1083
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

ma 11 feb, 2019 12:28

Wat, is het niet normaal dat je het gaspedaal vloert als je optrekt? :mrgreen:

Met een app als Torque, Hybrid assistant of met een OBDII lezer kun je het zien.
Als je een constante snelheid rijdt is het iig niet meer dan 10-20 kW (afhankelijk van of je op de provinciale weg of snelweg zit).
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Plaats reactie

Terug naar “Rav4 Hybrid - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast