De eerste kilometers met de P4

Alles over het rijden met de Prius 4. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

zo 10 feb, 2019 10:59

Je komt van een Duitse auto ... net zoals een Italiaanse of een Franse auto voelen en sturen die anders aan als bij een Japanse auto.
Ik herken wat je zegt, de laatste jaren is het bij de Japanse auto's overigens sterk verbeterd. Alles heeft zo zijn vóór en nadelen.

Mijn eerste Japanner was een Mitsubishi Galant Sigma ... echt een dweil op de weg ... maar een tank op wielen "De Gestaalde Perfectie". Het was wel een flink aantal decennia geleden.

De stuurkarakteristiek zal wennen. Het is een kwestie van geduld totdat iedereen Limburgs lult zoals een provinciale band zong.

Onder voorbehoud dat er uiteraard niets mis is met je auto.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Prof. Prlwytzkofsky
Actief Lid
Actief Lid

zo 10 feb, 2019 14:03

JanZwart schreef:
zo 10 feb, 2019 9:43
Heb ook proefgereden in een P4 (een luxere versie weliswaar Executive. vs mijn Dynamic) en had niet de indruk dat deze zo nerveus reed. Daarnaast lijkt het stuur een graad scheef te staan. Gevalletje opnieuw uitlijnen wellicht?
Inderdaad zijn dit aanwijzingen dat de uitlijning net niet helemaal lekker zit. Toch maar even laten checken, dan weet je het zeker.
Professor Prlwytzkofsky wenst u een zeer aangename dag toe.

-Kia Opirus V6 3.5 aut. 2005
-Toyota RAV4 Special Edition aut. 2005
-Saab 9-3 Cabrio aut. 1999
-Fiat 500C Savali aut. 2012

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

zo 10 feb, 2019 15:36

De Galant Sigma is ook voor mij een jeugdliefde (Ik heb onlangs zelfs een modelletje gekocht van die wagen). De Galant, Toyota Corolla, Mazda 626, Toyota Previa - allemaal wagens die je met aandacht moest besturen. Kennelijk is een Japanse wagen van nature wat zoekend. Dat gold overigens niet voor de Mazda 323F, die reed superstrak.

Mijn vorige wagen, een Prius P2, was wel heel erg koersonvast. Dat leek uiteindelijk te komen door het geringe toespoor van de wagen en de nerveuze elektrische bekrachtiging. Ik heb geleerd in die wagen zo min mogelijk te corrigeren, want de elektrische bekrachtiging versterkte elke correctie waardoor je bleef dweilen...

Kennelijk heeft Toyota er van geleerd. Ik heb ooit één proefrit gemaakt in een P4, en die reed hemels in vergelijking met de P2. :mrgreen:

Het kan dus zijn dat komend uit een strak sturende Duitser de P4 even wennen is, maar vanuit de P2 was het een hele verbetering.

Check wel de uitlijning en het toespoor van de wagen. Dat kan invloed hebben.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Prof. Prlwytzkofsky
Actief Lid
Actief Lid

zo 10 feb, 2019 17:54

De Prius 2 is qua besturing inderdaad bijzonder. Vooral op de snelweg. 0,0 Feedback, zodat je puur op het zicht tussen de lijntjes moet zien te blijven. Bij de Prius 4 zou dat veel beter moeten zijn.

En inderdaad, Volkswagens staan bekend om hun rustige rechtuitloop. Wellicht toch ook een kwestie van gewenning.
Professor Prlwytzkofsky wenst u een zeer aangename dag toe.

-Kia Opirus V6 3.5 aut. 2005
-Toyota RAV4 Special Edition aut. 2005
-Saab 9-3 Cabrio aut. 1999
-Fiat 500C Savali aut. 2012

JanZwart
Lid
Lid
Auto: Prius 4

di 12 feb, 2019 7:01

Bedankt allen voor een antwoord. Is denk ik natuurlijk een groot deel gewenning ook. Alleen het stuur dat een beetje naar links staat bij rechtdoor rijden moet ik dan toch even naar laten kijken. Ik ga me er nl aan ergeren ;-)

groet

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

di 12 feb, 2019 8:48

De instellingen van het camber en toespoor zijn altijd minimaal geweest bij de Toyota Prius.
Toen de Prius II in 2004 op de markt kwam was het toespoor zelf op nul ingesteld, dit alles om maximale verbruikscijfers te scoren.

De eerste serie was daardoor wel heel erg slecht stabiel rechtuit te houden, er moest veel gestuurt worden. Na de eerste model upgrade heeft Toyota hier wel wat aangedaan en werd het al wat beter, maar nog steeds niet optimaal. Persoonlijk vond ik de rechtuit stabiliteit van de PIII en de latere Auris hybrid beter, dan die van de beide PII's die ik gehad heb. Hoe de P4 het doet is mij niet helemaal duidelijk, omdat ik daar maar 2 maal een proefritje mee gemaakt heb. Gevoelsmatig vond ik de P4 tijdens deze korte ritten best redelijk stabiel rechtuit rijden, maar niet zo goed als de Mazda 3 GTM die ik toen had.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Rijden & Verbruik”

• Informatie