Net opgehaald en nu al storingen...

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Mivadi
Lid
Lid
Auto: Prius 4 Rood Dyn + Exec excl leer

Net opgehaald en nu al storingen...

Bericht door Mivadi »

Zo, afgelopen donderdag onze rooie Prius opgehaald bij de dealer :D
Hij stond onder een mooie doek en na 'onthullen' stond daar een zeer blinkende en toch wel erg rooie auto 8)

Gelijk 's avonds uitgeprobeerd en naar Den Bosch geweest met vrienden voor een hapje eten, want tja, we moesten hem toch even wat uitproberen uiteraard :)

Vrijdag alleen een kort ritje gemaakt en op zaterdag ochtend beide jonge heren en mijn vrouw ingeladen op weg naar een verjaardag en na 25 meter rijden..... een mooi oranje waarschuwingssignaal op het dashboard en drie foutmeldingen... :x
De meldingen:
1. Pre-crash Safety malfunction
2. ICS malfunction
3. Hybrid system malfunction

Vrouw en kinders afgezet in het centrum zodat zij de tijd wat konden doden en ik op weg naar de dealer uiteraard.

De verkoper was in de showroom bezig met andere mensen toen ik binnen kwam, maar hij kwam gelijk naar mij toe en vroeg hoe de auto beviel... mijn antwoord hoef ik denk ik niet toe te lichten :|
Hij schrok duidelijk en riep er gelijk iemand van de werkplaats bij die vervolgens de auto heeft uitgelezen.

Bij het uitlezen kwam er een hoofdcode naar voren: P1C7E49
Dit zou betrekking moeten hebben op het Hybride systeem en de andere twee meldingen zouden zijn ontstaan door deze storing.

Het was zaterdag dus de werkplaats was niet echt druk bemand, maar geen van de aanwezig monteurs kenden de storing.
Na het resetten kwam de storing elke keer weer terug, dus het leek er ook niet op dat het een korte eenmalige storing zou zijn.
Net op het moment dat we beiden zoiets hadden van we proberen nog 1 reset en dan wordt het een leenauto, bleef de storing weg.
Aangezien deze ook wegbleef na een testritje van de monteur durfde hij het toch aan om de auto weer mee te geven.
Het weekend iets van bijna 500 km gereden en de storing is gelukkig niet terug gekomen.

De dealer belde net op aangezien ze het intern nog eens verder hadden besproken en ze vertrouwden het toch niet helemaal en willen alle koppelingen van het hybride systeem nalopen om te zien of hier wellicht iets niet helemaal goed vastzit of zo.

Zelf had ik uiteraard ook even wat gezocht op de storingscode, maar daar om ik niet echt veel verder mee aangezien de hits hierop erg beperkt zijn; 4 resultaten waarvan 1 fake site en 1 in Chinees (?) en twee in het Frans. Als ik de Franse link vertaal dan kom ik uit op de volgende mogelijke oorzaak: Internal electronic malfunction of hybrid / EV battery voltage system (transaxle area)
Dit zegt mij echter helemaal niets, maar wellicht iemand anders hier wel?

An sich ben ik er zeker wel tevreden over dat ze liever het zekere voor het onzekere nemen en de auto nader willen onderzoeken, maar eerlijk gezegd geeft dit toch wel een deukje in mijn eerste ervaringen met de 'storingsvrije' Toyota's...
VW Passat Variant Black Business leather tuned (nov 2013 - feb 2020 gemid verbruik 8,7l/100km)
Prius IV Emotional Red Executive (zonder leer) 2016 (28750 km bij aanschaf feb 2020) Afbeelding

Roelof
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius (2020)

Re: Net opgehaald en nu al storingen...

Bericht door Roelof »

Ik heb aardig wat video's gezien (weber university) van de aandrijving, omdat ik die planeetwielschakeling maar niet kan snappen (deels ander onderwerp), maar de transaxle verwijst volgens mij naar de aandrijving en zou in dit geval duiden op de electromotoren of de aandrijving van alle motoren (2 x electro en 1 x ICE). ICE kan alleen aandrijven met weerstand vanuit de nabije electromotor, dat zou een issue kunnen zijn (niet goed aangestuurd), laadspanning kan ook een ding zijn, ofwel de electronica ziet te weinig laadspanning.
Het zit in die hoek, maar wat er werkelijk speelt is gissen, kan net zo goed een slechte aansluiting zijn, of de aansturing die niet goed werkt.
Breed gebied dus...

jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Hybride 2016

Bericht door jojan265 »

Na wat googelen lijkt het volgende het meest waarschijnlijke:

Isolatieweerstand van hybride batterij / EV-spanningssysteem afgenomen (transaxlezone)

Dit kan dus duiden op een probleem met de isolatie in het hoogspannings-gedeelte. Dit lijkt best een serieus probleem.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Mivadi
Lid
Lid

Bericht door Mivadi »

Ik had inmiddels ook nog wat verder gegoolged en kwam inderdaad ook op hetzelfde uit mbt de isolatie.

Ben op dit vlak niet bekend natuurlijk, maar wat ik lees klinkt dit niet zo erg postitief... echt weer iets voor mij om tegen een zeldzaam en naar probleem aan te lopen... :(

Ik ben wel blij dat de dealer het wel goed lijkt op te pakken en zelf belde voor een afspraak, maar mijn gedachte is toch wel een beetje van dat de storing misschien niet zo snel meer terug komt nu, maar pas over enige tijd en ze nu dus de auto als ok bestempelen.

Nu heb ik nog wel drie aar volledige garantie op het hybride gedeelte, maar of dit deel (cvt etc) er nu wel of niet onder valt is weer de vraag natuurlijk...

Ik ben erg benieuwd hoe ze mijn vertrouwen toch weer zullen weten te herstellen... voor nu probeer ik maar alles positief in te zien en het internet een beetje het internet te laten, want als je daar alles moet geloven dan ben je al zo ongeveer overleden als je een keertje zoekt op ‘sneetje in vinger’ :?

Iemand toevallig nog tips waar ik de dealer om kan vragen? Zou het bijvoorbeeld verstandig zijn om te vragen om een uitgebreide test van de accu of een ander test of zo? Alle tips zijn zoals jullie wellicht begrijpen zeer welkom...

Wordt vervolgd...
VW Passat Variant Black Business leather tuned (nov 2013 - feb 2020 gemid verbruik 8,7l/100km)
Prius IV Emotional Red Executive (zonder leer) 2016 (28750 km bij aanschaf feb 2020) Afbeelding

menjo
Actief Lid
Actief Lid
Auto: lexus rx450

Bericht door menjo »

P1C7E49

Interne elektronische fout isolatie spanningssysteem hybride-/EV-batterijpakket (transmissiegedeelte)

Isolatieweerstand van de hybridetransmissie of de inverter voor de generator (MG1) en de elektromotor (MG2) is afgenomen.*2

(enkele storingsdetectie)

Hybridetransmissie

Elektromotorkabel

Inverter met converter

Centraal waarschuwingslampje:

Gaat branden

daneron
Lid
Lid
Auto: Prius 4 Executive 2016

Bericht door daneron »

Sinds 12-03-20 is mijn vrouw de gelukkige eigenaresse van een P4, toevallig ook rood;-)
Toevallig kregen wij heel snel na aankoop dezelfde storingsmeldingen die u beschreef, ook werkte de acc niet meer. De garage heeft toen de hybridepomp vervangen en het euvel was verholpen.
Prius 4 Executive
Golf 7 1.4 ACT
Toyota MR2 2.0 GTi
K1600GT, K1200S, C650GT

guido66
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door guido66 »

Wat is een hybride pomp? Dit onderdeel is hier volgens mij nog nooit besproken. :?
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

Jayaloha
Lid
Lid
Auto: P3 2009

Bericht door Jayaloha »

hoe is dit nou verder afgelopen?

Mivadi
Lid
Lid

Bericht door Mivadi »

Oeps, realiseer me dat ik idd geen follow-up heb gegeven hierop, niet netjes, dus bij deze alsnog ☺️

De oorzaak van het lichtcircus hebben ze niet kunnen pinpointen en tot dusver zijn er ook geen storingen teruggekomen, dus we gaan er maar vanuit dat het een eenmalig gebeuren was.

Ze gaven eerlijk toe dat het een erg vage storing was die op heel veel kon duiden en ze hebben dan ook maar zoveel mogelijk nagelopen en alles stekkers van het harnas goed aangedrukt.
Aangezien de storingen niet erug zijn gekomen lijkt het er dus op dat het wellicht door een stekker kwam die niet helemaal goed zat.
Een week later nog een belletje vanuit de werkplaats gehad om te vragen of alles ok was, dus follow-up lijkt wel goed bij deze dealer.

Het was wel aardig toen ik ‘s avonds de auto weer op kwam halen en de leenauto inleverde: een duidelijk wat meer onervaren jongeman ratelde direct zijn verkooppraatje af van ‘en hoe beviel de leenauto? Wellicht dermate goed dat u uw huidige wil inruilen hiervoor? Ik kan vrijblijvend de inruilwaarde wel even nazien voor u...bla bla’.
Was een leuk gezicht toen ik zei dat ik de Prius net vijf dagen daarvoor had opgehaald. Zijn spontane reactie was ‘en nu al terug voor een storing?’ waarbij ik uiteraard reageerde met ‘ja raar he?’ Toen wist ie toch even niet hoe hij moest reageren 😂

Door de hele Corona situatie nog geen echt lange stukken kunnen rijden en is de ervaring beperkt gebleven tot ca 1.200km, maar kan niet zeggen dat het tegenvalt. Toch wel content met de auto.
Verbruik is tot dusver 5,39l/100km dus dat zou nog zeker wat zuiniger moeten kunnen lijkt me, maar dat komt waarschijnlijk door de kleinere stukjes die ik er tot dusver mee heb gereden. We gaan het zien... 🙃

Verder weinig aangepast aan de auto, buiten wat instellingen via de dealer en een set rubbermatten voor auto aangeschaft. Geen originele genomen, maar via een tip hier op het forum. Dat scheelde de helft in de prijs en de matten zitten perfect in de auto.

Camille Schyns
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Auto: Prius 3 dynamic, jan 2011

Bericht door Camille Schyns »

'Storingsvrije Toyota' -> Inderdaad heeft Toyota wat dat betreft een goede naam, maar hoe meer toeters en bellen er aan een auto zitten, hoe meer er kapot kan gaan. Gelukkig is heel wat 'overbodige luxe' zoals verwarmde buitenspiegels die ik nu al 25 jaren op mijn auto's heb en nog nooit gebruikt heb. Maar het zal je gebeuren dat je het wél regelmatig gebruikt.

Tegenvallend verbruik van meer dan 5,4L. Dát moet aan de rijstijl liggen. 's Winters wil ik dat ook wel eens op de verbruiksindicatie van mijn P3 zien, maar zelfs dan is het eerder uitzondering dan regel. Korte stukken doet ie bij mij prima. En ze zeggen dat de P4 zelfs zuinig dan de P3 zou zijn en de mijne doet het normaliter met gemiddeld 1:225 (dus iets van 4,2L)
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Bericht door Frank2b »

Nog nooit de achterruitontwaseming aangezet? :shock:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Saruman!
Lid
Lid
Auto: Prius 4 Dynamic

Bericht door Saruman! »

Zuiniger dan 5,39l/100km moet inderdaad kunnen. Ik heb sinds ik mijn P4 ontving 7863 km gereden, en daarvoor 290,4L moeten tanken; 3,69L/100km ofwel 1L op 27,07km. Nu rijdt ik met een fluwelen voetje, 90km/h tussen de vrachtwagens e.d., maar toch...

Nanne
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Hybride Executive

Bericht door Nanne »

Camille Schyns schreef:
22 mei 2020, 16:54
Gelukkig is heel wat 'overbodige luxe' zoals verwarmde buitenspiegels die ik nu al 25 jaren op mijn auto's heb en nog nooit gebruikt heb. Maar het zal je gebeuren dat je het wél regelmatig gebruikt.
Lijkt me stug, want dan heb je ook nog nooit de achterruitverwarming gebruikt in die 25 jaar! :wink:

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Sommige mensen vertrekken s'morgens vanuit een verwarmde garage en hebben daardoor de zijspiegel- en achterruitverwarming niet zo vaak of helemaal niet nodig. :wink:
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Nanne
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Hybride Executive

Bericht door Nanne »

johnths2 schreef:
23 mei 2020, 08:54
Sommige mensen vertrekken s'morgens vanuit een verwarmde garage en hebben daardoor de zijspiegel- en achterruitverwarming niet zo vaak of helemaal niet nodig. :wink:
Klopt, maar in 25 jaar nog nooit? Nee, dat gaat er bij mij niet in. Ik heb zelf een carport en ik hoef dan ook bijna nooit de achterruitverwarming te gebruiken. Maar ook als je in de mist rijdt kunnen de zijspiegels al beslaan en dan gebruik je toch de achterruitverwarming om je spiegels te ontwasemen lijkt mij.
Of je moet zo'n grote zuinigheidsfreak zijn dat je die functie zelfs dan niet gebruikt. Maar dan komt de veiligheid ook in het geding.
Maar als je tussen de vrachtwagens rijdt, haal je toch niemand in :wink:

Plaats reactie