En we staan (weer) stil... 😢

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Mivadi
Lid
Lid
Auto: Prius 4 Rood Dyn + Exec excl leer

Re: En we staan (weer) stil... 😢

Bericht door Mivadi »

En we rijden weer! 😁

Uiteindelijk is gebleken dat de dealer er ook niet exact uitkwam aangezien het enige consequente dat ze uit de computer kregen was de code P1C5F19: Generator Inverter Circuit Current Above Threshold.
Zo ongeveer na elke nieuwe uitlezing van de computer kwamen er weer andere DTC’s uit, maar wel allen gerelateerd aan de inverter.

Na overleg met Loumans hebben ze gekozen om de gehele inverter te vervangen en geen reparatie te proberen. Dit was ook waarom het wat langer duurde; overleg en de langere levertijd van de complete inverter.

Aangezien de auto ook echt begon te schokken een 200 meter na de eerste storingsmelding (ik kon 1,5km rijden zei het display) was ik bang voor ook schade aan de aandrijflijn, maar dit hebben ze ook nagelopen voor de zekerheid en dit lijkt allemaal in orde te zijn.

We rijden dus weer en ik ben benieuwd of het nu allemaal goed gaat en we niet een of andere echte maandagochtend auto te pakken hebben gekregen. Ik blijf goede hoop houden en moet ook zeggen dat het weer prettig reed. 👍

De komende weken nog niet echt een lange rit voor de boeg want ik werk nog voornamelijk thuis, maar in augustus gaan we een trip van 2.000km enkele reis naar Spanje maken en dat in 1 keer, dus dan krijgt ie wel even een serieus stukje asfalt onder de banden. 😎

We zijn erg benieuwd hoe dat gaat verlopen. Uiteraard gaan we uit van het goede, maar ik heb toch maar even goed onze reisverzekering etc nagekeken over hoe eea zit met vervangende auto’s etc 😏 Of ben ik nu erg paranoide aan het worden? 🤔
VW Passat Variant Black Business leather tuned (nov 2013 - feb 2020 gemid verbruik 8,7l/100km)
Prius IV Emotional Red Executive (zonder leer) 2016 (28750 km bij aanschaf feb 2020) Afbeelding

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Bericht door Frank2b »

In elk geval is het probleem serieus opgepakt! Het zal vast wel even duren voor je weer vertrouwen hebt in jouw wagen maar ik weet zeker dat dat écht weer terugkeert! :D
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Alexander
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota Corolla Executive Bi-Tone

Bericht door Alexander »

Fijn dat het probleem serieus is aangepakt en meteen de inverter vervangen is.
Geniet weer van het hybride rijden zoals het bedoeld is, dat vertrouwen zal er langzaam maar zeker wel weer komen!
Sommige mensen hebben een horloge, ik heb de tijd....
---------------------------------------------------------------------
Toyota Auris Executive FH2 Avant Garde Bronze (2017-2020)
Toyota Corolla Executive Bi-Tone Emotional Red

Mivadi
Lid
Lid

Bericht door Mivadi »

Ok, er moet toch echt haast wel een vloek op of mij of de auto rusten: een scheur van goed 5cm in de rechterachterband...

Vanmorgen getankt en dacht gelijk ook even de bandenspanning na te lopen en tot mijn schrik kom ik een flinke scheur in de achterband tegen 😣
Dus ach ja we hebben toch niets anders te doen en dus maar weer terug naar de dealer.

Even wachten dus op het oordeel. Eerste reactie van de dealer is dat ik iets geraakt moet hebben waardoor dit gebeurd is, maar zou ik dit niet gemerkt moeten hebben? Nog nooit een scheur in een band meegemaakt dus ik heb geen idee, maar hij is echt fors.
Ik heb bijna twee weken geleden de banden nog opgepompt en toen of zat de scheur er nog niet in of heb ik hem finaal gemist.

Als ik (let wel met mijn onervaren oog) kijk naar de band en de scheur lijkt er in het loopprofiel wel meerdere scheurtjes te zitten; ook op geheel andere plaatsen dan direct bij de grote scheur.
Zou dit kunnen door de leeftijd van de band? Auto is uit 2016 en de orginele banden zitten er nog op.
Als de band namelijk uitgedroogd blijkt te zijn dan lijkt mij dit ook een garantie kwestie. Hopen mag een mens toch altijd? 😏

Mag ik jullie gedachten hierover? 🙏

https://imgur.com/gallery/fZiCZpH
https://imgur.com/gallery/yh8ROdg
https://imgur.com/gallery/mi5Ue0F
https://imgur.com/gallery/o2BcYi5
https://imgur.com/gallery/uRKY8Lc
VW Passat Variant Black Business leather tuned (nov 2013 - feb 2020 gemid verbruik 8,7l/100km)
Prius IV Emotional Red Executive (zonder leer) 2016 (28750 km bij aanschaf feb 2020) Afbeelding

jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Hybride 2016

Bericht door jojan265 »

Dit is erg vreemd en zou je normaal niet verwachten bij banden van ca. 4 jaar oud. Kun je de DOT code ook even vermelden? Deze code geeft de productie datum van de band (4 cijferige code in wwjj).
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Wanneer ik kijk naar het deel links naast scheur, dan lijkt het erop dat er daar toch een behoorlijke impact heeft plaatsgevonden.
Links is namelijk een schuurplek te zien.
Het is mogelijk dat de band daar veel weerstand heeft ondervonden, terwijl de auto nog in beweging was.
De band is daar "mogelijk" door kapot getrokken.

scheur.jpg
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Selection Passion
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid

Bericht door Selection Passion »

Dit lijkt inderdaad niet echt op een droogtescheur...
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

Mivadi
Lid
Lid

Bericht door Mivadi »

Ok, de band hebben we samen uitgebreid bekeken en besproken en er is toch een sterk idee dat dit door een of andere impact van buitenaf is gekomen.

De band is geproduceerd in 2015 en er zijn wel wat scheurtjes het en der maar dit valt volgens de monteur ruim binnen de marges.

Vervelende is nu dat ik dus geen idee heb wanneer dit gebeurd moet zijn; ik was de auto om de twee weken en controleer dan ook de bandenspanning gelijk.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat ik hier eerder overheen heb gekeken, maar een andere theoretische optie zou kunnen zijn dat dit gebeurd is tijdens een rit toen de auto bij de dealer stond de laatste anderhalve week; er is ca 24km mee gereden zag ik.

Lastige is natuurlijk dat voor beide opties geen bewijzen zijn en dus heb ik maar mijn verlies genomen.

Ze stelden voor om maar 1 band te vervangen, maar dat zou betekenen dat ik niet alleen twee verschillende profieldieptes ga hebben (ca 2mm), maar ook een ander profiel aangezien ze de band niet hebben die erop ligt en de levertijd lang was. 😩

De monteur had wel een suggestie om er all-season banden op te doen aangezien we toch nog geen winterbanden hadden.
Gezien de steeds mildere winters en het gedoe van wisselen vond ik dat wel een goede suggestie, dus nu gaan er twee nieuwe banden op en gooien we er in het najaar de andere twee op. Blijft toch weer een flinke uitgave.

Ik moet zeggen dat alhoewel ze vrij star in hun oordeel waren, was het wel zo dat er meer dan tijd werd gemaakt voor eea en we het ook nog even uitgebreid hebben gehad over Veenendaal. Wellicht is mijn vertrouwen in Toyota op dit moment emotioneel gezien op een redelijk laag pitje, maar moet ik absoluut zeggen dat ik meer dan happy ben met hoe Ede dit oppakt!
Het vertrouwen in de dealer is dan ook zeker aanwezig.

De auto staat nu dus bij hen want de banden moesten besteld worden en ze gaan hem gelijk ook nog weer uitlijnen wat hij liep toch ook iets naar rechts.

De kers op de gehele situatie kwam echter nog: toen we naar de balie gingen bleek er alleen nog een Aygo of een van de servicebusjes te zijn op dat moment.
Het busje werd het niet want daar zaten maar drie zitplaatsen in en we moeten de kids ook kwijt anders had het me niets uitgemaakt: vervoer is vervoer.

Dus op naar de Aygo met de kinderstoelen. Monteur loopt mee om even te helpen en zodra de eerste stoel erin zit kijken we elkaar aan en schudden beiden ons hoofd: de stoeltjes passen ja, maar de jonge heren moeten toch ook nog ergens hun beentjes kwijt en nu zat de stoel ca 5cm van de achterstelling af... 😂

Ook hier weer snelle en goede actie: hoofd werkplaats wist dat er een Yaris bij de poetser stond maar niet wanneer hij klaar was. Hij bellen en is toen gelijk in de auto gesprongen om deze op te halen. 15 min later kon ik wegrijden. 👍

Ook dit weer geeft toch weer een vertrouwd gevoel naar de dealer toe!

Plaats reactie