Auris TS trekt naar rechts en trilt

Alle zaken die specifiek zijn aan de Touring Sports uitvoering en afwijken van de techniek en uitrusting van de Auris Full Hybrid 2
Koloro
Lid
Lid
Auto: Toyota Auris TS

Re: Auris TS trekt naar rechts en trilt

Bericht door Koloro »

Ik ben het helemaal eens met de reacties van iedereen, en begrijp de "discussie" hierover heel goed.

Voorop gesteld dat het een producteigenschap is, dan zou iedere Auris TS er last van moeten hebben, ongeacht of je er gevoelig voor bent of niet (dat is een dooddoener, "het zit tussen je oren" of het is subjectief etc etc).
Aangezien er dus, alleen al hier op het forum, veel mensen zijn die nergens last van hebben kan het gewoonweg geen product eigenschap zijn in mijn ogen.
Het lijkt wel een toverwoord of een soort afvoerputje voor dingen waarvan men niet weet wat het is of hoe te verhelpen, dan wordt het "een product eigenschap" genoemd, klaar.

Deze opmerking/vraag heb ik vorige week ook neergelegd bij mijn advocaat, ik wacht nog op antwoord.

Weet je, het jammere is dat ik de auto verder best wel bij mij vindt passen, het is een mooi ontwerp, voor ons handig en praktisch en relatief zuinig in rijden en onderhoud.
Maar ja, dat verrekte product eigenschap zit flink in de weg, helaas.

En over de service en klantvriendelijkheid van Toyota zal ik verder maar (weer) zwijgen.. :silent:

Ook dit issue valt onder de noemer "Never ending story".
(of de auto verkopen.... :wink: )

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

frafie55 schreef:
15 dec 2019, 11:01
Koloro schreef:
12 dec 2019, 13:00
Enkele passages uit het expert rapport:

Er is geen sprake van een onbalans van de wielen maar van een producteigenschap van het betreffende voertuig.
Betreft dit het Dekra-rapport?
Ik kan daar niet uit opmaken dat het voor alle auto's van dat type geldt.
Nee, maar als het niet op te lossen is met het wisselen van wielen en Dekra aangeeft dat hetzelfde euvel ook bij twee vergelijkende voertuigen is geconstateerd dan komt het dus (in meer of mindere mate) in veel auto's voor.
Enorm moeilijk is na te gaan hoe het ontstaat, maar er moet dus iets zijn waardoor het ontstaat en zich verder ontwikkeld.
Als dat probleem dus officieel is geconstateerd in meerdere voertuigen is het voor de gebruiker een product eigenschap, echter voor de ontwerper spreek je dan over een ontwerpfout want het is bij het ontwerpen niet de intentie geweest dat het voertuig na verloop van tijd gaat trillen...

Hoe de trilling ontstaat DAT zou ik als ik de importeur was wel graag willen weten....
IK zou dan het voertuig opkopen en de werkplaats opdracht geven de aandrijflijn van het voertuig te controleren en te inspecteren.
Gewoon stelselmatig vervangen van die onderdelen die oorzaak zouden kunnen zijn van de triling.
Als je dan de oorzaak vind kun je de fabrikant er op wijzen, de getroffen auto herstellen en weer verkopen (dus weinig of geen kosten) en de fabrikant motiveren de onderzoekskosten te vergoeden (onderdelen en tijd)
Voor alle partijen is dit veruit de goedkoopste EN beste oplossing, waarbij je tevens laat zien dat je de veiligheid EN kwaliteit voorop hebt staan.

Ik kan niet goed uit het verslag van Koloro terughalen of het trekken naar ene bepaalde kant inmiddels is verholpen of dat hij nog altijd met extra kracht het voertuig moet corrigeren bij een remactie....
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Koloro
Lid
Lid

Bericht door Koloro »

........ter aanvulling:

ik heb meerdere malen mijn auto aangeboden voor onderzoek en inspectie bij Louwman, de aandrijflijn is zeker genoemd en nog zekerder van de hand gewezen door de dealer.

Verder....ik heb nog steeds het gevoel dat het stuurgedrag niet helemaal klopt, er zitten nu voor het eerst nieuwe velgen met winterbanden om, het maakt geen verschil.

De auto is destijds 3 (DRIE !!!!????) keer uitgelijnd.......

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Probleem is natuurlijk bij elke verhandeling van een 2e hands auto dat de verkoper niet exact kan weten wat het voertuig te verwerken heeft gekregen in de eerste jaren van zijn bestaan. Jouw dealer stelt zich nu wel erg op als 'autohandelaar' en niet als vertegenwoordiger van het merk.

De trilling kan alleen uit de ophanging en/of de aandrijflijn komen...
Als voorbeeld:
Een vervangen voorruit zal de trilling niet veroorzaken net als dat een andere zijdeur die vervangen is na een parkeerongelukje ook geen invloed heeft op trillingen.

Maar als er een aantal keren tehard een drempel is genomen, of regelmatig een stoeprand op een verkeerde manier is geraakt dan kan dat wel van invloed zijn op wielstanden, ophanging, bevestiging, onbalans in assen of vervorming van delen.

(Wellicht heb je laatst de inhaal actie gezien waarbij beide Ferrari coureurs elkaar teweinig ruimte gaven en een kleine touche al een breuk in een stang van de ophanging van het voorwiel veroorzaakte waardoor het wiel spontaan een eigen leven ging leiden...
Er is dus niet veel voor nodig, maar de ontwerper zal wel veel onderzoek gaan doen om het in de toekomst te voorkomen...)

En het hoeft niet altijd het gevolg te zijn van een aanrijding, het kan ook ontstaan zijn na een bruske remactie waarbij de remassistent extra kracht op de remmen uitoefende en de ABS aan een kant heeft ingegrepen om de koers van het voertuig te corrigeren. Daarbij zou tordering van een as plaats gevonden kunnen hebben, maar dat is bijna niet meten als de as gemonteerd zit. Als blijkt dat daar het euvel zit zal dus een nieuwe berekening van materiaal en montage gemaakt moeten worden om te kijken of en waar deze aandrijfas versterkt moet worden...

Het gaat allemaal nogal ver, maar met aantallen van vele duizenden per jaar kan het je merk maken of breken...
(Iedereen kent het euvel van olie verbruik bij VAG wat bij 1 op 1000 als normaal wordt betiteld door de garage, maar dit blijft wel erg lang kleven aan het merk).
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

Bericht door frafie55 »

Er zijn honderden mensen in Nederland, die er dagwerk aan hebben om trekken/trillen bij auto's te verhelpen.
(Garages, Profile, Kwikfit, Heuver, Euromaster enz.)
Veelal worden de problemen opgelost, de auto's waarbij dit niet lukt gaan allemaal naar de sloop (zullen we maar denken...)

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Koloro
Lid
Lid

Bericht door Koloro »

Ik kan nog steeds moeilijk uit de voeten met het begrip "product eigenschap" en de er om heen cirkelende discussie.

Op internet vind ik de volgende definitie voor "Product eigenschappen":
Dingen die typisch zijn voor het product. Waar is het product van gemaakt? Wat kan het product? Welke voor- en nadelen zijn er? Enzovoort. De eigenschappen van producten zijn voor iedere klant hetzelfde; het zijn feiten.

Mijn advocaat heeft geantwoord:
De Commissie heeft in uw zaak geoordeeld over de vraag of de trillingen een product eigenschap zijn of een gebrek. Dit is een juridisch verschil:
- Een trilling is een gebrek als u door de trilling de auto niet normaal kunt gebruiken en de auto niet de eigenschappen heeft die nodig zijn voor normaal gebruik. Een trilling is dan een gebrek waardoor de auto mogelijk niet naar behoren is (non conform heet dat).
- Een trilling is een product eigenschap als het het normale gebruik van uw auto niet in de weg staat en u de auto kunt gebruiken waardoor u deze heeft gekocht. Niet iedere auto van hetzelfde type en merk hoeft dus dezelfde product eigenschap trilling te hebben. De trilling die u ervaart, is een product eigenschap van uw specifieke auto.

Dat de discussie op deze manier blijft doorgaan snap ik, komt er ooit een goede verklaring? Of is het een tooltje, te gebruiken indien nodig?

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door frafie55 »

Koloro schreef:
16 dec 2019, 10:45

Mijn advocaat heeft geantwoord:
. De trilling die u ervaart, is een product eigenschap van uw specifieke auto.
Dat de discussie op deze manier blijft doorgaan snap ik, komt er ooit een goede verklaring?
Wat kan een goede verklaring zijn?
A - Producteigenschap van vers kippenvlees is een besmetting met Salmonella
B - Producteigenschap van kippenvlees van 4 dagen oud is verkleuring
C - Producteigenschap van kippenvlees van 14 dagen is stinken en verrotting.
Als 'C' optreedt bij 'A', dan is dat een onterecht Producteigenschap.

Frans
Afbeelding

Koloro
Lid
Lid

Bericht door Koloro »

@Frans

.....kunt wel zien dat je een grote fan bent van KFC :)

En inderdaad is kip tegenwoordig ook een product......met product eigenschappen, maar daar weet ik niet zoveel van.
Blijf ontopic aub :wink:

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Resumé volgens de theorie van Frans:
De producteigenschap van een Toyota Auris TS is, dat deze kan gaan trillen en daarna niet meer te repareren valt.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door frafie55 »

@ Kolore:
Kippenvlees heeft Producteigenschappen.

@John:
Elke auto waarmee 'een ongelukkige vluchtheuvel wordt gepakt' kan gaan trillen, waarbij in bepaalde gevallen geen (*) reparatie mogelijk is.
(*) Binnen het kader van kosten/baten in relatie tot een total-loss verklaring.
We kunnen met raketten naar de maan, niets is onmogelijk.

Frans
Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Allemaal logisch, maar op het moment van verkoop was het geen producteigenschap.
De dealer zou namelijk zorgen dat het probleem verholpen werd.
Het staat als zodanig ook vermeld in het koopcontract.

Nu blijkt dat het niet gerepareerd kan worden, is het plotseling een producteigenschap.
De benaming "producteigenschap" gaat op die manier wel een beetje een eigen leven lijden. :(
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

richard9722
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Hybrid

Bericht door richard9722 »

Als de auto niet goed voelt, aandringen op ontbinding van de koop.
Daar heb je recht op, aangezien je bij de aankoop in de overeenkomst (?) hebt laten vastleggen dat de trilling moest worden verholpen.

Dat de dealer het niet kan oplossen (product eigenschap of niet) is daarbij volledig irrelevant.
Het is al erg coulant van je dat je een derde partij (Dekra) onderzoek hebt laten doen.

Moet jouw advocaat ook weten....

BvdH
Lid
Lid
Auto: Toyota Corolla TS Style

Bericht door BvdH »

Het ontbinden van de koop kan toch maar een bepaalde periode na de koop gesoten is?
En bij verborgen gebreken!
Een beetje service van Louman moet je kunnen verwachten toch!?

Koloro
Lid
Lid

Bericht door Koloro »

Nou, iedereen weet onderhand wel dat ik niet meer zo"n grote fan van Toyota ben, met name Louwman Breda.

Na de laatste stand van zaken is dat niet beter geworden.
De "boete" had door de garage voor 7 jan jl betaald moeten worden aan mij, na diverse malen bellen en mailen vanuit de advocaat blijft dit steeds maar uit, complete radiostilte.....

Het is te gek voor woorden, maar er rest ons nu niets anders meer dan Louwman Breda te dagvaarden.
Komende dagen gaat de deurwaarder Louwman Breda "betekenen" en komt het op de rol bij de rechter.

Hoe klein een grote organisatie kan zijn als het op rechten en plichten aankomt.........
om maar te zwijgen over de negatieve reclame, ik heb nu niets meer te verliezen en zal iedereen en alles op de hoogte brengen van dit "schandalige verhaal".

Mailtjes richting Radar ed. is zo gedaan, toch?

Karakan
Lid
Lid
Auto: Auris Dynamic Hybrid

Bericht door Karakan »

Je staat er nu alleen maar sterker voor..
Wel erg dat je dit hebt.

Plaats reactie