Wiellager kapot en vervangen

Alles dat niet in de andere sub-fora past.
Gesloten
Petertenboer

za 24 nov, 2007 9:09

Ben ik de eerste of zijn er al meer mensen geweest met een kapotte wiellager in de Prius. Vorige week tijdens mijn verblijf in Denemarken hoorden we een onheilspellend gebrom in het "vooronder" van onze Prius. Onze kilometerstand had net de sprong over de 100.000 km gewaagd en ja hoor het gaat mis.

Alles gecheckt waarvan we dachten dat mis zou kunnen zijn maar ter plekke niets kunnen ontdekken. Aangezien er geen lampjes gingen branden gewoon maar doorgereden en bij thuiskomst naar de garage. Gelukkig geen motorschade (want zo'n geluid leek het wel) maar wel een wiellager kapot. Gisteren het geheel laten reapareren en natuurlijk is de constructie bij een Prius net weer anders en moest er niet alleen een wiellager uit maar een veel groter gedeelte, daarnaast was het geheel mede door alluminum op ijzer gaan oxideren en was er 6 ton kracht nodig om het geheel van elkaar te schijden. Vraag me niet hoe het heet (als ik de factuur krijg zal ik de naamgeving nog even posten) maar het werd er al met al wel weer duurder van. Totale kosten inclusief arbeidsloon komen zo rond de € 300,- wist de receptie mij te melden.

Vond ik toch vrij veel voor het vervangen van een wiellager. Maar goed het geluid is weer als vanouds en de "hobbels" in de wagen tijdens het rijden zijn verdwenen.

Groet Peter

Petertenboer

za 01 dec, 2007 8:48

Als aanvulling op de vorige mail,.
Het bleek om een naaf te gaan die vervangen is.
Hierin zit de wiellager verwerkt en de prijs is 131,35 Euro excl. btw.
Bestelnummer 43510-47010.

Gr. Peter

lIon

za 05 jan, 2008 20:43

net de 100.000 gepaseerd en dan zoiets kapot
vind dat dit dan nog wel binnen de garantie mag vallen of is hij ouder dan 3 jaar?

Petertenboer

ma 07 jan, 2008 15:23

Auto was garantietermijn half jaar overschreden. :cry:

lIon

ma 07 jan, 2008 18:56

jammer
ik zou altijd de 2 jaar extra garantie erbij kopen
zower ik weet kost dit 500 euro en een auto voor prive gebruik maakt lang niet zoveel kms als een lease prius.
dus dan is 3 jaar die er standaard op word gegeven soms te kort.

thvdb

ma 07 jan, 2008 22:57

lIon schreef:jammer
ik zou altijd de 2 jaar extra garantie erbij kopen
zower ik weet kost dit 500 euro en een auto voor prive gebruik maakt lang niet zoveel kms als een lease prius.
dus dan is 3 jaar die er standaard op word gegeven soms te kort.
Ach we moeten ook wat nuchter blijven hoor.
Even over deze case
de auto blijkt dus een half jaar over de garantie, dus 3,5 jaar oud
en ook nog over de 100.000 km, dus bijna 30.000 km per jaar
en dan één kapot wiellager.
Nu daar lig ik niet van wakker hoor, kan gebeuren :lol:

lIon

di 08 jan, 2008 13:23

ik heb jaren geleden 50.000+ gereden per jaar en nooit welke problemen gehad wat dan ook, was wel geen prius.

Saruman!

wo 09 jan, 2008 9:06

lIon schreef:ik heb jaren geleden 50.000+ gereden per jaar en nooit welke problemen gehad wat dan ook, was wel geen prius.
En ik heb zo'n vijf jaar lang 20.000 per jaar gereden en minimaal twee keer per jaar een ernstig probleem - ook geen Prius (zelfs geen Toyota - maar dat laat zich al raden natuurlijk). Beste lIon, je kaal gepresenteerde opmerking komt over alsof je probeert aan te tonen dat een kapot wiellager na 100.000 km een bijzonder probleem is wat absoluut niet zou mogen gebeuren.

Als je echter praat over hoe vaak je een storing kan/mag verwachten, dan praat je over statistiek. Je kunt een conclusie over statistiek (zoals thvdb eigenlijk indirect maakt, namelijk) dat één probleem na 3,5 jaar/100.000km niet echt onverwacht is, niet tegenspreken met een steekproef van één, zoals hierboven gequote - en evenmin bevestigen met een steekproef van één, zoals mijn eigen opmerking.

Sowieso is statistiek voor de meeste mensen veel te moeilijk, vandaar dat Amerikanen grof betalen voor een huis als er oot een vliegtuigje op is neergestort "dan is de kans kleiner dat er ooit nog eentje op neerstort".

Voor een mening over hoe vaak je een storing kan/mag verwachten wendt ik mij altijd tot mijn broer, die monteur is geweest (Renault Cotech) of een vriend van hem, die bij een leasebedrijf werkt met meer dan 100.000 auto's. Die hebben dermate veel auto's langs zien komen dat ze wel weten wat je wel en niet mag verwachten (koop geen Renault Megane of Laguna van '05-'07 :shock: ). Auto's hebben manco's, de ene jaargang wat minder dan de andere, het ene type wat meer dan het andere, de ene fabrikant beduidend meer dan de andere. Zonder bij mijn broer dit specifieke voorbeeld nagevraagd te hebben: één grote reparatie na 100.000 km lijkt me niet opmerkelijk, noch in positieve, noch in negatieve zin.

Gesloten
  • Informatie