Ruitenwisser gaat te ver door

Alles dat niet in de andere sub-fora past.
Gesloten
Tijn

zo 03 mei, 2015 21:33

Ik heb een dikke week geleden een Prius 2 gekocht. De ruitenwissers gaven wat strepen dus heb ik Bosch Aerotwin ruitenwissers gekocht. Nu regende het vandaag dus kon ik de nieuwe ruitenwissers testen. Helaas klapte de ruitenwisser aan de bestuurderskant langs het rubber aan de rand van het raam. Ik heb de oude ruitenwissers er weer op gezet om te kijken of die ook zo ver kwamen, en die klapte net niet langs het rubber maar gingen aan de bestuurderskant ook te ver door. Ik denk daarom dat het probleem niet bij het type ruitenwissers ligt.

Kent iemand dit probleem, en het liefst ook de oplossing? Ik wilde de ruitenwisserarm losmaken om deze een beetje lager te plaatsen, maar het lukt me niet om het kapje bij de ruitenwisserarm te verwijderen, is daar een bepaalde truc voor?

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

zo 03 mei, 2015 22:08

Dat kapje kun je er voorzichtig met een schroevendraaier afwrikken. Daaronder zit een moer. Die eraf draaien. Dan voorzichtig de ruitenwisserarm van het getande asje afschuiven (klemt) en de arm 1 tandje verder (met de klok mee) er weer opschuiven. Voorzichtig dat de boel niet beschadigd.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

ma 04 mei, 2015 8:33

Om schade te voorkomen bij het lostrekken, gebruik ik altijd de volgende truc:
moer 2 slagen los, en even op het scharnierpunt drukken.
De arm gaat dan los op de spiebanen zitten, moer iets verder los, en een tandje verzetten.
streepje met een stukje plakband op het raam om exact te zien of hij voldoende verzet is, is soms wel handig, maar het vuil op het raam helpt je ook.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

mloes002
Actief Lid
Actief Lid

ma 04 mei, 2015 11:21

Ik had het ook en nadat hij er helemaal overheen flapte bleek de arm verbogen te zijn (en niet meer terug te buigen) heb een als nieuwe 2e hands gehaald bij Nijkerk voor 25 EUR (nieuw 120 EUR)

Tijn

ma 04 mei, 2015 11:33

Bedankt voor de tips. Het loshalen is inderdaad gelukt (bedankt Morgoth), maar omdat ik vrij veel kracht nodig had om de arm van het scharnier te trekken kon ik niet goed zien waar hij zat. Misschien heb ik hem op precies dezelfde manier terug geplaatst (ik had TWMW's tip nog niet gezien). Hij flapte er bij het testen niet (meer) overheen, maar ik weet niet zeker of dat bij hogere snelheid ook niet het geval is, want door de wind wordt de ruitenwisser volgens mij iets verder door gedrukt.

Voordat ik poging 2 ga ondernemen moet ik eerst eens een meer fatsoenlijke tool hebben voor het los- en vastmaken van die moeren, want die zaten behoorlijk strak (momenteel met sleutels van de action gedaan, waarmee ik hem niet goed vast kan draaien).

e.damen
Lid
Lid

ma 04 mei, 2015 12:34

Ik heb laatst een setje van 2 wissers gehaald bij Lidl...
Kostten me nog geen 10 euro, en wissen perfect...
Misschien ook handig om voor het loshalen een streepje te zetten met een schroevendraaier op de bout en de wis-arm, zodat je de oude positie kan zien.
Dan is het makkelijker om te verzetten...
Prientje , P2 2007 vanaf 2011 t/m augustus 2016,210.000 km
Juultje, P3 2009 vanaf augustus 2016

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

za 09 mei, 2015 21:40

Ja maar als je dat met een potlood doet gaat het niet roesten.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Gesloten
  • Informatie