Remklauw vast tijdens onderhoud (95.000 km)

Alles dat niet in de andere sub-fora past.
Gesloten
Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Hyundai Kona EV

wo 17 okt, 2007 10:06

Tijdens het onderhoud (grote beurt 95.000 km) is door de dealer vast gesteld dat de remklauw zodanig vast zat dat deze vervangen moest worden.

Het klinkt mij vreemd in de oren ik denk aan:

a.) Niet royaal genoeg geweest met het kopervet (of wellicht vergeten) met het vervangen van de remblokken bij eerder onderhoud?
b.) Is dit een zwak punt van de Prius (omdat de remmen aanmerkelijk minder werk te verrichten hebben)?
c.) Verkeerde handelingen van de monteur tijdens dit onderhoud / de auto nog in garantie is en de dealer zijn omzet nog ff wil opschroeven (sorry slechte gedachte :evil: van mij)

Iemand met het zelfde euvel?
Afbeelding Hyundai Kona EV 2018
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
18.9 kWh per 100 km Tesla Model S P85

thvdb

wo 17 okt, 2007 10:55

Juggie (Dual Power) schreef:Tijdens het onderhoud (grote beurt 95.000 km) is door de dealer vast gesteld dat de remklauw zodanig vast zat dat deze vervangen moest worden.

a.) Niet royaal genoeg geweest met het kopervet (of wellicht vergeten) met het vervangen van de remblokken bij eerder onderhoud?
b.) Is dit een zwak punt van de Prius (omdat de remmen aanmerkelijk minder werk te verrichten hebben)?
c.) Verkeerde handelingen van de monteur tijdens dit onderhoud / de auto nog in garantie is en de dealer zijn omzet nog ff wil opschroeven (sorry slechte gedachte :evil: van mij)

Ach kan met elke auto gebeuren, dus ook met Prii.
Maar binnen de garantietermijn, dus geen kosten, ik zou er maar niet mee zitten

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

wo 17 okt, 2007 10:59

Juggie (Dual Power) schreef:Tijdens het onderhoud (grote beurt 95.000 km) is door de dealer vast gesteld dat de remklauw zodanig vast zat dat deze vervangen moest worden.

Hi Juan,

Jij schrijft,

Niet royaal genoeg geweest met het kopervet (of wellicht vergeten) met het vervangen van de remblokken bij eerder onderhoud?

Mijn vraag: Zijn de remblokken dan al een keer vervangen?

Ik heb overigens nog niet eerder klachten gehoord m.b.t. vastzittende remblokken.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 17 okt, 2007 11:24

johnths2 schreef:
Hi Juan,

Jij schrijft,

Niet royaal genoeg geweest met het kopervet (of wellicht vergeten) met het vervangen van de remblokken bij eerder onderhoud?

Ik heb overigens nog niet eerder klachten gehoord m.b.t. vastzittende remblokken.
Ik heb eens doorgevraagd bij de dealer wat blijkt, remblokken zijn nog nooit vervangen.

Blijft interessant, ik sluit niet uit dat door het regeneren van remenergie en de minimale activiteit van de convensionele remmen zorgen voor een verhoogde kans op "vastlopers".

Af en toe maar hard remmen?
Afbeelding Prius EE 2011

celina379379

do 18 okt, 2007 11:06

Juggie (Dual Power) schreef:
johnths2 schreef:
Hi Juan,

Jij schrijft,

Ik heb eens doorgevraagd bij de dealer wat blijkt, remblokken zijn nog nooit vervangen.

Blijft interessant, ik sluit niet uit dat door het regeneren van remenergie en de minimale activiteit van de convensionele remmen zorgen voor een verhoogde kans op "vastlopers".

Mijn garage maakt bij iedere grote beurt automatisch de remschijven + klauwen even schoon en gangbaar, e.e.a. vanwege het weinige rem-werk dat ze doen vergeleken met normale auto's.
Hiervoor brengen ze een klein bedrag extra in rekening.

Mar.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

do 18 okt, 2007 11:36

Juggie (Dual Power) schreef:
johnths2 schreef:
Hi Juan,

Jij schrijft,

Hi Juan,

De verhoogde kans op vastlopen lijkt mij niet echt aan de orde.
Wat volgens mij wel aan de orde is, is dat men bij de onderhoudsbeurt meer aandacht moet besteden aan de gangbaarheid van de remklauwen. Goed schoonmaken en licht invetten van geleidestangen met koperslib.
Ik denk dat men nu alleen een visuele inspectie doet en een remtest.
Bij een conventioneel functionerend remsysteem worden de remblokjes vaker vervangen en is het schoonmaken/invetten een standaard gegeven tijdens het monteren van deze nieuwe remblokjes.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 19 okt, 2007 11:08

Voor de volledigheid, kom ik nog even terug op het feit wie de kosten (zou) moeten dragen (ik kan het niet laten is onderdeel van mijn dagelijkse werk).

Nu zal in de praktijk dit gewoon onder de garantie vallen (3 jaar volledig), je kunt je echter ook afvragen of dit terecht is :roll: .
Het controleren en gangbaar maken van de remmen is overigens onderdeel van de grote beurt. (eigenaar zou dus niet moeten op draaien voor extra kosten).

a.) De dealer (heeft het remsysteem niet goed onderhouden (word volgens het onderhoudschema meegenomen in de grote beurt :!: )
b.) De fabriek (Kwaliteit probleem?) (De toeleverancier van Toyota heeft blijkbaar niet voldoende maatregelen genomen om vastlopen tegen te gaan).

Voor de statistieken het ging om de rechterachterklauw.

Hoewel ik een goed gevoel heb over mijn dealer :) , vermoed ik dat in de praktijk niet alle remmen worden gedemonteerd en gangbaar worden gemaakt tijdens de grote beurt. Ik betreur dit omdat het hier om een belangrijk onderdeel van de auto gaat (zoniet HET :shock: belangrijkste onderdeel samen met de stuurinrichting)
Afbeelding Prius EE 2011

Gesloten
  • Informatie