gierende elektromotor rond 50 en 100 km/u

Alles dat niet in de andere sub-fora past.
Gesloten
jhoogwegt

di 11 sep, 2007 11:08

Ik heb een 2004 Prius BE met 120.000 km op de teller. Binnenkort gaat hij voor een beurt naar de dealer. Het valt mij op dat (alleen wanneer de motor trekt, niet wanneer je gas losneemt) er een licht gierend geluid is dat m.i. samenhangt met het toerental van de aandrijving (bij constant rijden op ca. 50 km een lager geluid en rond 100 km een hoger geluid). Het zijn juist de twee snelheden waar je vaak op rijdt.
Het is geen hard gegier, maar een licht soort fluiten dat verdwijnt wanneer je gas loslaat of de cruise control loskoppelt. Het is er gelijk als de motor weer moet trekken. Het hangt niet samen met het aan of uit zijn van de benzinemotor.
Eigenlijk irriteer ik me eraan, maar weet niet goed of het er nu vroeger al was of in de loop van het afgelopen jaar is gekomen. Ben ik peanuts aan het uitvergroten of zijn er méér mensen die iets dergelijks horen? Kan het zijn dat lagers van een elektromotor geleidelijk aan uitslijten en vooral op frequenties waarin vaak gereden wordt?
Mocht dit zo zijn, behoort dit dan onder de garantie voor het hybride gedeelte die loopt tot 160.000 km? Ik koop deze auto nl. binnenkort van de leasemaatschappij omdat het contract afloopt, ik hem geweldig fijn vind en voorlopig geen nieuwe auto wil (vandaar ook die beurt op de valreep).
Jan

celina379379

di 11 sep, 2007 14:51

jhoogwegt schreef:Ik heb een 2004 Prius BE met 120.000 km op de teller. Binnenkort gaat hij voor een beurt naar de dealer. Het valt mij op dat (alleen wanneer de motor trekt, niet wanneer je gas losneemt) er een licht gierend geluid is dat m.i. samenhangt met het toerental van de aandrijving (bij constant rijden op ca. 50 km een lager geluid en rond 100 km een hoger geluid). Het zijn juist de twee snelheden waar je vaak op rijdt.
Het is geen hard gegier, maar een licht soort fluiten dat verdwijnt wanneer je gas loslaat of de cruise control loskoppelt. Het is er gelijk als de motor weer moet trekken. Het hangt niet samen met het aan of uit zijn van de benzinemotor.
Eigenlijk irriteer ik me eraan, maar weet niet goed of het er nu vroeger al was of in de loop van het afgelopen jaar is gekomen. Ben ik peanuts aan het uitvergroten of zijn er méér mensen die iets dergelijks horen? Kan het zijn dat lagers van een elektromotor geleidelijk aan uitslijten en vooral op frequenties waarin vaak gereden wordt?
Mocht dit zo zijn, behoort dit dan onder de garantie voor het hybride gedeelte die loopt tot 160.000 km? Ik koop deze auto nl. binnenkort van de leasemaatschappij omdat het contract afloopt, ik hem geweldig fijn vind en voorlopig geen nieuwe auto wil (vandaar ook die beurt op de valreep).
Jan
Je bent helemaal geen peanuts aan het uitvergroten, temeer daar de deze auto zelf wilt gaan kopen!
Ik zou dit beslist melden bij de garage als ie z'n grote beurt krijgt.
Daarna vragen of ze het gevonden hebben, wat het was en daarna erg goed opletten of het verholpen is.
Volgens mij kunnen de lagers van de EM niet zo snel slijten, dus als het wat is moet het een andere oorzaak hebben zou ik zo zeggen.
Verder hebben ze in Duitsland (een autoblad) een Prius II na dik 100.000 km helemaal uit elkaar gehaald (zie de site van John Visbeen) en er werd daarbij totaal geen enkele lagerslijtage geconstateerd.
Denk ook aan die taxi in de USA of Canada die 300.000 km zonder problemen gereden heeft.
Als een auto al op z'n donder krijgt dan is het wel een auto die als taxi fungeert met al die korte ritten enz., enz.
Als je het mij vraagt denk ik eerder dat die gier door een pompje wordt veroorzaakt, de electromotor is n.l. vloeistof gekoeld.

Wil je ons s.v.p. op de hoogte houden want ik vind dit n.l. een interessant gegeven, temeer daar ik zelf nog vele jaren door wil met mijn 2005 model!

Groet,

Mar.

jhoogwegt

wo 10 okt, 2007 13:47

De auto is inmiddels goed nagekeken.
De voorbanden zijn vernieuwd, want die waren "geschubd", hetgeen een fluitend geluid kan maken.
Hiermee is het niet helemaal weg. Maar tevens wordt er a.s. donderdag een nieuwe waterpomp in gezet.
Ik wacht af.
Jan

jhoogwegt

do 18 okt, 2007 20:47

Het geluid is nu bijna geheel weg, na plaatsing nieuwe waterpomp. Wat overblijft is geluid van de elektromotor dat je ook hoort bij optrekken en afremmen (in het begin vond ik de Prius net een tram). Ik houd het er op dat het erbij hoort. De garantie is gelukkig nog 40.000 km.
Groet,
Jan

Thevo

do 18 okt, 2007 21:18

jhoogwegt schreef:Het geluid is nu bijna geheel weg, na plaatsing nieuwe waterpomp. Wat overblijft is geluid van de elektromotor dat je ook hoort bij optrekken en afremmen (in het begin vond ik de Prius net een tram). Ik houd het er op dat het erbij hoort. De garantie is gelukkig nog 40.000 km.
Groet,
Jan
Voordat ik mijn eigen Prius kocht, ben ik eerst eens meegereden met een andere Priusbezitter en daar viel me al op dat, met name bij het afremmen, een soort tram/treingeluid hoorbaar was van een elektromotor die in toeren afneemt. Datzelfde hoorde ik ook steeds weer toen ik een proefrit van ca. 100 km maakte in een demo-Prius en nu ikzelf in mijn eigen Prius rij hoor ik hetzelfde geluid ook steeds weer terug, allemaal heel zachtjes op de achtergrond. Het klinkt mij inmiddels vertrouwd in de oren en ik denk dat het onverbrekelijk is verbonden met de techniek van de aandrijving. Ik maak me er dan ook absoluut geen zorgen over.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

vr 19 okt, 2007 0:07

Thevo schreef:
jhoogwegt schreef:Het geluid is nu bijna geheel weg, na plaatsing nieuwe waterpomp. Wat overblijft is geluid van de elektromotor dat je ook hoort bij optrekken en afremmen (in het begin vond ik de Prius net een tram). Ik houd het er op dat het erbij hoort. De garantie is gelukkig nog 40.000 km.
Groet,
Jan
Voordat ik mijn eigen Prius kocht, ben ik eerst eens meegereden met een andere Priusbezitter en daar viel me al op dat, met name bij het afremmen, een soort tram/treingeluid hoorbaar was van een elektromotor die in toeren afneemt. Datzelfde hoorde ik ook steeds weer toen ik een proefrit van ca. 100 km maakte in een demo-Prius en nu ikzelf in mijn eigen Prius rij hoor ik hetzelfde geluid ook steeds weer terug, allemaal heel zachtjes op de achtergrond. Het klinkt mij inmiddels vertrouwd in de oren en ik denk dat het onverbrekelijk is verbonden met de techniek van de aandrijving. Ik maak me er dan ook absoluut geen zorgen over.
Het geluid dat je hoort is afkomstig van motor/generator (MG2), deze werkt tijdens afremmen en/of gas loslaten als generator. Dit geluid valt extra op tijdens vertragen, omdat dan bijna altijd de verbrandingsmotor uitgeschakeld is.
Het geluid is ook aanwezig tijdens accelereren, maar wordt dan overstemd door de verbrandingsmotor.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gesloten
  • Informatie