Nut olie-compressie verhogend additief?

Alles dat niet in de andere sub-fora past.
Gesloten
brudru

za 21 jul, 2007 21:53

Onlangs was ik in een auto-speciaalzaak aan het rondneuzen. Gezien mijn interesse om het aan-en afslaan van de ICE zo vlot mogelijk te laten verlopen was ik op zoek naar een additief, aangezien de 15000km olieverversing net gebeurd was. Voordien had ik reeds iets uitgeprobeerd met een frictie-verlagend additief, met wel degelijk een effect.

Nu vond ik een ander additief dan vorige keer. Een olie-compressie verhogend spul, genaamd "Maxi Compression" van Bardahl. Op de fles beweren ze een betere koudstart en minder slijtage van de motor bij koudstart, betere prestaties, meer vermogen, minder olie-verbruik en minder uitstoot van gassen, minder motorgeluid.

De fles kost +- 30 euro, voor 500ml, waarbij je de helft moet gebruiken na elke olieverversing. Het is echt een heel stroperige substantie, heeft trouwens ook de kleur van stroop.

:?: Ik ga het uitproberen maar mag ik ook even weten wat de techneuten onder jullie hiervan vinden?

Grt,

Bruno

fredvantgas

zo 22 jul, 2007 8:26

Ik heb net in een ander draadje gelezen over de grootse service die Belgische dealers de eerste 5 jaar leveren, maar hoe zit het met de garantie........ zijn ze daar ook zo coulant mee????

brudru

zo 22 jul, 2007 8:43

fredvantgas schreef:Ik heb net in een ander draadje gelezen over de grootse service die Belgische dealers de eerste 5 jaar leveren, maar hoe zit het met de garantie........ zijn ze daar ook zo coulant mee????
Wij hebben 5 jaar garantie op alles, 8 jaar op hybride onderdelen.
Maar ik denk niet dat dat additief een probleem gaat vormen met garantie, Bardahl is immers een gevestigde waarde en weten heus wel wat ze doen.. hoop ik..

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Hyundai Kona EV

zo 22 jul, 2007 11:50

brudru schreef:Onlangs was ik in een auto-speciaalzaak aan het rondneuzen. Gezien mijn interesse om het aan-en afslaan van de ICE zo vlot mogelijk te laten verlopen was ik op zoek naar een additief, aangezien de 15000km olieverversing net gebeurd was. Voordien had ik reeds iets uitgeprobeerd met een frictie-verlagend additief, met wel degelijk een effect.

Nu vond ik een ander additief dan vorige keer. Een olie-compressie verhogend spul, genaamd "Maxi Compression" van Bardahl. Op de fles beweren ze een betere koudstart en minder slijtage van de motor bij koudstart, betere prestaties, meer vermogen, minder olie-verbruik en minder uitstoot van gassen, minder motorgeluid.

De fles kost +- 30 euro, voor 500ml, waarbij je de helft moet gebruiken na elke olieverversing. Het is echt een heel stroperige substantie, heeft trouwens ook de kleur van stroop.

:?: Ik ga het uitproberen maar mag ik ook even weten wat de techneuten onder jullie hiervan vinden?

Grt,

Bruno
Ik ben geen techneut (op dit gebied) maar meten is weten!

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

zo 22 jul, 2007 14:39

brudru schreef:Op de fles beweren ze een betere koudstart en minder slijtage van de motor bij koudstart, betere prestaties, meer vermogen, minder olie-verbruik en minder uitstoot van gassen, minder motorgeluid.

De fles kost +- 30 euro, voor 500ml,

Grt,

Bruno
Bruno
Voor "gewone" auto's wellicht een goed middel, zij hebben immers last van een koude start.
(Koude start: de motor maakt tientallen omwentelingen zonder oliedruk (smering!), de cilinderwand moet het dus hebben van de achtergebleven oliefilm, waarbij de zuigerveren niet goed afsluiten (carterontluchting en sludge-vorming).
De motorolie wordt zwart mede door het verbranden tijdens de koude start.
De Prius echter heeft een startgenerator, deze brengt de benzinemotor binnen 1 seconde op 2.000 toeren.
De Prius kent geen "koude" start, bij het starten van de motor worden alle kleppen opengestuurd (dus geen compressie), en binnen deze "1 seconde/2.000 toeren" is de motor op oliedruk.
Hierna worden de kleppen dichtgestuurd en de nodige benzine (stand van het gaspedaal) geïnjecteerd.
Het "bijkomen" van de benzinemotor is dan ook niet/nauwelijks merkbaar.
De kleur van de Prius motorolie is na 15.000 km. dus ook nog mooi blank.
De grote Duitse automerken "broeden" ook op een startgenerator, maar de 12 Volt-accu is een belemmering.

groeten Frans

P.S. Bruno, jullie hebben lekker bier in Belgie, ik zou voor die 30 euro maar een paar pintjes kopen!!
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

brudru

zo 22 jul, 2007 15:31

Juggie (Dual Power) schreef: Ik ben geen techneut (op dit gebied) maar meten is weten!
Ik wou dat ik een vermogenstestbank, een decibelmeter, oliedrukmeter, CO2 uitstoot-meetapparatuur in de garage liggen had, maar dat is nou net niet het geval; ik heb niet eens een garage... :D

Kmoet het stellen met mijn oren en het aanvoelen van de wagen..

B.

brudru

zo 22 jul, 2007 17:52

frafie55 schreef: Bruno
Voor "gewone" auto's wellicht een goed middel, zij hebben immers last van een koude start.
(Koude start: de motor maakt tientallen omwentelingen zonder oliedruk (smering!), de cilinderwand moet het dus hebben van de achtergebleven oliefilm, waarbij de zuigerveren niet goed afsluiten (carterontluchting en sludge-vorming).
De motorolie wordt zwart mede door het verbranden tijdens de koude start.
De Prius echter heeft een startgenerator, deze brengt de benzinemotor binnen 1 seconde op 2.000 toeren.
De Prius kent geen "koude" start, bij het starten van de motor worden alle kleppen opengestuurd (dus geen compressie), en binnen deze "1 seconde/2.000 toeren" is de motor op oliedruk.
Hierna worden de kleppen dichtgestuurd en de nodige benzine (stand van het gaspedaal) geïnjecteerd.
Het "bijkomen" van de benzinemotor is dan ook niet/nauwelijks merkbaar.
De kleur van de Prius motorolie is na 15.000 km. dus ook nog mooi blank.
De grote Duitse automerken "broeden" ook op een startgenerator, maar de 12 Volt-accu is een belemmering.

groeten Frans

P.S. Bruno, jullie hebben lekker bier in Belgie, ik zou voor die 30 euro maar een paar pintjes kopen!!
Ik meen inderdaad op John's site zoiets gelezen te hebben van het starten van de ICE in 1 seconde met 3800 toeren zelfs, correct me if I'm wrong..
Het ding is dat ik hoofdzakelijk korte ritten maak van om en bij de 8km, een zestal keer per dag. Dat maakt dat de motor zelden écht goed kan opwarmen. Vandaar mijn redenering dat zo een additief slijtage kan verminderen en algemene vlotheid kan verbeteren.
Ik heb het goedje gisteren na een lange rit toegevoegd (moet bij warme olie gevoegd worden) en daarnet even getest (45min.). Mijn eerste indruk is vooral dat de motor minder "hol" klinkt; hij heeft een "vastere" klank.
Het aanslaan van de ICE gaat vlotter, vergelijkbaar met het effect van het vorige additief dat ik gebruikt heb (frictie-verlager van Wynn's).
Het afslaan lijkt onveranderd.
Meer vermogen zou ik niet zo direct durven beweren, al lijkt er wat meer "duw in de rug"-effect.. Net of ie minder toeren moet maken om koppel-vermogen te genereren.
Geen invloed op verbruik, noch pos. noch neg.

Is het zijn 30 euro waard, weliswaar voor de helft te gebruiken telkens? Ik weet het niet, ik drink sowieso niet veel bier (ook al is het lekker hier...:o) dus mag het wel es...

B.

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Hyundai Kona EV

zo 22 jul, 2007 20:54

Met alle respect.. maar een mens kan dit soort verschillen (als ze er al zijn) niet waarnemen.

Even een voorbeeld:
Wij hebben als proef één keer een autospuiter een potje lak gegeven met het verhaal erbij dat dit watergedragen lak is.
Deze (ervaren) autospuiter heeft vervolgens met deze lak matig spuitwerk afgeleverd (niet gelijkmatig, zakkers etc..het leek nergens op) terwijl het dezelfde traditionele lak (twee componenten) betrof welke hij al jaren gebruikt.

Mijn punt zet hem op een vermogensbank, hang er een co2 meter aan... (kost een paar pintjes (40 euro ongeveer)) en vergelijk.
Ik begrijp dat dit in jouw geval reeds te laat is :(

Wellicht andere proefkonijnen?

Gesloten
  • Informatie