Trillen stuur bij manoeuvreren met lage snelheid

Alles dat niet in de andere sub-fora past.
Gesloten
Jan Muller

di 09 jan, 2007 0:40

Mijn nu 4 jaar oude Prius (oude model, dus) heeft nu al weer een tijdje last van trillingen van het stuur, die op onvoorspelbare momenten optreden. Als het gebeurt, dan is dat altijd bij draaien met lage snelheid; voor- of achteruit maakt geen verschil. Het trillen is soms maar licht, maar nu en dan schudt het stuur letterlijk uit mijn handen.
Ik heb de indruk dat het vaker gebeurt op een ondergrond met meer wrijving, zoals grind of steenslag. Maar zoals gezegd is het onvoorspelbaar. Ik heb nog geen manier gevonden om het met zekerheid op te wekken.
Dat laatste geeft problemen bij mijn dealer, die er een paar keer naar gekeken heeft, steeds niks kon vinden, en zegt dat hij er niets aan kan (of wil?) doen als het getril niet optreedt als de auto bij de garage is. Toch wil ik dat het verholpen wordt: het is abnormaal, hinderlijk en op de lange duur misschien ook schadelijk door de abnormale belasting van het mechaniek.

In dit forum heb ik er niets over gevonden, maar in diverse internationale fora wordt het probleem wel genoemd. De remedie zou bestaan uit het vervangen van een (duur) onderdeel van de stuurinrichting. Wie kent dit probleem, weet wat de oorzaak ervan kan zijn en hoe het moet worden opgelost? Met jullie informatie kan ik mijn dealer hopelijk op het goede spoor zetten.

Alvast bedankt, Jan Muller

LarryS

di 09 jan, 2007 9:51

Dag Jan,

ik ken het niet, daar is mijn Prius ook te jong voor.
De Prius is een niet veel verkochte auto (ten opzichte van b.v. een Corolla) en derhalve is de ervaring en kennis van problemen met de Prius bij de gemiddelde monteur ook niet groot.
In jouw geval zou ik een brief sturen aan de importeur (even bellen vooraf welke afdeling het meest geschikt is voorkomt vertraging in de behandeling) en daarin het probleem uitleggen en vooral ook een aantal links opnemen naar de internationale forums waar je soortgelijke verhalen bent tegengekomen.
Ik heb zelf goede ervaring met de klantenservice van Louwman en ze zullen ook zeker proberen het euvel te vinden en op te lossen.
De Prius is ten slotte een paradepaardje en negatieve verhalen rondom de betrouwbaarheid willen ze zeker niet.

Groet,

Larry

M_ieke

di 09 jan, 2007 19:07

Dag Jan,

Allereerst welkom. Nieuwe leden zijn altijd leuk maar nieuwe Prius 1 eigenaren krijgen van mij een extra warm welkom!

Ik herken het probleem (gelukkig) niet. Ik heb een Prius uit 2001.

Is er ook gekeken naar iets niet-Prius specifiek zoals opnieuw uitlijnen (al denk ik niet dat dat het echte schudden kan verklaren)?
Verder: probeer het ook eens bij een andere dealer. De een weet nou eenmaal meer van de oude Prius dan een ander.
Een aanrader zou zijn Morrenhof in Deventer, mocht dat in je buurt zijn. Ik ben er zelf nog niet geweest, ga binnenkort voor het eerst daarheen voor een grote beurt en APK.

Succes, dat er niets aan gedaan zou kunnen worden lijkt me in deze fase niet acceptabel!

Jan Muller

do 10 mei, 2007 1:09

Even een update over mijn probleem met het stuur. Na flink aandringen heb ik mijn dealer kunnen motiveren om bij Toyota te informeren naar de oorzaak van het getril. Er bleek inderdaad een probleem te bestaan met een onderdeel van de stuurbekrachtiging, vraag me niet welk, wat bij sommige auto's het trillen kon veroorzaken.

Het onderdeel is vervolgens vervangen, kennelijk een grote klus, waarbij de hele stuurinrichting gedemonteerd moet worden. Het viel gelukkig onder de garantie. Sindsdien hebben we er inderdaad geen last meer van gehad. Bovendien is het hele stuurgedrag veel aangenamer geworden. De besturing had altijd iets zweverigs, maar is nu heel direct. Een succesverhaal dus!

Groet, Jan

brudru

do 10 mei, 2007 7:35

Ik weet niet hoe het bij andere merken zit maar ik vind dat Toyota iets moet doen aan de stuurinrichtingen van hun paradepaardje m.n. onzer Prius. Het sturen en weggedrag vanuit de fabriek zit vaak al mis (check de poll in draadje ivm stuur scheef bij levering) of er gebeurt iets in de loop der jaren dat niet zou mogen of het ganse sturing-weggedrag concept zit fout zoals bij onze weinig stabiele PriusII bij hogere snelheden.
Overigens een collega van me heeft sinds enkele weken een gloednieuwe Avensis met een erg trillend stuur bij hogere snelheden.

Ik geloof écht in het Hybride-concept van Toyota en wil hier later nog modellen in aanschaffen maar aub met betere rij-eigenschappen! Het is net of er hard gewerkt is aan de Cx waarde in voor-achterwaartse zin en totaal niet gekeken is naar invloed van zijwind op de Prius.
:?: Bestaat daar overigens een coefficient voor, voor de Cx in zijdelingse zin? En bestaat er dan ook een ideale verhouding in tussen Cx voorachterwaarts/zijdelings??

Ik hoop dat Toyota zich bewust is van deze problematiek die bij de mensen leeft. Als ik de reacties van sommige dealers hoor of lees wat stuurinrichting betreft is dat NIET zo.

Moeten wij als consumentengroep dit overmaken aan Toyota?

Sorry voor het gezaag maar ik moest het kwijt..

Grt,

Bruno

Gesloten
  • Informatie