verwarming

Alles dat niet in de andere sub-fora past.
Gesloten
eenhoek

zo 16 mar, 2008 11:44

Hallo,

we rijden nu 2 maanden in onze Prius, prima auto!
Wat we nog steeds niet begrijpen is het verschil tussen AIRCO aan en OFF en wel of niet de verwarming kunnen regelen......
Als je op de OFF knop klikt kan je de verwarming niet hoger of lager zetten??? Is dan ook de AIRCO uit ?? :roll:
Wie kan ons zeggen hoe je dit precies doet.....
M.a.w. hoe regel je de verwarming als je de AIRCO niet aan hoeft te hebben.
Wellicht zien we iets heel simpels over het hoofd maar ook dat horen we dan graag. :oops:

vr.gr.
Alda

adrie

zo 16 mar, 2008 12:23

gewoon airco aan en de gewenste temperatuur instellen, dan werkt ook de luchtvochtigheids sensor.
airco is niet per definitie koeling, dat doet hij pas als de gewenste temperatuur lager ligt dan de buitentemperatuur.
airco off is in feite alles uit, ook de verwarming.

thvdb

zo 16 mar, 2008 14:02

adrie schreef:gewoon airco aan en de gewenste temperatuur instellen, dan werkt ook de luchtvochtigheids sensor.
airco is niet per definitie koeling, dat doet hij pas als de gewenste temperatuur lager ligt dan de buitentemperatuur.
airco off is in feite alles uit, ook de verwarming.
Is dat zo?
Wij hebben in de winter de airco uit, en de blower (raam-ontwaseming bijvoorbeeld) wel aan op een graad of 17 a 18, en dan komt er toch echt wel warme lucht uit, dus de verwarming werkt dan wel.

erweebee

zo 16 mar, 2008 21:05

Het is wel gebruikelijk, vooral bij ons, om met Airco alleen koeling te bedoelen, maar Air Conditioning betekent eigenlijk gewoon luchtbehandeling. Dus niet alleen koeling, maar ook verwarming en ventilatie. Zo is het ook in de Prius.
Maar... helaas niet konsekwent:
De A/C lamp in het dashboard bedoelt de hele luchtbehandeling,
de A/C button op het scherm bedoelt alleen de koelkompressor.
Geen wonder, dat bijna iedereen in het begin danig in de war kan raken... :roll:

AUTO ON (A/C lamp in het dashboard is ook aan) betekent, dat alles automatisch geregeld wordt, koeling, verwarming, ventilatie, allemaal uitgaande van de tempertuur die we instellen.
OFF betekent, dat de hele luchtbehandeling uitgeschakeld is. Dan gebeurt er dus niets en er is ook niets wat ingesteld kan worden.
Tussen deze twee uitersten (AUTO en OFF) hebben we de toestand als wij iets anders dan de temperatuur zelf veranderd hebben, zoals de uitstroomopeningen of de snelheid van de ventilator. Dan is AUTO weliswaar uit, maar dat betekent geenszins dat de luchtbehandeling en de automatische regelingen uit zijn. Nee, dat betekent alleen, dat datgene wat wij veranderd hebben, zo blijft, terwijl de rest nog steeds automatisch geregeld wordt. Als wij bijvoorbeeld de ventilatie op hoog hebben geschakeld, probeert de automatiek nog steeds met de beste uitstroomopeningen de ingestelde temperatuur te handhaven. Hoe eigenwijzer we zijn, des te minder blijft er voor de computer over om zelf te regelen, maar helemaal uit gaat de zaak alleen met OFF.
(Ook hier weer een leuke inconsequentie: als ik in AUTO de koelkompressor met de A/C-button op het scherm uitzet, blijft de A/C lamp in het dashboard gewoon aan. We zijn dus wel in AUTO, maar zonder koeling. Verwarrender konden de programmeurs van Toyota het niet maken...) :shock:

De ontwaseming is als het ware een apart verhaal. Die kan vanuit iedere toestand ingeschakeld worden. Daarbij wordt altijd ook van de koeling gebruik gemaakt om de lucht te drogen. Er zijn bepaalde parameters van de computer die in de garage kunnen worden ingesteld en afhankelijk van hoe die staan, zal de koeling bij het uitschakelen van de ontwaseming weer terugschakelen naar de toestand ervoor, of anders na het uitschakelen van de ontwaseming aan blijven tot men de koeling eventueel op het scherm weer uitzet (indien gewenst). Ik persoonlijk heb die parameter op de eerste manier in laten stellen, zodat na uitschakelen van de ontwaseming alles weer "als vanouds" is. (COMPRESSOR MODE op MANUAL in plaats van op AUTO) :idea:

Als men de knop op het stuur gebruikt om de luchtbehandeling in en uit te schakelen, heeft die knop een eigenschap, die een beetje verwarrend is. Als AUTO actief is, zal een druk op die knop de Airco meteen uitzetten en de volgende druk op de knop weer aan. Maar als men, door iets zelf te veranderen, AUTO uitgezet heeft - dus als de luchtbehandeling met deels manuele instellingen werkt - zal de eerste druk op de knop eerst alles weer naar AUTO schakelen en de tweede druk op de knop de zaak pas uitschakelen, de derde weer aan. Zo wordt iemand die eigenwijs is door de programmeurs een beetje gestraft... :)

:!: N.B.: Dit geldt allemaal voor mijn 2004 Prius, maar tot dusverre heb ik nog nergens gelezen dat het bij de nieuwere anders is.

Richard W. B. 8)

Olaf

ma 17 mar, 2008 17:03

Ik pas de volgende volgorde toe om de airco uit te schakelen en toch verwarming te hebbeb:
AC uit (via het scherm) (Dan is alles uit)
Dan de ventilator aanpassen (makt niet uit welke stand) (Nu kan ik de temperatuur instellen) (AC is nog steeds uit)

Wel typisch is dat de voorruitontwaseming in deze stand niet te activeren is. Daarvoor moet ik eerst de AC weer aanzetten.

Zijn er nog andere manieren om de airco uit te schakelen en toch verwarming te hebben??

Schuifjes en een aan-uitknop op het dashoboard zoals vroegaah vind ik eigenlijk veel handiger. :|

adrie

ma 17 mar, 2008 17:53

Waarom zou je de airco uit willen hebben? niets is toch handiger dan gewoon de graden instellen en de rest aan je klimaatsysteem over te laten?

Auris-Jacques

ma 17 mar, 2008 22:30

Olaf schreef:Ik pas de volgende volgorde toe om de airco uit te schakelen en toch verwarming te hebbeb:
AC uit (via het scherm) (Dan is alles uit)
Dan de ventilator aanpassen (makt niet uit welke stand) (Nu kan ik de temperatuur instellen) (AC is nog steeds uit)

Wel typisch is dat de voorruitontwaseming in deze stand niet te activeren is. Daarvoor moet ik eerst de AC weer aanzetten.

Zijn er nog andere manieren om de airco uit te schakelen en toch verwarming te hebben??

Schuifjes en een aan-uitknop op het dashoboard zoals vroegaah vind ik eigenlijk veel handiger. :|
Wij hebben ook meestal de Airco uit staan. Ik zet meestal de ventilator aan op de eerste of tweede stand, dan de temperatuur instellen en dan kiezen waar de lucht uit moet komen, bij ons meestal de stand op de voorruit + benen (rechts boven).
Mocht het nodig zijn om de voorruitontwaseming in te schakelen dan toets je de betreffende toets en dan wordt de airco automatisch mee ingeschakeld ( die hoef je dan toch niet zelf eerst weer in schakelen, dat gaan automatisch ? ).
De AUTO stand is ook handig, maar ik denk dat de meesten die stand niet continu willen gebruiken i.v.m. het verbruik. Want met de airco continu aan verbruikt de wagen toch meer benzine....

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

za 22 mar, 2008 15:54

adrie schreef:Waarom zou je de airco uit willen hebben? niets is toch handiger dan gewoon de graden instellen en de rest aan je klimaatsysteem over te laten?
Mijn idee! 8)

Een reden zou kunnen zijn een mogelijk verschil in brandstofgebruik. Maar daar heb ik proefondervindelijk nauwelijks tot niets van terug kunnen vinden. Vooral ook omdat de Prius de electrische compressor pas inschakelt als het nodig is.

Dus: gewoon aanlaten die Airco en de regelaar van de Prius het helemaal zelf laten uitzoeken! :wink:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

erweebee

za 22 mar, 2008 22:25

Ouderwetse koelkompressoren, die met V-snaren door de benzinemotor worden aangedreven, veroorzaken meestal een duidelijke stijging in het benzineverbruik. In de Priusmodellen sinds eind 2003 zit iets heel anders: een koelkompressor, die electrisch wordt aangedreven. Dat blijkt veel efficiënter te zijn. Die loopt alleen als het nodig is en dan ook nog met een toerental, dat aan de behoefte aan koeling is aangepast. Alles bij elkaar gebruikt het ding veel minder energie dan de conventionele kompressoren. In ieder geval blijkt het benzineverbruik niet noemenswaardig te stijgen als men de kompressor gewoon aktief laat en de computer zoekt dan wel uit wanneer het ding moet lopen en hoe hard.

Dat extra verbruik is miniem, vooral als je het vergelijkt met hoe veel de Prius bij koud weer meer gaat verbruiken. De motor is zo zuinig met zo weinig warmteverliezen, dat hij in de winter vaak extra lang moet lopen, alleen om voldoende extra warmte voor ons binnenin te maken. Dan zit je in het koudste seizoen al gauw op een dikke liter op honderd kilometer méér. Zulke grote verschillen heb ik bij de koelkompressor nog nooit gemerkt. Ik vermoed, dat je pas bij een hele dikke hittegolf iets gaat merken.

Richard W. B. 8)

Gesloten
  • Informatie