Wat te doen in de wasstraat

Alles dat niet in de andere subfora past.
Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

do 30 mei, 2019 6:53

Frank2b schreef:
wo 29 mei, 2019 22:51
Wat wél krassen veroorzaakt, is handmatig met een spons het zand over de lak verdelen .... Dat is me vroeger prima gelukt tenminste :mrgreen:
Daarom gebruik je bij het hand wassen ook geen spons maar een washandschoen en werk je met de twee emmer methode. Ook gebruik je voor de wielen niet dezelfde washandschoen als voor de rest van de auto. Ik heb adviezen van professionele detailers langs zien komen dat je voor de wielen een compleet aparte set (emmer, washandschoen, doeken) moet gebruiken.
42
79.300 hybride kilometers afgelegd @ 4.52 l/100km.
Auris TS (2014): 2017 - heden

PS-auris
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Bi-Tone AWD 2019

do 30 mei, 2019 8:25

toen ik een tijdje terug mijn 5 jaar oude Auris inruilde kreeg ik van de dealer het compliment dat de auto er nog zo netjes uitzag, vooral de lak...…..hoe ik dat voor mekaar had gekregen; nou simpel: eens per twee maanden, echt niet meer, door de wasstraat laten zeulen, er is nooit een spons of emmer aan te pas gekomen, vind ik ook zonde van de tijd en energie :wink:

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

do 30 mei, 2019 11:01

Nu ja, het is soms ook een sport om je auto lekker te laten shinen! Heerlijk ontspannen aan je bolide poetsen.

Aan de binnenkant ga ik tegenwoordig heerlijk los met groene zeep, leerreiniger en conditioner. Kan er best wel van genieten als alles weer blinkt en zijdezacht aanvoelt! :mrgreen:

De motorruimte geef ik ook regelmatig aandacht. Zéker tijdens en na het pekel-seizoen. Tot mijn verbazing blijft deze brandschoon. Was ook bij mijn Prius het geval. Toen ik die met bijna 300k op de teller inleverde was de motorruimte nog steeds vlekkeloos. Zelfs het uitlaatspruitstuk zag er nog netjes uit. Zou dat een Toyota-dingetje zijn?
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Timelord
Lid
Lid
Auto: Toyota RAV4 Hybrid 2WD

do 06 jun, 2019 19:13

Ooit een keer een Ford in een ouderwetse wasstraat binnengereden.
Na aanzetten apparaat vlogen mijn verstralers door de hele ruimte heen !.

De Megane en Scenic wel weer door de nieuwe wasstraat gedaan en tot nu toe zonder problemen.

Toch ben ik huiverig, ivm de uitstekende spiegels, om de RAV4 door de wasstraat te steken.
2019 RAV4 2WD Hybrid Executive Lava Red parelmoer (3T3), automaat

RLNB76
Lid
Lid

wo 12 jun, 2019 19:29

Frank2b schreef:
wo 29 mei, 2019 22:51
We hebben hier zo'n Frans Autoglans (ja zo heet-ie écht) wasstraat. Het klotst en het flotst wat, maar ik zou niet weten hoe dit krassen kan veroorzaken.

Wat wél krassen veroorzaakt, is handmatig met een spons het zand over de lak verdelen .... Dat is me vroeger prima gelukt tenminste :mrgreen:

Het is waarschijnlijk wel nogal bijtend spul wat gebruikt wordt, want ondanks de nogal 'softe' lappen die langs de auto gehouden worden is de wagen steriel schoon aan de andere kant van de wasstraat ...

Nu ja, het is wel makkelijk vooral. Je rijdt er even naartoe, betaalt een tientje, wordt door een kermisattractie getrokken en de wagen is tien minuten later blinkend schoon.
Heel makkelijk te verklaren hoe het kan dat een krasstraat krast. Er gaan 50 euro's door heen welke allemaal onder het zand zaten en in die wasstraat gewassen zijn. In de apparatuur (lees rollen) zit dus flink wat zand. Dit komt vervolgens weer op jouw auto en wordt uitgewreven (vaak met kracht door de snelheid) en voila, je hebt krassen te pakken. Daarbij worden bij wasstraten hele agressieve wasmiddelen gebruikt om de auto in een keer zo snel mogelijk schoon te krijgen. Deze strippen gelijk eventuele waxlagen en halen ook nog de oliën uit de lak zelf waardoor die sneller uitdroogt. Een uitgedroogde lak beschadigd vervolgens weer sneller waardoor je nog sneller krassen te pakken heb.

Maar je hebt gelijk, een spons is ook niet goed. Een spons is alleen maar goed om je oliepijl mee te pijlen. Voor een auto met de hand te wassen heb je een washmitt nodig. Kijk anders eens op https://www.cardetails.nl/tips-trucs/ti ... topoetsen/

Ik doe iedere week mijn auto lekker met het handje. Die van mij heeft nog nooit een krasstraat gezien en die zal die ook nooit zien. Maar mijn auto staat ook in een coating om hem zo mooi mogelijk te houden. Iedere gek zijn gebrek, helaas heb ik er meerdere.

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Overige zaken”

• Informatie