Toegestane kogeldruk.

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5874
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

za 10 aug, 2019 15:24

Auris 1 Hybride - Nul aanhanger.
Auris 2 Hybride - 385 Kg aanhanger gewicht + 55 Kg kogel gewicht.

Toyota adviseert om geen aanhanger te trekken of fietsen te vervoeren met de Auris Hybride.
Dit is een advies en geen verbod.
Het aangegeven max. aanhanger gewicht en kogelgewicht is wel een hard gegeven en dient niet te worden overschreden.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Aurist
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 09 aug, 2019 14:43
Locatie: Beek
Auto: Auris FH2 Executive

za 10 aug, 2019 17:03

Het is inderdaad een "hard" gegeven waar ik me aan heb te houden en blijkbaar niet mee valt te schipperen. Het zij zo.
Bedankt voor het meedenken en prettig weekend verder.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5874
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

za 10 aug, 2019 17:24

Jij ook een prettig weekend. :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
TijnOnlijn
Lid
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 jan, 2019 20:29
Locatie: Den Bosch
Auto: Auris

za 10 aug, 2019 18:44

Ik denk dat er misschien toch een nuance is:
Reactie van Eabas:

gebeld met de rdw en het uitgelegd. Het is geen enkel probleem om met een verzwaarde trekhaak van 75 kg de weg op te gaan. Waar de rdw op let is dat je het totaal gewicht van de beladen auto wat die maximaal mag hebben maar niet overschrijd in het geval van de polo 1620 kg.

De trekhaken specialisten hebben afspraken met de fabrikant tot welk maximale kogeldruk er een trekhaak onder mag. Dit kan dus afwijken van wat er bij de technische gegevens staat.Bij aanhouding word er gekeken na de maximale kogeldruk van wat er op de trekhaak staat die er onder is gemonteerd. Dus ja wij gaan nu met gerust hart de weg op.

Mvg.
Bron: https://www.anwb.nl/experts/auto/87/waa ... tsendrager

Het lijkt me wel handig hier een schriftelijke bevestiging van de rdw voor te regelen.

 ! Bericht van: Moderator
URL in URL code geplaatst

Gebruikersavatar
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 747
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 12 aug, 2019 10:09

Beetje zwaar overdreven hoor, die maximale kogeldruk.
Hij valt er echt niet af als er 10kg meer op rust, daar zitten enorme marges op.
De dynamische krachten die er op werken zijn vele malen groter, als je door een kuil rijdt of een verkeersdrempel neemt komt er zo maar 3 of 4 keer dat gewicht op.
Bij mijn RAV4 is het ook max. 75kg.
Als ik de caravan erachter hang zit de kogeldruk op 85kg ongeveer.
Dat rijdt stabieler dan met 75kg is mijn ervaring.
Heb er MAD Hulpveren onder geplaatst die de stabiliteit nog meer verbeterd hebben, ik merk bij mooi vlak asfalt niet eens meer dat er rondt de 1400kg aan de haak hangt.......
En hij hangt niet meer door, bijkomend voordeel.
En de stabiliteit van de combinatie is imo veel belangrijker dan die kogeldruk niet overschrijden............en nee, je moet er geen 100kg op gaan zetten.

Dus als je fietsenrek met fietsen een paar kg zwaarder is dan toegestaan, geen zorgen, gewoon lekker rijden.
Gebeurt niets met je trekhaak.

En als er "wat gebeurt"?
Wat moet er dan gebeuren dan?
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5874
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

ma 12 aug, 2019 10:46

rolf schreef:
ma 12 aug, 2019 10:09
Beetje zwaar overdreven hoor, die maximale kogeldruk.
De wet van Rolf, kom zeg!
Hij valt er echt niet af als er 10kg meer op rust, daar zitten enorme marges op.
De dynamische krachten die er op werken zijn vele malen groter, als je door een kuil rijdt of een verkeersdrempel neemt komt er zo maar 3 of 4 keer dat gewicht op.
Klopt want daar is het toegestane gewicht op berekend.
Vergeet niet dat wanneer je 10 Kg toevoegt, er volgens jouw verhaal nog eens 10*4= 40 Kg bijkomt wanneer je een verkeersheuveltje neemt.
Bij mijn RAV4 is het ook max. 75kg.
Als ik de caravan erachter hang zit de kogeldruk op 85kg ongeveer.
Dat rijdt stabieler dan met 75kg is mijn ervaring.
Heb er MAD Hulpveren onder geplaatst die de stabiliteit nog meer verbeterd hebben, ik merk bij mooi vlak asfalt niet eens meer dat er rondt de 1400kg aan de haak hangt.......
En hij hangt niet meer door, bijkomend voordeel.
En de stabiliteit van de combinatie is imo veel belangrijker dan die kogeldruk niet overschrijden............en nee, je moet er geen 100kg op gaan zetten.
Waarom wel 85Kg en geen 100Kg, is dat dan wel gevaarlijk, waar is dat op gebaseerd.
Dus als je fietsenrek met fietsen een paar kg zwaarder is dan toegestaan, geen zorgen, gewoon lekker rijden. Gebeurt niets met je trekhaak.

En als er "wat gebeurt"?
Wat moet er dan gebeuren dan?
Er zal niet snel wat gebeuren, maar op den duur kunnen er scheurtjes ontstaan bij de bevestigingspunten in het frame door overbelasting. Je merkt dat in eerste instantie niets van, maar het kan op de lange termijn wel voor ernstige problemen zorgen.

Maximale kogeldruk is geen natte vinger werk, maar gebaseerd op berekeningen van de totale constructie incl. een vastgesteld veiligheidsmarge en die marge wil je niet in de vuilnisbak gooien, want die marge bepaald uiteindelijk bij onvoorziene omstandigheden en ook op de lange termijn of de constructie veilig is en blijft.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2156
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

ma 12 aug, 2019 12:01

Mijn Auris mag een klein karretje trekken.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5874
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

ma 12 aug, 2019 12:06

Net genoeg om wat tuinafval naar de stort te brengen. :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2156
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

ma 12 aug, 2019 12:09

Inderdaad, vooral als het trekgewicht inclusief het gewicht van het karretje is.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 747
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 12 aug, 2019 12:47

johnths2 schreef:
ma 12 aug, 2019 10:46
rolf schreef:
ma 12 aug, 2019 10:09
Beetje zwaar overdreven hoor, die maximale kogeldruk.
De wet van Rolf, kom zeg!
Hij valt er echt niet af als er 10kg meer op rust, daar zitten enorme marges op.
De dynamische krachten die er op werken zijn vele malen groter, als je door een kuil rijdt of een verkeersdrempel neemt komt er zo maar 3 of 4 keer dat gewicht op.
Klopt want daar is het toegestane gewicht op berekend.
Vergeet niet dat wanneer je 10 Kg toevoegt, er volgens jouw verhaal nog eens 10*4= 40 Kg bijkomt wanneer je een verkeersheuveltje neemt.
Bij mijn RAV4 is het ook max. 75kg.
Als ik de caravan erachter hang zit de kogeldruk op 85kg ongeveer.
Dat rijdt stabieler dan met 75kg is mijn ervaring.
Heb er MAD Hulpveren onder geplaatst die de stabiliteit nog meer verbeterd hebben, ik merk bij mooi vlak asfalt niet eens meer dat er rondt de 1400kg aan de haak hangt.......
En hij hangt niet meer door, bijkomend voordeel.
En de stabiliteit van de combinatie is imo veel belangrijker dan die kogeldruk niet overschrijden............en nee, je moet er geen 100kg op gaan zetten.
Waarom wel 85Kg en geen 100Kg, is dat dan wel gevaarlijk, waar is dat op gebaseerd.
Dus als je fietsenrek met fietsen een paar kg zwaarder is dan toegestaan, geen zorgen, gewoon lekker rijden. Gebeurt niets met je trekhaak.

En als er "wat gebeurt"?
Wat moet er dan gebeuren dan?
Er zal niet snel wat gebeuren, maar op den duur kunnen er scheurtjes ontstaan bij de bevestigingspunten in het frame door overbelasting. Je merkt dat in eerste instantie niets van, maar het kan op de lange termijn wel voor ernstige problemen zorgen.

Maximale kogeldruk is geen natte vinger werk, maar gebaseerd op berekeningen van de totale constructie incl. een vastgesteld veiligheidsmarge en die marge wil je niet in de vuilnisbak gooien, want die marge bepaald uiteindelijk bij onvoorziene omstandigheden en ook op de lange termijn of de constructie veilig is en blijft.
Kogeldruk is nattevingerwerk, bij mijzelf zal 85kg ipv 75kg zal de constructie niet schaden, zelfs 100kg niet.
Bij 100kg en een maximale belading wordt het een ander verhaal, dan wordt de maximale as last overschreden.
Als die marge zo klein is dan zouden er trekhaken bij de vleet afbreken.
Zelfs bij grote verkeerscontroles wordt de kogeldruk niet of nauwelijks gecontroleerd, tenzij het duidelijk zichtbaar zwaar overbelast wordt en worden overschrijdingen van 10% toegelaten.
Maximale as belastingen worden niet getolereerd.
Het is veel te veel bangmakerij dat bij een paar kilo overschrijding de boel stuk gaat, afbreekt of ander onheil aangericht wordt.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5874
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

ma 12 aug, 2019 13:23

De haak breekt niet af, maar kijk eens onder de auto waar het frame bevestigd is.
Daar is het allemaal niet zo dik meer.

Wanneer er een gewicht van 75 Kg op de kogel rust, dan zal er tijdens het rijden een wisselende reactiekracht aanwezig zijn van paar honderd Kg/m. Deze staat gelijk aan een wrikkende beweging tijdens het rijden, op en neer. Elke kilo extra kogeldruk is waarschijnlijk wel 3 á 4 kg/m extra aan reactiekracht op de bevestigingspunten. Ik denk dat er een veiligheidsmarge is, maar die is er niet voor niets en het is ook niet verstandig om deze marge continu te gaan benutten.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 777
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 12 aug, 2019 15:07

En laten we niet vergeten dat techniek en constructie degelijk anders is....

TS vraagt advies en info voor een Auris (2), nu krijgen we opmerkingen en bespiegelingen over een RAV4 (5) waarvan techniek (4WD, zwaardere MG1 MG2 en ICE) een ander chassis inclusief bevestigen en belastingen echt heel afwijkend zijn.
De RAV4 HSD is ontworpen voor trekhaaklast van zo'n 1600kg bij een kogeldruk van 70 kg.
De Auris HSD mag slechts 385kg voorttrekken bij een kogeldruk van 55 kg.
Ik kan mij voorstellen dat kokerbalken en plaatwerk dan dunner (slapper) zijn uitgevoerd.

Laten we ons beperken tot het Topic Type en geef aub info waar de TS wat aan heeft...
Met vriendelijke groet,

Alex

Mijn auto's dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey, 2012 & Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5874
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

ma 12 aug, 2019 15:26

Klopt! Via een zijdeur komt de RAV4 er weer bij.

Het gaat eigenlijk maar over één ding en dat is de max. kogeldruk.
Wanneer 55 Kg onvoldoende is om 2 E-bikes te kunnen vervoeren mag je daar dan zo maar overheen.
Incidenteel zal een kleine overschrijding niet zo'n probleem zijn, maar continue de maximaal toegestane kogeldruk aan je laars lappen lijkt mij niet verstandig. Persoonlijk zou ik het meer in de eerder genoemde alternatieve oplossingen zoeken.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
will
Lid
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 19 nov, 2018 19:53
Locatie: udenhout
Auto: Auris Touring Sports Pro

ma 19 aug, 2019 10:39

Brink trekhaken kent 3 uitvoeringen voor montage onder de Auris.
581100 een vaste trekhaak met 55 kg kogeldruk montage dmv. 4 * M12 bouten.
581200 een vaste trekhaak met 75 kg kogeldruk montage dmv. 6 * M12 bouten.
581300 een afneembare trekhaak met 75 kg kogeldruk montage dmv. 6*M12 bouten.
Het advies voor de Auris hybride is op de site van Brink dat voor de maximale trekbelasting 345 is en dat hierdoor alleen de vaste haak 581100 kan. Deze is met 4 M12 bouten bevestigd waardoor ook de kogeldruk belasting minder is. Persoonlijk lijkt het me dat die 4 bouten ook wel wat meer kunnen hebben maar dat is het advies van Brink. Ik maak me niet zo druk dat de drager met 2 elektrische fietsen niet past.
345kg trekbelasting afgezet tegen 55 kg kogel belasting en 4 * M12bouten
1745kg trekbelasting afgezet tegen 75 kg kogel belasting en 6 * M12bouten.
5 keer meer trekbelasting tov van +20 kg meer kogel belasting. met 2 bouten meer.
Volgens mij kunnen alle 3 de versies onder de Auris Hybride gemonteerd worden . Bij Kwikfit kan men nl. de keuze van de afneembare haak 581300 kiezen voor montage.
Denk nl. dat Toyota in de carrosserie geen verschil heeft gemaakt.
 
 ! Bericht van: Moderator
Even een kleine note!

"Denk nl." is de vader van de gedachte en nergens op gebaseerd.
Sorry, maar hier gaat het om adviezen die niet geverifieerd zijn.
Auris Touring Sports Lease Pro
Audi A3 etron
Verso 2.2CatD

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers