Ontwasemen bij vorst

Alles wat te maken heeft met het interieur, exterieur, de uitrusting en accessoires.
luc
Lid
Lid
Auto: Auris TS 2016

ma 02 dec, 2019 0:50

Ik werk veel nachtdiensten de laatste weken, en nu de vorst weer invalt, valt me op dat het erg lang duurt, soms wel een minuut of 10, voordat de voorruiten van de binnenzijde enigszins ontwasemd zijn.
Ook voelt het stuur de eerste paar minuten klam aan en zelfs de binnenspiegel en de kunstof plaat over de klokkenwinkel achter het stuur beslaan.
Met of zonder de airco aan geprobeerd, maakt nauwelijks verschil.

Auto heeft sinds aanschaf in oktober 2017 t/m november 2018 thuis altijd "binnen geslapen" en toen had ik dit probleem niet.
In november 2018 verhuisd naar een huis zonder garage, pas sinds een week staat de auto nu weer onder een carport, weliswaar uit de regen, maar de poort moet nog komen dus nog geen beschutting tegen de wind.

Zijn er minder voor de hand liggende dingen/plekken die ik kan controleren op lekkage? Reservewielbak en interieurfilter zijn droog, auto krijgt netjes volgens dealervoorschrift zijn onderhoud.
Betreft een TS Hybrid uit september 2016 zonder schadeverleden.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

ma 02 dec, 2019 6:40

Heb jij wel altijd de airco aan?
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

luc
Lid
Lid

ma 02 dec, 2019 7:18

Vrijwel altijd. Alleen nu een paar keer geprobeerd of het ontwasemen sneller gaat zonder de airco, maar lijkt geen verschil te maken.
En bij buitentemperaturen tussen de 15 en 25 graden rij ik soms liever met een raam open dan met de airco aan, maar dat is slechts sporadisch.

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 02 dec, 2019 8:32

Onder ongeveer 5 graden werken de airco's niet meer in auto's, dat is om het systeem te beschermen tegen vorst schade.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

ma 02 dec, 2019 16:20

Heb je de recirculatiestand al geprobeert? Dan droog je de interne lucht en haal je geen vochtige buitenlucht binnen.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

wlmpie
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Style

ma 02 dec, 2019 18:15

Bianco schreef:
ma 02 dec, 2019 16:20
Heb je de recirculatiestand al geprobeert? Dan droog je de interne lucht en haal je geen vochtige buitenlucht binnen.
Dat werkt vooral in de zomer bij warm vochtig weer, want dan haalt de airco ook daadwerkelijk vocht uit de lucht en als binnen de auto de lucht droger is dan gaat dat dus sneller.

In de winter doet je airco het niet beneden ca 5 graden celsius omdat anders de condensor (die kouder wordt dan de buitentemperatuur) dichtvriest.

Dus je kunt in de winter alleen nog lucht verwarmen. Warme lucht kan meer vocht bevatten, maar je "droogt" dus geen interne lucht.
Dus als het buiten lekker koud en mistig is kan die opgewarmde buitenlucht toch droger zijn dan recirculatielucht uit de auto waarin je ook nog steeds vocht uitademt.
Kortom, In het begin kan de recirculatiestand eventjes helpen om de lucht sneller op te warmen, maar zodra de lucht uit de ventilatieroosters warm aanvoelt, snel weer lucht van buiten binnenhalen (recirculatie weer uit dus) zodat de vochthoudende lucht in de auto naar buiten wordt afgevoerd.

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone

ma 02 dec, 2019 18:34

Dit is overigens bij de RAV4 ook een drama. Twee relatief smalle uitstroomopeningen onder de voorruit. Daar moet je het mee doen...
Daar is niet over nagedacht. Ben beter gewend (C-HR is al heel wat beter).
Niet eerder gemerkt; pas sinds vorige week met de kou en vochtige lucht werd dit een issue. Baal daar wel van!
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Josje
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

ma 02 dec, 2019 18:58

Het helpt ook als je ruiten aan de binnenkant vetvrij zijn. Het vocht laat zich dan veel makkelijker wegblazen. Bij mij is het na 200 meter voor 80 % weg.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 02 dec, 2019 19:11

Ja, wat dat betreft mis ik de tijd dat iedereen nog rookte...

Dan was je wel 'verplicht om elke 4 weken je ramen aan de binnenkant schoon te maken anders kreeg je van die lekkere bruine strepen....

Gelukkig ben ik zelf gestopt (en uit vrije wil), maar daardoor ben ik ook gestopt met het regelmatig ramen schoonmaken.

En zoals Josje hiervoor al aangaf: het is wel belangrijk om vetvrije ramen te hebben, vooral in de winter.

Nu zijn daar vele middeltjes voor, maar gebruik nooit iets met een geurtje of een kleurtje want daar zul je alleen last van hebben.

Mijn advies: een paar druppels ammoniak toevoegen aan een klein emmertje warm water... Je ramen worden prachtig schoon en drogen gemakkelijk streep loos op.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

voorheenVW
Lid
Lid
Auto: RAV4 Hybrid Executive AWD

ma 02 dec, 2019 19:37

VonJot schreef:
ma 02 dec, 2019 18:34
Dit is overigens bij de RAV4 ook een drama. Twee relatief smalle uitstroomopeningen onder de voorruit. Daar moet je het mee doen...
Niet eerder gemerkt; pas sinds vorige week met de kou en vochtige lucht werd dit een issue. Baal daar wel van!
Ik had er ook last van, de ramen aan de binnenkant hadden een flinke droogtijd nodig alvorens ik weg kon rijden.
Zal de roosters nog eens checken, jammer dat ik de verwarmde-vooruit niet als optie kon kiezen.
Not All Who Wander Are Lost..

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 02 dec, 2019 20:37

Je kan ook nog proberen om, als je thuis komt na je werk de auto weg te zetten nadat je op de knop 'recirculatie'
vent_recirculatie.jpg
vent_recirculatie.jpg (1.72 KiB) 203 keer bekeken
hebt gedrukt. Je zet de auto dan weg met de kleppen naar de buitenlucht dicht.

Verder:
Als je op de knop: "Front" drukt om de voorruit te ontwasemen gaat het systeem automatisch over naar de ventilatiemodus (buitenlucht wordt toegelaten).
Beter is het, als je de auto s' morgens hebt gestart niet gelijk die modus in te schakelen zolang de ICE (verbrandingsmotor) nog niet op temperatuur is. Als je met koude, vochtige lucht gaat ontwasemen zal door het temperatuurverschil jouw uitgeademde lucht als damp op de ruit slaan.
Zet dan de stoelverwarming even aan en zet een zijraam open.... Tot de motor warme lucht kan leveren voor ontwaseming.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

ma 02 dec, 2019 20:47

Probleem hieraan geraleerd(?): de bevroren voorruit bevriest na het verwijderen van het ijs vrij snel zodra je begint te rjjden. Pas als de ruit goed wordt verwarmd (na een minuut of 4 a 5) en na gebruik van veel ruitewisservloeistof is dit probleem over en heb je normaal cq goed zicht.
Dit gebeurt trouwens ook als de voorruit was afgedekt.
(De CT200h is best vergelijkbaar met de Auris FH II toch? 8) )
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone

ma 02 dec, 2019 20:58

Axial63 schreef:
ma 02 dec, 2019 20:37
Zet dan de stoelverwarming even aan en zet een zijraam open.... Tot de motor warme lucht kan leveren voor ontwaseming.
Leuk idee Alex, maar helaas zie je bitter weinig door melkglas :mrgreen: :ugeek:
Zal toch eerst schoon moeten zijn.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

luc
Lid
Lid

di 03 dec, 2019 5:43

Ik zal eens proberen de auto voortaan weg te zetten in de recirculatiestand, en voortaan eerst een paar minuten zonder de airco op temperatuur laten komen.
Deze week wordt onze poort eindelijk geplaatst, zal ook al schelen.

Gister nog de vloermatten gecontroleerd, achter de bestuurdersstoel was wat klam, al weet ik niet waarom... daar staat de voet van de maxi-cosi op en daar heeft al 3 maanden alleen de baby gezeten. Kan me niet voorstellen dat ie vanuit de maxi-cosi op de vloermat heeft gepiest of gespuugd.
Enfin, meteen maar alle matten gekuist en liggen nu te drogen. Wie weet wat het scheelt.
Dank voor het meedenken.

breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

di 03 dec, 2019 6:07

Dan negeer je de suggestie van het schoonmaken van de ruiten. Toevallig zaterdag bij onze P3 ook weer moeten doen. Dat scheelt enorm in beslaan en snelheid van ontwasemen. Vergeet die dus niet.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Plaats reactie
  • Informatie