Audio Geluid Auris Hybride Facelift

Alles wat te maken heeft met het interieur, exterieur, de uitrusting en accessoires.
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

di 04 jun, 2019 20:16

Hybridesysteem staat los van de boord elektronica.
Voor de boord elektronica (verlichting, verwarming, radio etc) is er een kleine accu gemonteerd.
Die heeft een capaciteit van ca 40 Ah dus die zou ik niet tehoog belasten.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

RLNB76
Lid
Lid

wo 12 jun, 2019 19:31

Ik zou wel oppassen met het plaatsen van een gewone versterker. Deze kunnen nog wel eens flinke pieken geven in de stroomvoorziening. Ik zou daarom gaan voor een DSP versterker. Deze hebben daar haast geen last van.

TijnOnlijn
Lid
Lid
Auto: Auris

za 10 aug, 2019 20:27

TijnOnlijn schreef:
vr 26 apr, 2019 21:45
Auris-Eftie schreef:
do 25 apr, 2019 15:32
Ik lees een aantal onderwerpen over het slechte geluid in de Auris. Zelf ben ik ook niet zo tevreden over wat ik hoor....
Is er hier iemand op het forum die (zelf?) de speakers in de voordeuren (of voor- en achterdeuren) heeft vervangen door betere en is dat een goede optie om het geluid te verbeteren?
Ik vind het ook beroerd. Als vorige auto heb ik een v50 met daarin "high performance audio" gehad en op papier zouden die speakers moeten passen. Ik heb ze nog dus dat ga ik binnenkort proberen.

Op zich is dat wel een aanrader want zo'n speakersetje scoor je voor 100 -150 euro voor 4 stuks. En die zijn gegarandeerd stukken beter dan wat je nieuw voor datzelfde geld koopt. Die high performance audio is een vrij standaard optie op die auto's dus de speakers zijn ook makkelijk te vinden.
Even een update: ik heb ze omgebouwd. En het resultaat is meer dan goed terwijl ik alleen nog maar de voorspeakers overgezet heb. Dit is zonder twijfel stukken beter dan wat je nieuw voor hetzelfde geld zou krijgen.

Bezint eer gij begint. Er is wel iets waar je op moet letten bij het monteren: viewtopic.php?f=119&t=12118&p=174640#p174640

Dit is de auris speaker. 187 gram.
Afbeelding

Dit is de volvo speaker. Tja, 928 gram..
Afbeelding

Hier zie je ze naast elkaar. Aan hoogte van de bevestigingspunten zie je dat ze een paar mm meer de auto inkomen, maar het paneel lijkt flexibel genoeg om zich te zetten. Eventueel zit er aan de binnenkant van het deurpaneel ook nog een rand waar je die paar mm vanaf zou kunnen halen. Het ronde gat in de auto is net iets groter dan de speakers zijn. Om hoogte te besparen heb ik geen adapterring gebruikt om dit dicht te maken en het klinkt alsof dat ook niet perse nodig is.
Afbeelding

Nu past het niet 1:1. De stekkers zijn anders en ook zitten de drie gaatjes waar ze mee in de deur geschroefd zijn op een iets andere plek. Die moeten dus erbij geboord worden.

Tenslotte is het handig om de uitsteeksels van de speakers af te zagen. De auris speakers zijn ronder en aan de kant die richting achterkant van de auto wijst is het anders een tikje krap met het deurpaneel.

Afbeelding

TijnOnlijn
Lid
Lid
Auto: Auris

za 10 aug, 2019 20:45

Ik zie dat er toevallig net een op marktplaats staat. Op de onderdelenlijn zie ik er ook een aantal staan.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-diver ... ousPage=lr

Het zou eigenlijk wel interessant zijn om een lijstje met redelijk passende speakers te maken van auto's die af fabriek veel beter geluid hebben. Passen de speakers uit een CT200h misschien?

! Bericht van: Moderator
URL in URL code geplaatst

Auris-Eftie
Lid
Lid
Auto: Auris TS

do 29 aug, 2019 14:20

Auris-Eftie schreef:
ma 13 mei, 2019 13:05
Ik heb het afgelopen weekend alle vier de speakers vervangen. Dat is best goed zelf te doen met een beetje geduld, beleid en durf (want ik vond het toch best spannend om de volledige deurpanelen te demonteren). Panelen zijn vrij makkelijk te demonteren. Vervolgens oude speakers uitboren (want ze zitten met popnagels vast). Van MDF is het makkelijk te doen om een set nieuwe speakerringen te maken, deze vervolgens met borgmoeren vast geschroefd. Even goed de draadjes uitzoeken, aansluiten (plus en min moet bij alle speakers hetzelfde zitten, de kleurcodering van de oude bedrading is niet heel erg duidelijk....), speakers vastschroeven. Even testen en dan terugplaatsen van de panelen.
En aangezien de panelen er af waren heb ik direct ook wat extra dempingsmateriaal aangebracht. Weet niet hoeveel verschil dit echt maakt, maar ach, ik kon er nu toch makkelijk bij.

In de achterdeuren een set goede coax Pioneer speakers (die ik nog had liggen), voorin een compo-set van Gladen gekocht.

Wat een verschil.... :-)
En dat vooralsnog zonder versterker. Denk eerlijk gezegd dat ik dat ook niet eens nodig vind.
Update....
Heb er toch een versterker bijgeplaatst, een Match PP41-DSP, Toyota uitvoering. Deze heeft een aantal voorgeprogrammeerde geluidsinstellingen, afhankelijk van het type auto (zie foto). En ik moet zeggen, dat geeft toch wel weer een flinke geluidsverbetering. Beter bereik in zowel hoog, laag als middentonen, beter stereobeeld, meer vermogen (niet heel veel, het is dan ook geen 'power'versterker). Alles bij elkaar gewoon een mooier, voller en prettiger geluid.
En een ander groot voordeel: het is echt 'plug & play'. De complete installatie heeft me niet meer dan 20 minuten gekost (en ik ben zeker geen monteur)!
Meest ingewikkelde was het zoeken van een plek om de versterker te plaatsen (is overigens een klein kastje: 185mm x 44mm x 124mm). Uiteindelijk is deze aan de bestuurderskant, ergens achter de zekeringkast geplaatst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

steve070
Lid
Lid
Auto: Toyota Auris Hatchback

di 24 sep, 2019 15:23

Hallo Allemaal,
Ik kan mij helemaal niet vinden in de opmerkingen over het slechte audio geluid. Ik ben zelf muzikant geweest, speelde jarenlang in een band en denk van mezelf dat ik best kritisch ben op muziekgebied. Misschien ligt het aan mijn leeftijd, maar ik kom nog uit de tijd dat auto's alleen een autoradio hadden met slechts 1 speaker in het dashboard. DAT was pas slecht. Natuurlijk klinken jbl's of bose speakers (heb ik wel in de huiskamer) beter, maar over het algemeen vind ik het geluid niet slecht. Als ik al een negatief puntje op mag noemen, dan is het over de ontvangstkwaliteit van de dab+ zenders, die in bepaalde gebieden regelmatig weg vallen. Verder ben ik tevreden over het geluid in mijn auris uit 2016. Maar zoals eerder opgemerkt is geluid erg persoonlijk en smaak gebonden.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

di 24 sep, 2019 17:58

Steve, ten eerste gefeliciteerd en ten tweede ben ik het met je eens, dat het geluid mits goed ingesteld ook in mijn C-HR niet slecht is. Je moet dan echter wel een MP3 of iets dergelijks afspelen en niet naar de radio willen luisteren, want dat is gewoon ronduit slecht.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

steve070
Lid
Lid
Auto: Toyota Auris Hatchback

wo 25 sep, 2019 13:48