Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2118
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

do 21 mar, 2019 18:33

Karakan schreef:
ma 11 mar, 2019 2:48
Ben weer van winterwielen 205-55-16 gaan wisselen naar zomerwielen 225-45-17.
Snap ook niet welke knuppel nou een hybride produceert met banden 225 breed met 100pk?
Die techneuten begrijpen er ook niet veel van geloof ik.
Kun je ook aangeven waarom smallere banden zuiniger zouden zijn?
Ik heb techneuten juist het tegendeel horen beweren.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1099
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

do 21 mar, 2019 19:21

Luchtweerstand?
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1056
Lid geworden op: di 13 mar, 2012 8:36
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

do 21 mar, 2019 20:59

Ik denk dat je een heel mooi verbruik hebt, als je veel ritjes van 10km rijdt.
Ter vergelijking: ik rijd 75% ritjes van 35 km, 15% van/tot 10km en 10% meer dan 35km meestal minder dan 100km. Verbruik: 1:21,9. En ik doe het meestal rustig aan: rechter rijstrook op de snelweg.
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Karakan
Lid
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 07 jan, 2019 23:44
Locatie: Delft
Auto: Auris Dynamic Hybrid

vr 22 mar, 2019 3:03

Kun je ook aangeven waarom smallere banden zuiniger zouden zijn?
Ik heb techneuten juist het tegendeel horen beweren.
Dat zijn dan theoretische techneuten met pen en papier.
225 heeft namelijk een rijoppervlak van 22.5cm en dus meer rolweerstand dan 205, wat dus 20.5cm rijoppervlak heeft in de breedte. Dit rolt makkelijker en houdt minder wind tegen.

Brede banden worden enkel gebruikt om brede velgen op te vullen of om veel vermogen op te kunnen vangen. Bij een auris met 100 pk is hier geen sprake van. Standard wordt deze namelijk geleverd in 195-65-15.
205 rij ik op winterbanden en t rijdt veel stiller, comfortabeler en zuiniger.

Kijk maar naar racefietsen, elektrische auto's. Banden worden vaak zo smal mogelijk gehouden om de rolweerstand te verlagen en dat werkt.

Voorkeur gaat uit naar 205-50-17 omdat deze vrijwel identiek is aan omtrek van 225-45-17. 215-50-17 is net een maat groter. Ten eerste zie je veel meer band(lelijk) en ten tweede kan t misschien bij volbelading aanlopen bij een drempel of insturen. Tevens geld de hoofdregel, smaller is zuiniger en stiller. Met een hogere band haal je wel meer comfort ja, dat wel.

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2118
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

vr 22 mar, 2019 14:52

Een autoband heeft tijdens het wegcontact een vervorming, een plat stuk, de lengte van dit platte stuk is in overgrote mate bepalend voor de rolweerstand. Een brede band heeft wel een breder, maar een korter 'plat stuk'. Probeer maar met je fiets met een iets zachte band te rijden, zie wat dit langere platte stuk van invloed is op je kracht om vooruit te komen.
Een racefiets heeft inderdaad een erg smalle band, maar deze worden met 8 tot 10 bar opgepompt zodat er helemaal 'geen' vervorming (plat stuk) plaatsvindt.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mikkel4NL
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: za 01 dec, 2018 10:25

zo 21 apr, 2019 11:18

Volgens sprit monitor zit ik op een gemiddeld gebruik van 17.5km/L. Mijn woon werk verkeer bestaat uit 40km snelweg en woon dicht bij de snelweg. Dus dit is relatief ongunstig voor de auris. Van de week wel in de auto van een college gezeten. Auris uit 2018 en die haalt op hetzelfde traject 20km/L. Die van mij is uit 2013. Ik denk dat misschien ook de ouderdom een kleine rol speelt. Beide auto's hebben E label 17" zomerbanden :oops:

Wat mij wel opvalt en wat ik al vermoedde is dat 17inch niet gunstig is voor het verbruik!
Toen het wat warmer begon te worden ging ik met mijn winterbanden (16") naar 18.5 KM/L. En nu verwisselt naar zomerbanden (17") met ongeveer gelijke temperatuur 17km/L...
Andersom zie ik ook een gunstiger verbruik toen ik aan het begin van de winter mijn banden wisselde van zomer naar winter.

Maarja... Die 17" inch velgen zien er zo mooi uit :mrgreen: .

Afbeelding

Gebruikersavatar
Karakan
Lid
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 07 jan, 2019 23:44
Locatie: Delft
Auto: Auris Dynamic Hybrid

ma 22 apr, 2019 10:18

Zei het toch dat bredere banden, grotere inch, zwaardere wielen, onzuiniger waren :ugeek:

Moet wel zeggen dat jou auris hybride vrij onzuinig is dan! Ik haal veel betere waardes.

Zou trouwens best iets verschil kunnen zitten in 2013 en 2018. Ik heb er wel eens in gereden en die na 2015 zijn wat feller, lijkt een krachtigere accu te hebben zou ik denken? Anderen zullen dat beter weten.

Gebruikersavatar
Mikkel4NL
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: za 01 dec, 2018 10:25

ma 22 apr, 2019 19:20

Ik denk dat het traject ook heel veel uitmaakt. Ik rijd op de snelweg 130 op de teller (120gps), daar blinkt de hybride niet uit in zuinigheid. Als ik hier gewoon door het dorp tuf met korte ritjes dan zie ik 1 op 20 op de boordcomputer terwijl de motor niet eens de kans krijgt om goed op te warmen.

Gebruikersavatar
RLNB76
Lid
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 29 aug, 2016 18:25

wo 08 mei, 2019 20:25

@Mikkel4NL, Klopt. Ze zien er mooi uit. Daarom heb ik deze er onder liggen :D

Gebruikersavatar
vulk
Lid
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 nov, 2018 15:44
Locatie: Moorsele
Auto: Volvo 850 T-5R & Auris HSD

za 15 jun, 2019 11:33

De eerste 3.500km met mijn Auris zitten er intussen op. Met mijn dagelijks woon-werkverkeer met de airco altijd gaan, haal ik altijd netjes 1/20 aan de pomp.

Laatst zijn we wel een weekend weggeweest naar Noord Frankrijk (wij wonen tegen de grens) en heb 200km van één tank daar lokaal rondgereden (B-wegen met veel heuvels) en 100km extra snelweg aan 140km/u. Deze morgen afgetankt: verbruik 1 op 22. Het verbruik van die auto blijft me verbazen.

Gisteren heb ik nog vier nieuwe banden laten monteren onder de Auris, ik ben reuzenbenieuwd naar de impact van het verbruik. Deze zomer gaan we er voor het eerst "ver" mee op vakantie. Ik ben benieuwd wat hij dan doet.

Gebruikersavatar
Linkzelda
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 jul, 2019 13:17
Locatie: De klinge
Auto: Skoda octavia

vr 05 jul, 2019 13:29

Ik ben van plan om een tweedehandse auris ts hybrid te kopen van 2014 of 2015.
Ik rij een totaal van ongeveer 25000 km op jaarbasis. Daarvan zijn een tienduizend kilometers reizen naar Frankrijk. Dus een 10.000 km aan een continue snelheid van 130 km per uur op kilometerteller, dus plusminus 122 op gps snelheid.
Ik lees op dit forum nogal uiteenlopende versies hierover betreffende het verbruik.
Wat is verbruik van wagen bij deze snelheid (130Km per uur) met ondersteuning batterij.
Wat is verbruik van deze wagen zonder enige ondersteuning want ik veronderstel dat deze batterij na bijvoorbeeld 1000 afgelegde kilometers geen ondersteuning meer zal geven.
Uiteraard is het de bedoeling om met de zuinigste banden te gaan rijden (195 65 15).

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1132
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

vr 05 jul, 2019 16:11

Linkzelda schreef:
vr 05 jul, 2019 13:29

Wat is verbruik van deze wagen zonder enige ondersteuning want ik veronderstel dat deze batterij na bijvoorbeeld 1000 afgelegde kilometers geen ondersteuning meer zal geven.
Dan begrijp je het hybride principe niet. De batterij doet altijd mee en zorgt er altijd voor dat de brandstofmotor het meest zuinig kan draaien. Of je nu 10 km of 1000 km rijdt. Totdat de batterij stuk is, en dat zal normaal niet voor 300.000 km zijn.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5446
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

vr 05 jul, 2019 16:59

Bij constante snelheden van 130 km/h is er weinig positief rendement te verwachten van het hybridesysteem. Bij variatie in de snelheid door verkeersdrukte of bij files gaat het rendement met grote stappen omhoog.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Linkzelda
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 jul, 2019 13:17
Locatie: De klinge
Auto: Skoda octavia

vr 05 jul, 2019 21:02

De batterij kan misschien niet stuk gaan maar kan wel leeglopen en moet dus opgeladen worden. Ik veronderstel dat tijdens een lange vakantierit van voorbeeld 1000 km de batterij moet leeglopen want deze wordt toch niet continue opgeladen tijdens deze rit of ik heb een volledig verkeerd idee van het hybridesysteem.

Een idee van het verbruik met ondersteuning en zonder ondersteuning zou zeer nuttig zijn.

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1132
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

vr 05 jul, 2019 21:08

Linkzelda schreef:
vr 05 jul, 2019 21:02
De batterij kan misschien niet stuk gaan maar kan wel leeglopen en moet dus opgeladen worden. Ik veronderstel dat tijdens een lange vakantierit van voorbeeld 1000 km de batterij moet leeglopen want deze wordt toch niet continue opgeladen tijdens deze rit of ik heb een volledig verkeerd idee van het hybridesysteem.
Ja, je hebt een verkeerd idee. De hybride battery wordt constant opgeladen en ontladen. Bij normaal gebruik probeert de auto deze op 60% lading te houden, dat kan hoger zijn als je veel remt en lager als je veel elektrisch rijdt. Maar zoals gezegd: normaal is deze rond 60% geladen. Ook aan het eind van je lange rit.
De batterij is ook veel te klein om alleen als aandrijving te gebruiken. Als je puur elektrisch rijdt is hij binnen 2 km leeg en dan gaat de brandstofmotor hem weer opladen.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek, rijden en verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten