Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
Karakan
Lid
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 07 jan, 2019 23:44
Locatie: Delft
Auto: Auris Dynamic Hybrid

ma 14 jan, 2019 6:14

Hybride nemen, met al die toekomstige milieu gezeik zou ik zeker voor hybride gaan. Zuiniger en goedkoper in onderhoud.

Gebruikersavatar
Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 09 jul, 2017 19:39
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

ma 14 jan, 2019 8:23

Denk dat dat de meest verstandige keuze is, zeker als je langere tijd met de auto wilt rijden. Dat was voor mij ook de reden om anderhalf jaar geleden niet meer voor een diesel te gaan. Qua kosten ontliep het niet zoveel (Al rekende ik toen nog met NL benzine prijzen).
42
83.800 hybride kilometers afgelegd @ 4.51 l/100km.
Auris TS (2014): 2017 - heden

Gebruikersavatar
vulk
Lid
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 25 nov, 2018 15:44
Locatie: Moorsele
Auto: Volvo 850 T-5R & Auris HSD

za 26 jan, 2019 17:36

Het is een Auris HSD uit begin 2015 geworden met 85.000km op de teller die bij de dealer stond!

Gebruikersavatar
Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 19738
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

za 26 jan, 2019 17:50

Mooi, gefeliciteerd :wink:
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
vulk
Lid
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 25 nov, 2018 15:44
Locatie: Moorsele
Auto: Volvo 850 T-5R & Auris HSD

ma 18 feb, 2019 17:27

Intussen zitten de eerste 150km er op. Voornamelijk snelweg gereden (+-120km/u) en de rest B-wegen en woonwijken enzo

Boordcomputer staat op 5.1l/100km momenteel, maar er zit nog veel marge voor verbetering. Het is echt opnieuw leren rijden (als je anders met een 300pk sterke Volvo rijdt...)

Gebruikersavatar
Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 19738
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

ma 18 feb, 2019 17:58

Ik zou het wel weten :wink:
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
vulk
Lid
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 25 nov, 2018 15:44
Locatie: Moorsele
Auto: Volvo 850 T-5R & Auris HSD

zo 10 mar, 2019 18:51

De eerst gereden tank komt (gemeten aan de pomp) uit op 5,2l/100km. Valt me nog niets tegen.
Normaal moet dat beter kunnen aangezien gaandeweg mijn gemiddeld verbruik zakte volgens de boordcomputer. Bandenspanning moet ik ook nog eens mee spelen.

Gebruikersavatar
Wouter W
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 03 jul, 2009 21:35
Locatie: Rhenen
Auto: Auris HSD Executive hatchb

zo 10 mar, 2019 20:36

Verbruik zal over enkele maanden wel beter worden dit zijn geen gunstige condities voor het verbruik.
Zomertemperatuur en minder wind geven veel betere verbruikscijfers te zien.
3 jaar Prius 3 Aspiration , 1.1/2 jaar Yaris HSD Dynamic , 3.5 jaar Auris HSD Touring Sports Executive
Vanaf Augustus 2017 Auris HSD Hatchback Executive
+ Flyer U 7.70 High Speed max 45 km/h.

Gebruikersavatar
Karakan
Lid
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 07 jan, 2019 23:44
Locatie: Delft
Auto: Auris Dynamic Hybrid

ma 11 mar, 2019 2:48

Ben weer van winterwielen 205-55-16 gaan wisselen naar zomerwielen 225-45-17. Jezus wat een verschil!

Ben blij dat als de banden versleten zijn ik kan overstappen naar 205-50-17.

Met winterbanden haalde ik bc 1 op 23.4
Met zomerbanden haal ik bc 1 op 19 met moeite.

Snap ook niet welke knuppel nou een hybride produceert met banden 225 breed met 100pk? Die techneuten begrijpen er ook niet veel van geloof ik.

Gebruikersavatar
niprirus
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: do 24 feb, 2011 22:46
Locatie: wieringermeer
Auto: Toyota Auris Hybrid energy

ma 11 mar, 2019 22:22

ik wil ook even kwijt dat het verbruik van mijn Auris Energy Plus aanschaf mei 2018 mij nou niet bepaald happy maakt , zeker gezien de prachtig mooi droge zomer van vorig jaar en dan toch maar hele bescheiden 1 : 19.5 en dat met en fluwelen voetje op het gas en nooit als eerste weg bij het stoplicht en in de Eco stand , en dan in plaats van de beloofde ( natuurlijk zeer overdreven en gelogen ) 1 : 27.8 dat wist ik ook wel van te voren maar had toch wel een 1: 23 verwacht , ik ben zeker niet de enigste met deze droevige verbruik cijfers als ik zo op Autoweek verbruik monitor kijk ( daar staat deze Auris ook tussen ) heb Toyota ook al gevraagd wat hier aan de hand is maar daar krijg je ook geen echt duidelijk antwoord op behalve dan dat de auto nog wat meer ingereden moet worden er staat nu 6900 km op en we rijden wel veel korte ritten zo rond 10 km maar natuurlijk ook regelmatig wat langere dan word het wel wat beter maar gemiddeld blijft het huilen met de pet op maar ik vind het opgegeven verbruik en werkelijk verbruik toch echt te gek voor woorden , de nieuwe Corolla hybride verbruikt 1: 30 gecombineerd zogenaamd , nou ik denk van nooit van zijn levensdagen de verbruiks leugens blijven komen van Toyota , schrale troost alle automerken doen hetzelfde

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2785
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President

di 12 mar, 2019 9:35

Ongevraagde tip: het helpt enorm als je hier en daar wat leestekens plaatst en hoofdletters gebruikt. 8)

1 op 19 vind ik een erg mooi verbruik voor een auto van die klasse. 7000 km per jaar is niet veel. Maak je misschien vooral korte ritjes, zoals het doen van boodschappen, of gebruik je de auto vooral voor de incidentele langere ritten, zoals familiebezoek? Dat kan ook een enorm verschil maken.

De verbruikscijfers worden overigens niet door de fabrikanten vastgesteld. Maar dat terzijde.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
PS-auris
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 285
Lid geworden op: za 11 jan, 2014 19:13
Locatie: Loon op Zand
Auto: RAV4 Bi-Tone AWD 2019

di 12 mar, 2019 11:58

1 op 19,5 rijden wij ook ongeveer met de Auris TS 2014 en dat vind ik voor zo'n auto een keurig verbruik, wel in eco stand en gewoon met het verkeer meerijdend, niet superzuinig.....altijd airco aan etc.
je had 1 op 23 acceptabel gevonden en dat had je 8 tientjes minder benzine gekost...…..ik zou me daar verder echt niet druk over maken :wink:

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5539
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

di 12 mar, 2019 16:11

niprirus schreef:
ma 11 mar, 2019 22:22
dan in plaats van de beloofde (natuurlijk zeer overdreven en gelogen) 1 : 27.8
De 1 : 27,8 is de opgave volgens de oude NEDC verbruikstest.

Wanneer je uitgaat van de nieuwe WLTP verbruikscijfers, dan zou je onder ideale omstandigheden en zonder lading 1 op 23,8 moeten kunnen halen. Je moet daar nog steeds heel erg je best voor doen, maar het kan wel. In de praktijk bij een gemiddelde rijstijl is 1 op 20 goed haalbaar.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Karakan
Lid
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 07 jan, 2019 23:44
Locatie: Delft
Auto: Auris Dynamic Hybrid

di 12 mar, 2019 17:54

Hoe zit t met dat eco modus? Scheelt dat echt? Bij mij staat die nooit aan namelijk. Weet alleen dat 225-45-17 stukken onzuiniger is dan alles wat smaller is.

Gebruikersavatar
RLNB76
Lid
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 29 aug, 2016 18:25

do 21 mar, 2019 16:51

Karakan schreef:
ma 11 mar, 2019 2:48
Ben weer van winterwielen 205-55-16 gaan wisselen naar zomerwielen 225-45-17. Jezus wat een verschil!

Ben blij dat als de banden versleten zijn ik kan overstappen naar 205-50-17.

Met winterbanden haalde ik bc 1 op 23.4
Met zomerbanden haal ik bc 1 op 19 met moeite.

Snap ook niet welke knuppel nou een hybride produceert met banden 225 breed met 100pk? Die techneuten begrijpen er ook niet veel van geloof ik.
Ik zou niet naar 205-50-17 gaan maar naar 215-50-17. Dit heeft meerdere voordelen. 205 is te smal waardoor je het weggedrag in bochten negatief kan beïnvloeden. 215 geeft een afwijking van 1,97% tov van 225 waardoor de hoogte dus ook 12,5 mm hoger is. Oftewel: je krijgt meer realistische cijfers zoals veel minder afwijking in je km teller en verbruiksmeter. Ook geeft 215 meer comfort omdat oneffenheden in het wegdek beter worden opgevangen.

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten