[Ecvt] Zelf vervangen transmissieolie

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, Service-updates en tips bij doe het zelf onderhoudswerkzaamheden, etc.
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

Re: Wel / niet vervangen versnellingsbak olie

Bericht door Hein Carpenter »

Vetos Geijmans in Heeze vertelde me hetzelfde verhaal. Ze hadden het nog nooit gedaan, het zou niet nodig zijn. Maar ik wilde toch nieuwe olie. De olie kwam er slecht uit en de chef monteur was verbaasd.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Wel / niet vervangen versnellingsbak olie

Bericht door Frank2b »

De olie van de versnellingsbak van het Toyota hybride systeem wordt niet zozeer gebruikt voor smering maar vooral voor koeling.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

ron54
Lid
Lid
Auto: prius 3 2015 aubergine

Re: Het zelf vervangen van transmissieolie van de Prius 2

Bericht door ron54 »

Bij mijn vorige Prius 3 uit 2001transmissieolie laten vervangen bij 130000 km voor ongeveer 120 euro bij de Toyota dealer.Heb gevraagd om een beetje van de afgetapte olie te bewaren , die was donkerrood ( niet zwart).
De E-CVT deed het nog prima , was meer voor de gemoedsrust.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Transmissieolie wordt niet zwart, omdat daar geen koolstofverbindingen in terecht kunnen komen, zoals bij motorolie.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

ron54
Lid
Lid
Auto: prius 3 2015 aubergine

Bericht door ron54 »

Mijn scheikundige kennis is zeer beperkt dus ik neem ogenblikkelijk aan dat wat John zegt juist is maar dit heb ik gelezen in een bericht van 12 juli 2013 van Fokko2 en daar stond toch echt meerder malen 'zwart(e)':

Bij de 2008 Prius met 83.000 km op de teller was de olie diepbruin, met een beetje fantasie kon je er nog iets van het originele rood in herkennen. Ik kreeg wel wat op m’n handen en dat had een wat paarsige kleur. In ieder geval was het totaal iets anders dan die helder rode vloeistof die het ooit was geweest.
In de aftapplug zit een klein magneetje wat eventueel grote metaaldeeltjes vasthoudt, hier zat wat diepzwarte teerachtig materiaal maar het viel me mee. Deze dikke zwarte pasta zit vol met metaaldeeltje en het kost je wat moeite maar hij is weer mooi schoon te krijgen.

"Bij de olie van mijn eigen 2006 Prius met 167.000 km op de teller was het wel erg triest gesteld. Dit was echt gitzwart waar ik nog wel het meeste van schrok waren vrij grote metaalsplinters van enkele millimeters (drie stuks van 2 tot 3 mm) lang die tussen de buitenrand van de plug en het magneetje vastzaten. Het kostte me flink wat moeite om ze er tussenuit te peuteren maar uiteindelijk lukte me dat met een tandenstoker. Helaas heb ik er geen foto van gemaakt.
Maar later besefte ik dat die splinters waarschijnlijk als eerste op het magneetje terecht waren gekomen met een heleboel zwarte prut er bovenop, dat moet later zijn gebeurt. Waarschijnlijk zijn die metaaldeeltjes dus al heel oud. Wat ook nog mogelijk is, is dat ze er zelfs al op zaten toen de bout er in de fabriek werd ingedraaid. Het blijft gissen.
Maar deze olie was echt erg oud en ook al flink ingedikt. Bij het leeglopen komt er niet meer aan het einde een fijn dun straaltje uitlopen, bij de 2008 Prius viel dat nog wel mee. Het druppelde gewoon dikke druppels wat aangeeft dat het vrij dik is geworden, de viscositeit is door de jaren heen flink teruggelopen."

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

Bericht door johnths2 »

Bij normale verversingsintervallen zal dit niet gebeuren.
Hoge slijtage en thermische belasting kan er voor zorgen, dat olie gekraakt wordt.
De olie verliest daardoor een groot deel van zijn smerend vermogen.
Dit is echter geen normaal gegeven en zeker niet wanneer er normale verversingsintervallen gehanteerd worden.

Maarten
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid

Bericht door Maarten »

Maar de transmissieolie hoef je volgens het onderhoudsboekje niet te vervangen. Dus wat zijn "normale verversingsintervallen"?

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

Bericht door johnths2 »

V-bakolie Iedere 60.000 km of 4 jaar controle op niveau en olie kwaliteit.
Vervangen bij afkeur van oliekwaliteit (kleurstaal, zuurgraad, metaaldeeltjes).

Klikoo
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door Klikoo »

Ik heb ook maar eens de transmissieolie vervangen na 135000 Km. Ook heb ik de riem van de waterpomp vervangen. Aan de staat te zien was dit nog steeds de eerste riem, want hij begon toch behoorlijk veel scheurtjes te vertonen. En een breuk kondigt zich niet aan, dus een nieuwe erop gemonteerd. Ik heb er een plaatje bijgevoegd met een druppel oude en de nieuwe rode olie. De oude is best wel zwart na 135000 Km. Ook zat er best wel wat slijpsel aan de magnetische aftap plug. Er wordt wel gezegd dat vervangen niet hoeft en dat is misschien ook wel zo. Maar mij lijkt toch dat bij een nieuwe auto de tandwielen in de bak best wel op elkaar moeten inlopen, waarbij dit slijpsel vrijkomt. Volgens mij is het dan niet verkeerd om dan na 100K+ een keer de transmissieolie te verversen. Het is overigs behoorlijk dunne olie. Ik verder ook nog de motorolie + filter vervangen en rest van gebruikelijk onderhoud. Ben ik toch weer klaar voor rond de €110.
Bijlagen
WP_20190407_15_54_21_Pro_LI.gif
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

Plaats reactie