Brandstof

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Patje Bandit
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybride bj 2017

Brandstof

Bericht door Patje Bandit »

Hallo hybriderijders, ik rijd al vele jaren met Toyota en hoop dit nog lang te kunnen doen. Op het gebied van hybride rijden ben ik echter een groentje en heb ik helemaal geen ervaring. Vandaar mijn allereerste vraag...bij het afhalen vorige week van mijn 2dehands Toyota Auris Hybride is me verteld in de garage dat ik best loodvrij 98 tank i.p.v. 95.
Zou beter zijn voor de motor terwijl er in men instructieboekje staat 95 of meer? Wat tanken jullie ervaren hybriderijders? Alvast bedankt voor jullie reactie!!!

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic 2017

Re: Brandstof

Bericht door Bianco »

RON95/E10 in België.
Zowel in mijn P2 als nu in mijn Auris TS ... nooit een probleem gehad bij een totale km afstand van ongeveer 150000 km.
Het verbruik bij het tanken van E10 is wel wat hoger dan bij E5.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Bjaerkalithus
Lid
Lid
Auto: Auris TS Hybrid 2015

Bericht door Bjaerkalithus »

Ik tank ook altijd zo veel mogelijk de goedkoopste benzine, 95E10 dus
M'n Auris is m'n beste reisgenoot

luc
Lid
Lid
Auto: Auris TS 2016

Bericht door luc »

Natuurlijk is duurdere benzine beter. Voor de belastingdienst en voor het tankstation.
Je verbruik zal een fractie lager liggen bij een hoger octaangehalte. Verder bevat '95 een heel klein beetje kleurstof, dat zich zou kunnen afzetten in je tank en brandstofleidingen.
Moet eerlijk zeggen dat ik diverse auto's met meer dan 400.000 km heb gereden, gewoon op 95, en nooit problemen mee gehad.

Josje
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Bericht door Josje »

De eeuwige discussie zoals die al vaak gevoerd is.

Er zijn ook mensen die een zo laag mogelijk percentage ethanol willen tanken. In Euro 95 bevat max 10 % ethanol, Euro 98 maximaal 5 %.

Dat kan voor veel mensen een reden zijn superbenzine te tanken. Ik doe dat sinds kort ook. Die enkele euro's extra per tankbeurt worden mogelijkerwijs gecompenseerd met een lager verbruik. Belangrijker vind ik zelf de kleinere kans op schade door ethanol aan het brandstofsysteem en cilinderkop. Dat zou een veelvoud kosten van de besparing door de goedkoopste benzine te tanken, nog los van alle ongemakken die daarmee gepaard gaan.

jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Hybride 2016

Bericht door jojan265 »

Ik heb de laatste tankbeurt ook 98 E0 getankt. Ik merk meteen een veel beter verbruik. Ik ga dat in ieder geval een poosje volhouden.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Bjaerkalithus
Lid
Lid

Misschien kun je het verschil niet merken na slechts 1 tankbeurt maar ik heb dus geen verschil in brandstof verbruik gemeten met 98 t.o.v. 95. Terwijl dit bij mijn vorige auto wel het geval was (handgeschakelde 1.8 compressor)
Lijkt wel of een hybride er weinig tot geen voordeel uit haalt.

Selection Passion
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid

Bericht door Selection Passion »

Het verschil tussen Euro 95 en Euro 98 is een cent of 8 én 98 heeft een betere klopvastheid.
In principe verbruikt een motor evenveel brandstof met 98 als met 95. Nu komt er heden ten dage nóg een verschil bij: Euro 95 mag nu maximaal 10% ethanol bevatten (E10), 98 maximaal 5% (E5).
Daar de calorische waarde van ethanol iets lager is dan van pure benzine zal het verschil in verbruik van E10 theoretisch zo'n 1 á maximaal 2% hoger zijn ten opzichte van E5.
Voor onze Yaris Hybrid (waar het stickertje E10 op de tankklep zit) zou dat het gemiddeld verbruik theoretisch doen oplopen van 4,98 l/100 km. tot 5,02 l/100 km. (bij 1%) of 5,08 l/100 km. (in het geval van 2%)
Voor Nederlanders Afbeelding van 1:20,1 tot maximaal 1:19,7.....

Dat (theoretisch) hoger verbruik van Euro 95 E10 wordt dus (meer dan) gecompenseerd door de lagere prijs ten opzichte van Euro 98 E5. Prijsverschil zo'n 5%....
Komt nog bij dat één of twee (misschien drie?) keer een beetje beter anticiperen/langer uitrollen het (theoretisch) hogere verbruik óók al weer teniet doet. En niet met de ramen open rijden, geen stoplichtsprintjes meer. Afbeelding

Als afsluitende opmerking:
Moet ik me gelukkig wanen dat hier in Polen zowel Euro 95 als Euro 98 (nog steeds) E5 zijn?
Ik weet het niet, toerend door Nederland, Duitsland en Frankrijk, iedere keer E10 tankend, heb ik nooit enig verschil bemerkt...
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

Bjaerkalithus
Lid
Lid

Wauw! Goed uitgelegd Selection Passion

jojan265
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door jojan265 »

Ik weet het niet, toerend door Nederland, Duitsland en Frankrijk, iedere keer E10 tankend, heb ik nooit enig verschil bemerkt...
Zo reageerde ik ook tot voor kort. Ik had wel altijd het idee, dat na het tanken in België het verbruik wat hoger was, maar dat werd ruim goed gemaakt door de prijs.

Nu de laatste tijd in Nederland merk ik echt een groot verschil. Vandaar dat ik eens de proef op de som heb genomen en E0 (euro98) ben gaan tanken. Ik moet zeggen dat ik meteen weer de oude waardes herken.

Een ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf weten, maar ik vermoed dat ook Selection Passion anders gaat reageren, als men in Polen ook overgaat op E10.
AfbeeldingAfbeelding

Roelof
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius (2020)

Bericht door Roelof »

Ik kan geen verschil bemerken, want heb nooit gereden met de oude benzine in de Prius.

Ik zie wel grote verschillen in de afgelopen twee tanken, beide met winterbanden, 1 op 18 en 1 op 21 bij vrijwel dezelfde routes (200 km snelweg, 130 rijdend waar dat mag, 60km b-weg, alles op de ACC gereden) en ongeveer hetzelfde weertype in de afgelopen 2 weken.

Winterbanden doen trouwens veel, in mijn (beperkte) meting (2 tanken voor en 2 tanken na) ongeveer een halve liter per 100km.
Ook vind ik vreemd dat de laatste tank de boordcomputer een te hoog verbruik aangaf en daarvoor een veel te laag verbruik, wat het belang van bij de pomp meten maar weer ondersteund.
Nu heb ik net 3000 km op de teller, dus het kan allemaal nog met inrijden te maken hebben, maar opvallend vind ik het wel.

Tot nu toe valt het niet tegen, kijkend naar de cijfers op basis van de oude benzine waarop ik de auto heb uitgekozen, hopen dat dat zo blijft.

murat d
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid

Bericht door murat d »

In Nederland is E10 ingevoerd en prijs van E5 overgenomen :evil:

In Nederland tank ik E10, anders wordt het NOG duurder :x

Als ik een keer naar Duitsland of Belgie ga, tank ik wel E5/RON98. Waarvan de prijs goedkoper is dan E10 in Nederland. :?

Patje Bandit
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybride bj 2017

Bericht door Patje Bandit »

Alvast bedankt iedereen om te reageren, uit de antwoorden kan ik opmaken dat E10 tanken perfect kan maar dat het E5 tanken misschien toch net iets beter is voor de motor... :wink:

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Ik weet niet waar je de laatste regel op baseert.
Het is hierboven al heel goed uitgelegd.

In het kort:
E0, E5 of E10 maakt voor de motor niet uit. De motor is ontworpen om deze brandstoffen probleemloos en zonder schade te gebruiken.

Het hangt er vanaf hoeveel energie er in de brandstof zit.
Benzine heeft meer energie dan Bio-Ethanol
Dus als je 100% benzine verbrand zal de boordcomputer minder brandstof doorlaten en dus krijg je een lager verbruik.
Bij E5 wordt 5% Ethanol bijgemengd in het tankstation. Je rijd dan dus op 95% Benzine en 5% Ethanol. Bij de verbranding komt minder energie vrij en dus zal de boordcomputer iets meer brandstof doorlaten waardoor het verbruik iets toeneemt.
Bij E10 …. afijn

Het bijmengen van Biobrandstof (Bio-Ethanol) is beter voor het milieu en je gebruikt ook minder product dat uit olie wordt gewonnen. Het hangt van je rijstijl af welke brandstof goedkoper is voor je portemonnee.

Oh ja: Bio-Ethanol wordt vaak gemaakt van suikerriet en mais.

Lees ook:
Pleidooi voor biobrandstof
en
Kennisbank: Biobrandstoffen
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

jojan265
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door jojan265 »

De motor is ontworpen om deze brandstoffen probleemloos en zonder schade te gebruiken
Ik weet niet of je dit al voor de langere termijn kunt zeggen. Dit moet eerst nog blijken na ca. 500K km.
Het hangt van je rijstijl af welke brandstof goedkoper is voor je portemonnee
Deze bewering snap ik niet helemaal. Als je een zuinige rijstijl hebt, is dan E10 beter voor je portemonnee?

Volgens mij als je een zuinige rijstijl hebt zal dit bij E0 een minder verbruik opleveren t.o.v. E10 (E10 heeft namelijk een iets lagere energie-waarde). Procentueel zal dit toch ongeveer hetzelfde zijn t.o.v. een minder zuinige rijstijl. Indien dit inderdaad procentueel hetzelfde zal zijn, dan is het verschil voor je portemonnee niet anders.
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie