Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
Linkzelda
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2019, 13:17
Locatie: De klinge
Auto: Skoda octavia

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door Linkzelda »

Dankje voor het zeer heldere antwoord.
Tijdens zo'n lange rit zal dus de brandstofmotor moeten bijspringen (naast het gebruikelijke remmen, afremmen enz.)om de batterij op peil te houden. Zoals u zelf zegt zal de brandstofmotor in bijvoorbeeld stadsverkeer veel minder moeten bijspringen om de batterij bij te laden want continu opladen via veelvuldig remmen, afremmen snelheid enz.
Ik mag dus veronderstellen dat het bijspringen van de brandstofmotor tijdens zo'n lange rit ook een negatieve invloed zal hebben op het verbruik.
Inzake stadsverkeer ben ik wel overtuigd van het systeem. Inzake lange afstanden (1000 km en meer iets minder).
Graag een idee van een indicatief verbruik want ik heb het idee dat er rond de hete brij wordt gedraaid.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3152
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door Frank2b »

Doordat de brandstofmotor tijdens versnellen wordt geholpen door de elektromotor, is de brandstofmotor van een hybride Toyota veel efficiënter afgesteld dan een vergelijkbare motor in een normale benzineauto.

Als gevolg daarvan is een hybride ook op de lange afstand aanmerkelijk zuiniger dan een conventionele wagen.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Karakan
Lid
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 jan 2019, 23:44
Locatie: Delft
Auto: Auris Dynamic Hybrid

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door Karakan »

Tijdens een lange rit springt de brandstofmotor niet bij.. na 70km/h draait de brandstofmotor continu en sprint af en toe de elektrische motor bij, merk jij niets van. Na de 70 laad de accu ook t snelst op.

Mijn verbruik met 225-45-17:
Winter snelweg 100-120km/h 1 op 20
Snelweg 130km/h 1 op 18
Winter binnenstad 1 op 15-17 (accu slaat minder aan ivm kou)

Zomer snelweg 1 op 20 tot 23
Zomer binnenstad 1 op 18 tot 25

Zomer met airco
Binnenstad 1 op 15-17
Snelweg 1 op 19-20

Heb je hier wat aan? Rij vaak als een engel op de weg.
T hybride systeem vind k persoonlijk zeer betrouwbaar! Dit is de eerste auto waarin ik al 1 jaar en 5 maanden in rij, zonder dat er ook maar 1 storingslampje is gaan branden.

T is heel anders rijden, je probeert steeds zuiniger te rijden, auto is vrij traag, dus je gaat minder vaak op de gas. In de winter rij ik 205-55-16 en dan haal ik zuinigere waardes.

Heb je hier wat aan?

Gebruikersavatar
Linkzelda
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2019, 13:17
Locatie: De klinge
Auto: Skoda octavia

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door Linkzelda »

Beste, met bijspringen van de verbrandingsmotor bedoelde ik voor het op peil houden van de batterij en niet voor het normale rijden. Bedankt voor de ruime informatie en daar kan ik inderdaad iets mee. Eindelijk relevante informatie betreffende verbruik. . Lijkt mij zeer redelijk verbruik voor op snelweg in vergelijking met normale benzinewagens en zelfs met dieselwagens, mijn skoda octavia 1.9 tdi verbruikt toch ook 5,5 a 6 liter bij 130 km per uur. Dus bye bye diesel.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6776
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door johnths2 »

Bij een constante snelheid van 130 km/h kom je met de meest zuinige Toyota Hybride (de Prius) in de zomermaanden ook rond de 5,5 L/100km uit. Echter op het grootste gedeelte van de Nederlandse autosnelwegen rij je nooit lang met een constante snelheid van 130 km/h. Het verbruik zal daarom zeker in de wat drukkere gebieden lager zijn dan de meeste dieselauto's uit hetzelfde segment.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Karakan
Lid
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 jan 2019, 23:44
Locatie: Delft
Auto: Auris Dynamic Hybrid

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door Karakan »

Is ook zeer fijn rijden in de file moet k zeggen. T is in ieder geval veel beter dan start stop systeem auto's, dat vind k echt bagger.

Heeft trouwens iemand ervaring met ECO stand?

Bij mij heeft de eco nog nooit aangestaan, maar werkt dat ook echt? Veel zuiniger dan normale stand?

Gebruikersavatar
scara
Lid
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 apr 2017, 17:31
Locatie: BE

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door scara »

Ik merk niet veel verschil tussen de normale stand en eco op vlak van verbruik. Misschien rij ik uit mijzelf al zuinig ;) ...

Op warme dagen laat ik de eco stand links liggen, airco komt volgens mij toch sneller op gang op normal en power dan met eco.

Gebruikersavatar
Martin
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 feb 2015, 22:04

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door Martin »

Met name in de winter en in de zomer als het echt heet is zal je verschil merken met de eco stand. In de winter springt de benzinemotor minder snel bij om de auto op te warmen en bij gebruik van de airco werkt deze maar op halve kracht in de eco stand.
Toyota Prius III Executive 2009
Suzuki SJ413 1987

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6776
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door johnths2 »

Enige uitleg wat betreft de eco-modus in de Prius 3 en de Auris Hybrid is hier te vinden,

http://www.john2211.nl/Hybride_gebruikers_info_P3.htm#8
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
barbancourt
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2019, 09:55
Locatie: DRONGEN
Auto: Auris Lounge

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door barbancourt »

Vorig WE een ritje gedaan Gent Düsseldorf en terug. Dus bijna volledig snelweg. Verbruik op BC kwam op 6.4l/100km. Heb zelf niet uitgerekend hoeveel het echte verbruik was, maar ga ervan uit dat dat nog wel een pak hoger zal gelegen hebben. Is wel geen representantief gebruik door de toch veel hogere snelheden in Duitsland.

Gebruikersavatar
Selection Passion
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 28 mei 2017, 21:37
Locatie: Toruń, Polen.
Auto: Toyota Yaris Hybrid

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door Selection Passion »

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe je rijdt. Als je geen "haast" hebt (niet te verwarren met rijden als een slak), is het ook op de snelweg mogelijk zuinig te rijden.
Voorbeeld van onze Yaris:
"Vanuit Polen op vakantie naar de Elzas. Ruim 2800 km. waarvan zo'n 80% autosnelweg. Op de snelweg kruissnelheid rond de 120 (GPS). Voor die 2800 km had de Yaris 139 liter Euro 95 en E10 nodig. Een gemiddeld verbruik van 1:20,15 met hoofdzakelijk snelweg was een zeer positieve verrassing!"
Ga je echter op de Duitse autobahn 140, 150 rijden wordt het een héél ander verhaal...
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

Gebruikersavatar
vulk
Lid
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 25 nov 2018, 15:44
Locatie: Moorsele
Auto: Volvo 850 T-5R & Auris HSD

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door vulk »

Ik merk vooral een verschil nu het kouder begint te worden. Normaalgezien haal ik gemakkelijk 5l/100km (1/20)met mijn auris, maar tegenwoordig gaat dat gemakkelijk naar 5,5l/100km (1/18).

Als de temperaturen richting het vriespunt gaan, dan blijft de ICE veel langer doorwerken en dan zie je vrij vaak het accupakket richting 9 blokjes gaan. Iets wat je in de zomer nooit ziet gebeuren (tenzij je de Mont Ventoux naar beneden rijdt).

Gebruikersavatar
niprirus
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 feb 2011, 22:46
Locatie: wieringermeer
Auto: Toyota Auris Hybrid energy

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door niprirus »

Karakan schreef:
06 jul 2019, 14:26
Is ook zeer fijn rijden in de file moet k zeggen. T is in ieder geval veel beter dan start stop systeem auto's, dat vind k echt bagger.

Heeft trouwens iemand ervaring met ECO stand?

Bij mij heeft de eco nog nooit aangestaan, maar werkt dat ook echt? Veel zuiniger dan normale stand?
ik rijd al vanaf nieuw dus mei 2018 op de ECO stand maar het helpt allemaal niet veel want hij blijft gewoon ontzettend veel gebruiken ik zit tot nu toe 1:19.5 ( werkelijk verbruik liters / km ) km stand 18000 nu , in de zomer maanden is hij iets zuiniger maar het is natuurlijk bedroevend slecht en ver weg van de beloofde 1:27.8 nu had ik dit ook niet echt verwacht ik weet hoe ze overdrijven bij Toyota , ik gebruik uitsluitend de voorgeschreven 0W20 olie en de banden goed op druk zelfs iets hoger dan voorgeschreven druk en met een fluwelen voetje op het gas , nu moet ik wel zeggen dat wij op een tank benzine voor 50 % korte ritjes rijden van 10 km rijden , voor andere 50 % wel langere ritjes dat werkt ook niet mee natuurlijk voor zuinig rijden , maar mijn Prius uit 2011 haalde bijna 1 :21 over de 7 jaren die ik hem had ( 84000 km ) en die werd opgegeven op 1:25.9 dus dat kwam toch meer in de buurt en dat met ongeveer dezelfde ritjes

Gebruikersavatar
jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 mar 2010, 18:42
Locatie: Stadskanaal
Auto: Auris TS Hybride 2016

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door jojan265 »

Vergeet niet dat er nu ethanol aan de benzine wordt toegevoegd. Dat had je waarschijnlijk nog niet bij de Prius. Dit scheelt ook een beetje in het verbruik.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
murat d
Lid
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jul 2018, 17:49
Locatie: Tiel
Auto: Auris Hybrid

Re: Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

Bericht door murat d »

En Prius special ontworpen is om zuinig te rijden.
Zijn zogenaamde bullet vorm.

Vind 1:19,5 nette waarde voor een auto met 1.8 motor en gewicht

Plaats reactie