veel vragen

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
bartjebakker
Lid
Lid
Auto: Auris hybride 2015 nw type

do 11 jul, 2019 15:23

goedemiddag,

Sinds mijn Auris en niet mijn Audi op mijn oprit staat ben ik heel blij. Echter heb ik veel vragen waar ik maar niet verder mee kom. Op eoa manier is het gewoon niet te vinden. Overigens wel heel veel persoonlijke meningen te vinden , maar dus weinig concrete info. Ik hoop dat ik hier verder kom:

- De power meter heeft een blauw deel, CHG. Als de wijzer helemaal onderin staat, laadt het systeem dan het meest de accu bij? En gebruikt het systeem dan de remschijven bij het remmen? En worden de remschijven niet gebruikt als de wijzer halverwege staat?

- De B stand. Erg handig en bespaart veel remmen. Laadt de accu meer op zodra in B wordt afgeremd? Aan de CHG wijzer te zien wel. Natuurlijk is ook met de voet rustig te remmen, levert dat meer op? De motor staat overigens niet altijd aan, dus het is niet alleen remmen op de motor blijkbaar. Ik kan me voorstellen dat het remschijven/blokken spaart maar mogelijk meer verbruikt ivm afwijkend motorgedrag. Aan de andere kant dus interessant wat het onderaan de streep oplevert als het ook meer batterij oplaadt, ervan uit gaande dat deze niet vol is en je in stadsverkeer rijdt. Je kunt natuurlijk goed spelen met het gaspedaal als er minder geremd hoeft te worden.

- dashboard verlichting is een uitgegrijsde optie in het dashboard. Hoe krijg ik dit toch ingesteld?

- Zijn er nog meer verborgen instellingen mogelijk? Bijvoorbeeld spiegels inklappen automatisch uitzetten en gordelsignaal?

Dit voor nu even. Alvast dank.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

do 11 jul, 2019 20:31

Goedenavond en welkom op dit geweldige forum... :idea:

Heb je een handleiding?
Ja: pak die er dan even bij..
Nee: hier: Downloaden

Uitleg Hybride systeem: pag 71

De uitleg powermeter: pag 101

De uitleg Hybridetransmissie: pag 203

Persoonlijke voorkeursinstellingen: pag 540

Tja, het is wat kort door de bocht maar een hybridecursus uittypen is wat veel werk en is ook niet het doel van dit forum....

Nog vragen? Stel ze gerust... :D
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

do 11 jul, 2019 20:59

... en vergeet niet dat litertje motorolie dat je achterin de audi had staan en wat nu in de garage staat aan de buren te geven ... :D
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

do 11 jul, 2019 21:45

Ik ken nog iemand met een Alfa Giulietta, die kan wel een paar litertjes gebruiken. :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

bartjebakker
Lid
Lid

vr 12 jul, 2019 0:22

haha. Dank. En ja... goed idee dat eerst te lezen. Eerlijk gezegd wist ik niet dst er een uitgebreidere versie is vd handleiding. Dat zat niet bij de auris toen ik m kocht, alleen een beperkte versie. Overigens, mijn audi verbruikte echt geen olie. Schraapveren waren netjes in garantie vervangen. Eerlijk is eerlijk.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

vr 12 jul, 2019 6:57

In B mode laad je niet meer op dan in D! Er wordt wel harder elektrisch geremd als je de voet van het gaspedaal haalt, maar die energie wordt gebruikt om de verbrandingsmotor te laten draaien. Zolang je elektrisch remt worden de remschijven sowieso niet gebruikt. Dus je moet een beetje gevoel krijgen hoe hard je elektrisch kunt remmen.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

bartjebakker
Lid
Lid

vr 12 jul, 2019 11:28

Maarten schreef:
vr 12 jul, 2019 6:57
In B mode laad je niet meer op dan in D!
Zou het dan zo zijn dat het even veel oplevert? Het gaat mij er vooral om dat ik het een handige optie vindt in gebruik.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid

vr 12 jul, 2019 11:42

Voor de Prius wordt overal gezegd dat het minder oplaadt dan gewoon remmen. Het wordt niet aangeraden om dit bij normaal rijden te doen.
Je zou het met een app als Hybrid Assistant moeten controleren, maar je gebruikt stroom uit de batterij om de motor te laten draaien. Het zorgt er niet voor dat je tijdens het remmen meer energie naar de batterij stuurt (behalve als je alleen het gas los laat) dus zul je vrijwel nooit meer opladen. Want uiteindelijk moet je toch remmen.
B mode is alleen nuttig als je een lange helling naar beneden gaat en je verwacht onderaan een volle accu te krijgen.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

vr 12 jul, 2019 14:38

De vertraging door de motorrem (compressie ICE), is energie die niet naar de accu gaat maar gebruikt wordt om het voertuig af te remmen. B modus zorgt voor een lagere hoeveelheid netto geregenereerde energie. B modus is alleen bedoeld om meer remkracht te genereren, zodat de mechanische remmen iets minder belast worden en daardoor minder snel oververhit kunnen raken. Tijdens een steile afdaling is ook bij een Toyota hybride kortstondig en krachtig afremmen het beste om de remmen niet te heet te laten worden. Continue in B-modus rijden zonder noodzaak, is energie vernietiging.
m.vr.gr, John

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

vr 12 jul, 2019 15:33

Frank2b schreef:
do 11 jul, 2019 20:59
... en vergeet niet dat litertje motorolie dat je achterin de audi had staan en wat nu in de garage staat aan de buren te geven ... :D
dit vind ik een goeie! Een schande dat dat nog steeds niet is opgelost bij VAG. Bij te weinig olie kost het je een motor. Verder is verbrande motorlolie sterk vervuilend

bartjebakker
Lid
Lid

vr 12 jul, 2019 16:51

Dank voor de uitleg van de B modus.
Eigenlijk best bijzonder maar ook jammer. Wat zou het handig zijn als deze modus hetzelfde zou doen als licht remmen met het pedaal (tot waarbij meganische rem nog net niet gebruikt wordt dus max regenereren). Ik kan me voorstellen dat de functie ervan alleen voor lange afdalingen is. Maar waarom zou het niet zo gemaakt kunnen worden dat het dus, tot de batterij vol zit, alleen regenereert ? Of eventueel de functie instelbaar maken. Volgens mij is dat bij de Tesla ook zo.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

vr 12 jul, 2019 18:06

Tesla heeft geen verbrandingsmotor, dus kan deze niet afremmen op de verbandingsmotor.
Bij een Toyota hybride heb je in de B-modus dubbele remkracht tot je beschikking MG2 + ICE.
m.vr.gr, John

bartjebakker
Lid
Lid

za 13 jul, 2019 10:54

johnths2 schreef:
vr 12 jul, 2019 18:06
Tesla heeft geen verbrandingsmotor, dus kan deze niet afremmen op de verbandingsmotor.
Bij een Toyota hybride heb je in de B-modus dubbele remkracht tot je beschikking MG2 + ICE.
Dat is niet helemaal waar ik op doel. Ik hoorde dat de Tesla ook hard kan afremmen bij het loslaten van gaspedaal en dat dat instelbaar is. In ieder geval gaat er dan geen energie naar de verbrandingsmotor (want zit er niet in indd). De vraag is dus meer, waarom zou de Toyota de energiestroom in stand B niet naar de batterij loodsen, of daarvoor een optie inbouwen? Ik vind het echt prettig rijden in stand B want veel minder remmen nodig in dagelijks verkeer.

Overigens ben ik inmiddels een stuk wijzer door de nieuwe handleiding. Nogmaals dank.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid

za 13 jul, 2019 11:06

bartjebakker schreef:

De vraag is dus meer, waarom zou de Toyota de energiestroom in stand B niet naar de batterij loodsen, of daarvoor een optie inbouwen? Ik vind het echt prettig rijden in stand B want veel minder remmen nodig in dagelijks verkeer.
Tja, daar kun je natuurlijk over discussieren totdat je een ons weegt. Maar het gaat niets veranderen.
Ik zou dat ook geweldig vinden dat als je het gas los laat de auto zo veel mogelijk elektrisch gaat remmen, want afhankelijk van temperatuur en laadtoestand van de accu kan dat nogal verschillen en daardoor is het gewoon lastig om het punt van maximaal elektrisch remmen zelf met het rempedaal op te zoeken.
Maar misschien ook juist daarom dat Toyota er niet voor gekozen heeft. Want dan krijg je weer mensen die gaan klagen dat de auto onder bepaalde omstandigheden anders remt dan anders.

Want laten we wel wezen: het accupakket in de hybride Toyota's is nog altijd min of meer generatie 0. Geen actieve koeling of verwarming waardoor je bij een erg warme of koude accu niet zoveel elektrisch kunt remmen en vanwege het kleine formaat loop je in de bergen al gauw tegen de grenzen van de capaciteit aan.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 13 jul, 2019 12:42

bartjebakker schreef:
De vraag is dus meer, waarom zou de Toyota de energiestroom in stand B niet naar de batterij loodsen, of daarvoor een optie inbouwen? Ik vind het echt prettig rijden in stand B want veel minder remmen nodig in dagelijks verkeer.
Als je in B rijd gaat er wel degelijk stroom naar de HV accu, mits deze niet al vol zit.
Er stroomt zelfs meer stroom naar de HV accu omdat de elektronica met de 'bergstand' er van uitgaat dat je in de bergen rijd en dus bij de volgende helling meer ondersteuning van de elektromotor nodig zult zijn. (Diverse meldingen van gebruikers dat er meer blokjes aangaan).

Het rijden in 'B' kent nog meer nadelen:
- hoger verbruik: er gaat meer energie verloren dan wanneer de auto dit zelf regelt
- gevaar: bij het sterker afremmen op de aandrijving vertraagt de auto wel meer, maar de remlichten gaan niet branden zodat achteropkomend verkeer verrast kan worden.
- extra onderhoud: hybride auto's kennen al een zwakke plek: de remmen. Ze worden vaak te weinig gebruikt en daarom loop je meer kans op vastzitten of extra roestaanslag. Gebruik je ze nog minder door meer regeneratief remmen dan haal je daarmee dus mogelijk meer onderhoud naar je toe.

De geheimen van het rempedaal:
- De bekrachtiging komt van een elektrische vacuümpomp, deze hoor je ook zodra je de auto 'aan' zet.
- De eerste paar cm van de pedaalslag zijn voor regeneratief remmen: stoom opwekken en deze terugvoeren naar de HV accu. (CHG = opladen, hoe groter de uitslag, hoe meer stroom) .
- Als je het pedaal iets dieper indrukt voel je in je enkel meer druk: dat is het conventioneel remmen met de remblokken op de remschijven.
Nog altijd gaat er stroom naar de HV accu, maar nu worden ook de remblokken tegen de remschijf gedrukt. Hierbij gaat energie verloren (omgezet in wrijving en warmte)
Laatst gewijzigd door Axial63 op za 13 jul, 2019 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Plaats reactie
  • Informatie