Lawaai, en geschud met koude start

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
Josje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 18 apr 2017, 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Re: Lawaai, en geschud met koude start

Bericht door Josje »

Slijtage van een koude start die gelijk staat aan 400 km!? Lijkt me wat overdreven. Zorg er voor dat je de juiste olie gebruikt, en de motor niet meteen na de start flink in de toeren jaagt.

Gebruikersavatar
Karakan
Lid
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 jan 2019, 23:44
Locatie: Delft
Auto: Auris Dynamic Hybrid

Re: Lawaai, en geschud met koude start

Bericht door Karakan »

Lijkt mij ook overdreven. Slijtage heeft te maken met smering, ondanks koude start of pruttelstart blijft hij gewoon smeren. Dus lijkt mij volledig onterecht die logica.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3155
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Lawaai, en geschud met koude start

Bericht door Frank2b »

Het starten van een stilstaande motor is een behoorlijk slijtagegevoelige actie, omdat de oliefilm door de stilstaande krukas wordt weggedrukt en er dus kortstondig geen of slechte smering is. Er even rekening mee houden is -hoe Brunelliaans ook anno 2019 - wel belangrijk:

https://www.ad.nl/auto/zo-creeer-je-de- ... ~ac97f0dc/
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 18853
Lid geworden op: 26 jul 2010, 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

Re: Lawaai, en geschud met koude start

Bericht door Arjan »

En starten en dan nog een kwartiertje naar binnen, om vervolgens in een warme auto te stappen? Ok slecht voor het milieu, en de motor?
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter W
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 03 jul 2009, 21:35
Locatie: Rhenen
Auto: Corolla TS 1.8 Style Brown

Re: Lawaai, en geschud met koude start

Bericht door Wouter W »

Dat dus nooit doen,warmdraaien !
Het moment dat de krukas en zuigers in gang worden gezet is minder goed voor de motor ,direct daarna komt de smering op gang en is het slijtage moment voorbij, tenminste als je dan niet als en achterlijk uit de startblokken weg schiet ....
3 jaar Prius 3 Aspiration , 1.1/2 jaar Yaris HSD Dynamic , 3.5 jaar Auris HSD Touring Sports Executive
Vanaf Augustus 2017 Auris HSD Hatchback Executive
Vanaf 5-10-2019 Corolla TS 1.8 Style Phantom Brown
+ Flyer U 7.70 High Speed max 45 km/h.

Gebruikersavatar
Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 09 jul 2017, 19:39
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

Re: Lawaai, en geschud met koude start

Bericht door Toyo »

De Toyota hybrides hebben toch onder andere hierom een andere start cyclus van de ICE dan een niet hybride auto?
42
111.1K hybride kilometers afgelegd @ 4.50 l/100km.
Auris TS (2014): 2017 - heden

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3155
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Lawaai, en geschud met koude start

Bericht door Frank2b »

Dat klopt. Een Toyota (en Lexus) hybride laat de eerste twee-drie minuten de verbrandingsmotor zo veel mogelijk onbelast draaien en in deze tijd is de aandrijving vooral elektrisch.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Maarten
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 mar 2014, 07:22
Locatie: Locatie

Re: Lawaai, en geschud met koude start

Bericht door Maarten »

Toyo schreef:
11 mar 2019, 19:12
De Toyota hybrides hebben toch onder andere hierom een andere start cyclus van de ICE dan een niet hybride auto?
Dat heeft een totaal andere reden. De ontsteking wordt erg laat gezet waardoor er vooral warmte in het uitlaattraject gegenereerd wordt, hiermee wordt de katalysator opgewarmd. Omdat de ontsteking laat staat wordt er heel weinig vermogen ontwikkeld en dat wordt dan opgelost door elektrisch te rijden.

Ik vraag me wel af of dit het extra verbruik wat je weer nodig hebt om de HV accu op 60% te krijgen hier tegen opweegt.

Plaats reactie