Verbruik verbeteren d.m.v. tuning

Specifieke technische aspecten van de Auris Full Hybrid 2
Plaats reactie
Gouda76
Lid
Lid
Auto: 2014 Auris

zo 27 jan, 2019 12:45

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een 2014 Auris ST 1.8 hybride.

Inmiddels ben ik een zeer enthousiast in het zuinige rijden en zoek ik naar nog meer mogelijkheden om dit te verbeteren.

Is er iemand op het forum die misschien getest heeft met de Hybridchip van evtune?

Men zegt dat met behulp van deze eenvoudig zelf te installeren chip onderstaande haalbaar zou moeten zijn.

Op YouTube is een kerel te zien die een dergelijke "phev box" reviewd voor zijn Outlander en er weldegelijk voordeel van heeft.

Onderstaande voordelen worden beweerd:

Verminderd benzine verbruik (ca. 1l/100 km) en groter ZEV bereik (ca. 15%) : door het toevoegen van glide mode en vaker uitschakelen van de benzine motor.
• Volledig regeneratief remmen, onafhankelijk van hoe je het gaspedaal loslaat.
• Sport knop wordt “charge” knop: de batterij wordt opgeladen.
• Minder horten en twijfelen van de versnellingsbak onder lage belasting.

Met name het laatste punt mbt het twijfel gedrag van de versnellingsbak heeft mijn interesse gewekt.

Voordat ik €236,- neer ga tellen toch hier maar even mijn licht opsteken.

Ik gebruik nu de Hybrid assistent app om het verbruik te loggen en als hulp bij het zuiniger rijden.

Iemand nog tips?

Hartelijke groet,

Jeroen.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 27 jan, 2019 13:24

Smalle eco bandjes?
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Karakan
Lid
Lid
Auto: Auris Dynamic Hybrid

zo 27 jan, 2019 23:04

Is t een echte software chip of een hardware box die je aansluit die de ecu aanpast-wijzigt?

Wat is je bandenmaat en welke spanning gebruik je?

Chiptuning vind ik persoonlijk prima, maar wel voor auto's met een turbo. 3 keer laten doen.
Een hybride gaan finetunen? Ik begin er niet aan. Waarom? Omdat een hybridesoftware zo ingewikkeld en nauwkeurig gestemd is ten opzichte van een normale auto dat je er niet mee moet dollen.
Je beschrijft al dat de energiewinst hoger is met remmen en sportknop. Wie garandeert jou dan dat dit positief/negatief uitpakt voor bijv. Je accu na een jaar of 2?
Je zegt dat de benzinemotor vaker wordt uitgeschakeld, is dit altijd goed? Nee! T moet waarschijnlijk een bepaalde temperatuur bereiken of voldoende energie hebben, dus zowel motor als accu kunnen nadelen hiervan vinden, uiteraard op lange termijn.

Bij een normale auto wordt simpelweg de turbodruk van 0.6 bar naar 1.1-1.4 bar verhoogd en de inspuiting hierop afgestemd, maar bij een hybride is dit niet t geval.

Ik zou t zeker niet doen! Tenzij er iemand is die ook zo'n chip al 5 jaar heeft en t prima werkt, dan heb je een reden.

Selection Passion
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid

ma 28 jan, 2019 1:56

Wanneer een tuner schrijft "Minder horten en twijfelen van de versnellingsbak onder lage belasting." dan is deze tuning NIET bedoeld voor een Toyota Hybride (of hij kletst uit zijn nek).
Welke "versnellingsbak", meneer evtune? Een e-CVT "hort en twijfelt" niet, probeer maar eens. Wel eens van een planetair tandwielstelsel gehoord?
Laat je geen geld uit de zak kloppen, Jeroen!
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 28 jan, 2019 10:21

+1. Wil je chiptunen, ga dan naar iemand uit de racewereld. Die gaat je vertellen wat wel en niet kan en vooral wat onzin is. Niet die chip boer.
PIP aug 2012 executive arctic blue,
Kona premium 64 KWH in bestelling

erko
Lid
Lid

ma 28 jan, 2019 10:48

Als ik het zo lees is het helemaal geen chiptuning maar 'gaspedaaltuning'. Zoals de uitleg er staat zou ik het zeker niet proberen. 1 l/100km minder verbruik lukt zeer zeker niet. En het lijkt er ook op dat ie gewoon de accu zwaarder belast zodat ie waarschijnlijk harder slijt. Dan kun je veel beter met hybrid assistant zelf proberen en nu grill blocking doen en evt je banden op 2.9 bar zetten.
Wat bv wel werkt is de sensordata van het koelwater aanpassen zodat die altijd > 40 graden aangeeft zodat de koude start minder verbruikt. Dit heeft alleen wel als nadeel dat de uitlaatgassen een slechter zullen zijn omdat de katalysator minder heet wordt/blijft.
Ook heb is eens ergens zo'n gaspedaaltuning gezien die de kleine bewegingen van je voet compenseert als je bv over hobbels rijdt. Dat maakte een paar procent uit volgens de maker.
P3 Dynamic 2009 Afbeelding

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Outlander PHEV Instyle+

ma 28 jan, 2019 12:32

Minder korte ritjes maken
Minder hard rijden op de snelweg
Banden op spanning
Airco uit (impact is minimaal maar alle beetjes helpen)
Grillblock
Overbodige spullen uit de auto (extra gewicht dat je meezeult kost brandstof)

Die chip lijkt me geen verbetering qua verbruik (en voor je de kosten eruit hebt moet je heel wat kilometers maken ALS er al besparing is).

De box heeft voor de Outlander PHEV wellicht wel iets meer te bieden want die kan het eerste stuk van de reis elektrisch rijden en de box zorgt ervoor dat de auto niet de ICE aanzet als er iets meer vermogen wordt gevraagd of wanneer je de verwarming te hoog zet.
De box houdt bij de Outlander het systeem "voor de gek" rond interieur temperatuur en vermindert het inzetten van de ICE bij acceleratie (mits de accu nog juice heeft).
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Vorige auto:
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Gouda76
Lid
Lid
Auto: 2014 Auris

do 14 feb, 2019 20:30

Hallo allemaal,

Dank jullie wel voor de reacties en tips, ik ga ermee aan de slag.

Ik heb toch maar van de aanschaf van de chip afgezien.

Ik heb de leverancier gevraagd naar een proof of concept maar die hadden ze niet. Geen enkele onderbouwing niets. De reactie "but we are a big known tuning company" maakte de beslissing redelijk makkelijk.

Gr, Jeroen.

Karakan
Lid
Lid
Auto: Auris Dynamic Hybrid

vr 15 feb, 2019 3:26

Goede keuze!
Geloof mij maar, heb al een aantal auto's laten chippen en ik blijf erbij dat als je auto geen turbo heeft, het vrijwel weinig tot geen nut heeft om het te doen.

Los hiervan nooit knoeien met een hybride! T is al zuinig genoeg en je kan toch andere dingen doen om t net wat zuiniger te maken.
Ik stap bijvoorbeeld af van 225-45-17 naar 205-50-17 zodra mijn banden versleten zijn. Dat scheelt al aanzienlijk in verbruik, geluid en comfort!

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek”

• Informatie