Besparings berekening Toyota t.o.v. de gemiddelde benzine auto

Alle wat te maken heeft met de originele plug-in uitvoering. "Plug-in aanpassingen in eigen beheer kunnen besproken worden in de doe het zelf hoek".
Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

zo 30 jun, 2019 21:03

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een PIP. Als zuinigheids freak (warmtepomp en zonnepanelen) monitor het brandstof/elektriciteits verbruik van de PIP .
De eerste 1380 km vallen niet tegen. De EV doet het op een lading 20,4 km (auto van 2013/12 en 110000km) geheel volgen de verwachting. Dus de EV batterij is nog aardig op peil. We rijden rustig en rijden 25% stad en 75% snelweg op dit moment.
310 km EV met 43 kWh (e) en 1071 km HV met 40 liter bezine. (Overall 1: 34,5) Prius geeft een benzine besparing van 13,6 liter en dat valt tegen.
Dit allemaal met de airco aan!

Besparen moet je altijd t.o.v. een referentie situatie. We zijn ook in het bezit van een Mercedes B150 waarmee we (ondanks onze rustige rijstijl) gemiddeld 1:14 halen en in de stad zelfs 1:11. Dat was de reden om er een Prius bij te nemen. Als ik alleen de EV elektrische km als besparing zie zou ik 28 liter bezine hebben bespaard i.p.v de door Prius opgegeven 13,6 liter. (Toyota gaat uit van 1:23 in het vergelijk waar ik met mijn Mercedes B150 nooit aan toe kom.)

Overall 1:34,5 Besparing: 1380/14-1380/34,5= 58,5 liter benzine besparing= 94 euro in 2 weken t.o.v. de B150!!!
Ja de elektriciteit er nog vanaf= 43*0,24=10 eur Totaal 84 Eur besparing.

Los van de milieuvoordelen is mijn PIP ook finacieel aantrekkelijk.
In de stad komen we met 20km EV aardig uit omdat we een laadpunt op onze prive perkeerplaats hebben. Na ieder stadsrit even stekkeren. Jammer dat je de EV batterij niet kunt uitbreiden, want 50km EV maakt de PIP veel aantrekkelijker.

Toyota doet zichzelf te kort door zich niet te vergelijken met een gemiddelde benzine auto in dezelfde klasse.

Gebruikersavatar
Plug
Lid
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 30 jan, 2019 1:17
Locatie: Zeist
Auto: Prius3Plug

zo 30 jun, 2019 23:25

Ik heb 'm nu bijna een half jaar en ik bereken het niet, maar het valt me wel op dat ik maar zelden hoef te tanken. Hiervoor een Peu307 op lpg, dat was ook erg goedkoop. Behalve de reparaties dan. Heerlijke auto maar na 350.000 km keek ik uit naar iets meer zekerheid. Ook daar laat de Pip me niet in de steek.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5368
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

di 02 jul, 2019 18:01

Ruim 1:26 alleen op benzine (HV) met de PIP en maar 129 wh per km (EV) en na 7 jaar nog 20,4 actieradius met airco aan, tjsonge heb je wel een super exemplaar.
PIP aug 2012 executive arctic blue, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH 2019 ceramic blue

Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

di 02 jul, 2019 19:50

Hij is van 2013/12 dus 5,5 jaar oud. Volgens Jan Treur 1,5% degradatie per jaar dus 6% minder bereik. Ik haal met airco op recirculatie en c.a. 50% van het traject op 80 km/h toch 20,4 km. Heel consistent, tussen Tilburg en het kanaal Oosterhout (20,5 km) al 10 keer precies daar over op hybride.De vorige eigenaar is er misschien precies mee omgesprongen of heeft hoofdzakelijk hybride gereden.
Je moet natuurlijk wel rustig rijden en niet als een gek te keer gaan zoals die autotesters doen. De nieuwe Mercedes Hybride Plug-in met diesel doet 1:16 op de test door zo'n autogek.
Mij eerdere Mercedes C 200D haalde bij rustig rijden 1:20. Maar diesel is qua luchtvervuiling not done. Ik snap het management van Mercedes niet.
Het was even afwachten, maar mijn PIP voldoet aan de verwachting.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5368
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

di 02 jul, 2019 23:17

Volgens mij kwam Jan Treur net als wij op een hogere degradatie. Enne 5,5 x 1,5 is volgens mijn zakjapanner 8,25%.
Succes met je PIP en als je dit verbruik wil houden moet je maar nooit naar Hoge Noorden komen (veel wind, open vlaktes) dan schiet je verbruik omhoog. En het is niet verstandig om heel lang op de airco op recirculatie te laten staan (er komt dan geen frisse lucht in de auto).
PIP aug 2012 executive arctic blue, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH 2019 ceramic blue

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5742
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

di 02 jul, 2019 23:29

nessio schreef:
di 02 jul, 2019 23:17
En het is niet verstandig om heel lang op de airco op recirculatie te laten staan (er komt dan geen frisse lucht in de auto).
Dat is zeker niet verstandig, omdat ook nog eens de lucht in het interieur extreem droog wordt.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1494
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

di 02 jul, 2019 23:38

Gewoon vrijwel altijd op 100% automatisch laten staan ... nooit problemen gehad.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

di 02 jul, 2019 23:51

Ach ja, een beetje verselucht via lekkende kleppen door de winddruk enz is genoeg. Met 30 M3 per uur per persoon heb je voldoende. Als ik een file nader zet ik hem altijd op recirculatie i.v.m. de walmende vrachtwagens.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5368
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

wo 03 jul, 2019 19:37

@bianco : als het heel warm is, en je stapt in, dan gaat de PIP automatisch naar recirculatie (ook al staat die op auto). Je moet hem dan zelf weer op buiten zetten. Misschien is dat bij de P3 ook, maar die ken ik niet.
PIP aug 2012 executive arctic blue, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH 2019 ceramic blue

Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

ma 05 aug, 2019 21:41

Nu 6000 km met 17% EV en 3,2 l/100. Netjes. Door omstandigheden veel dagtrips van 160 km dus een laag aandeel plug-in. Maar toch ben ik dik tevreden als milieu freak (zeker ook door laag NOx van de Prius).
Op de snelweg word ik ingehaald door te snel rijdende Tesla's. Duidelijk BMW en Audi rijders die vanwege de lage bijtelling en brandstof kosten een nieuw lease statussymbool hebben. Er weer lekker op los racen. Laat de kolencentrales maar roken, na ons de zondvloed. Dit is de keerzijde van het stimuleringsbeleid.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5368
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

di 06 aug, 2019 14:32

Als je zelf niet harder dan 80 rijd (anders kom je nooit aan die 3,2l/100 km) is alles wat jou inhaalt snel. Overigens zegt onze PIP op de boardcomputer ook dat het gemiddelde verbruik 4,1l is. Helaas dit klopt totaal niet met mijn excel spreadsheet van 4,57l gemiddeld totaal verbruik.(15,5% elektrisch).
Enne toyota vergelijkt het verbruik met de prius3 en niet met een mercedes B150. Zelf haal ik met mijn BMW 2at 3cylinder een verbruik van 6,8l/100km (14,7km/l) en dan rijd ik er niet ruig mee.
Haalt dus op geen stukken na de fabrieksopgave.
PIP aug 2012 executive arctic blue, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH 2019 ceramic blue

Gebruikersavatar
Plug
Lid
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 30 jan, 2019 1:17
Locatie: Zeist
Auto: Prius3Plug

di 06 aug, 2019 18:02

Tomexergie schreef: keerzijde van het stimuleringsbeleid.
Maar dat wordt nu toch afgebouwd voor dure elektriek?
Er is ook wat voor te zeggen, via het topsegment status kopen. NL heeft nu wel de meeste laadpalen per km.

Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

di 06 aug, 2019 19:34

nessio schreef:
di 06 aug, 2019 14:32
Als je zelf niet harder dan 80 rijd (anders kom je nooit aan die 3,2l/100 km)
IK rijd elektrisch 20km c.a 80 EV op provinciale weg (speciaal uitgezocht) en op de snelweg c.a 105. Op veel plaatsen is het toch max 100 en die paar stukjes 130 laat ik aan mij voorbij gaan in de randstad, anders moet ik zo opletten om geen bon te krijgen. Ik heb met de pomp en km stand gecontroleerd en kom wonderwel op het zelfde uit.
De gemakkelijkte milieu maatregel (kun je morgen doen) in de randstad is om alles op 100 te zetten. Minder NOx, CO2 en ongelukken. De politiek is blijkbaar niet echt intrinsiek gemotiveerd en plaatst liever windmolens dan de autolobby tegen de haren te strijken.

Ik ben mij nu pas gaan interesseren voor de techniek achter de Prius. Deze is indrukwekkend. Een revolutionaire, zuinige motor met lage NOx en zeer vernuftige aandrijflijn met weinig transmissie verliezen. Weet iemand een goede beschrijving met schema's van de Prius 3 (Ik neem aan het zelfde als de plug-in versie PIP)

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

di 06 aug, 2019 20:11

Wat voor beschrijving en wat voor schema zoek je?
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

di 06 aug, 2019 23:08

Ik ben geinteresseerd in PIP of Prius3:
* het spoelproces van de verbrandingsmotor. Het benaderde Atkinson proces. Waarom lage NOx en hoger rendement?
* de voordelen door de motor door belast bij te laten komen (geen stationair bedrijf). Start met de hybride accu?
* een betere beschrijving en schema van het planeetwiel +transmissie
* de CVT strategie
* de accu wordt voor 1/6 gebruikt voor de hybride en 5/6 voot de plug-in.
wat gebeurt er als door afremmen(met dynamo) van een helling het hybride gedeelte vol is. Wordt dan ook het plug-in gedeelte geladen?

De verbrandingsmotor komt als een aggregaat bij, gelijk hoog toeren. Er zijn leden van dit forum vinden dit hinderlijk, maar hoort volgens mij bij de regelstrategie.

Kortom, informatie voor de techneut. De Prius is een knap staaltje complexe techniek. Ik hoop dat de monteurs in de garages het ook begrijpen.

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers