Besparings berekening Toyota t.o.v. de gemiddelde benzine auto

Alle wat te maken heeft met de orginele plug-in uitvoering van de Prius 3. "Plug-in aanpassingen in eigenbeheer kunnen besproken worden in de doe het zelf hoek".
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

zo 30 jun, 2019 21:03

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een PIP. Als zuinigheids freak (warmtepomp en zonnepanelen) monitor het brandstof/elektriciteits verbruik van de PIP .
De eerste 1380 km vallen niet tegen. De EV doet het op een lading 20,4 km (auto van 2013/12 en 110000km) geheel volgen de verwachting. Dus de EV batterij is nog aardig op peil. We rijden rustig en rijden 25% stad en 75% snelweg op dit moment.
310 km EV met 43 kWh (e) en 1071 km HV met 40 liter bezine. (Overall 1: 34,5) Prius geeft een benzine besparing van 13,6 liter en dat valt tegen.
Dit allemaal met de airco aan!

Besparen moet je altijd t.o.v. een referentie situatie. We zijn ook in het bezit van een Mercedes B150 waarmee we (ondanks onze rustige rijstijl) gemiddeld 1:14 halen en in de stad zelfs 1:11. Dat was de reden om er een Prius bij te nemen. Als ik alleen de EV elektrische km als besparing zie zou ik 28 liter bezine hebben bespaard i.p.v de door Prius opgegeven 13,6 liter. (Toyota gaat uit van 1:23 in het vergelijk waar ik met mijn Mercedes B150 nooit aan toe kom.)

Overall 1:34,5 Besparing: 1380/14-1380/34,5= 58,5 liter benzine besparing= 94 euro in 2 weken t.o.v. de B150!!!
Ja de elektriciteit er nog vanaf= 43*0,24=10 eur Totaal 84 Eur besparing.

Los van de milieuvoordelen is mijn PIP ook finacieel aantrekkelijk.
In de stad komen we met 20km EV aardig uit omdat we een laadpunt op onze prive perkeerplaats hebben. Na ieder stadsrit even stekkeren. Jammer dat je de EV batterij niet kunt uitbreiden, want 50km EV maakt de PIP veel aantrekkelijker.

Toyota doet zichzelf te kort door zich niet te vergelijken met een gemiddelde benzine auto in dezelfde klasse.

Gebruikersavatar
Plug
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 30 jan, 2019 1:17
Locatie: Zeist
Auto: Prius3Plug

zo 30 jun, 2019 23:25

Ik heb 'm nu bijna een half jaar en ik bereken het niet, maar het valt me wel op dat ik maar zelden hoef te tanken. Hiervoor een Peu307 op lpg, dat was ook erg goedkoop. Behalve de reparaties dan. Heerlijke auto maar na 350.000 km keek ik uit naar iets meer zekerheid. Ook daar laat de Pip me niet in de steek.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5274
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 02 jul, 2019 18:01

Ruim 1:26 alleen op benzine (HV) met de PIP en maar 129 wh per km (EV) en na 7 jaar nog 20,4 actieradius met airco aan, tjsonge heb je wel een super exemplaar.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

di 02 jul, 2019 19:50

Hij is van 2013/12 dus 5,5 jaar oud. Volgens Jan Treur 1,5% degradatie per jaar dus 6% minder bereik. Ik haal met airco op recirculatie en c.a. 50% van het traject op 80 km/h toch 20,4 km. Heel consistent, tussen Tilburg en het kanaal Oosterhout (20,5 km) al 10 keer precies daar over op hybride.De vorige eigenaar is er misschien precies mee omgesprongen of heeft hoofdzakelijk hybride gereden.
Je moet natuurlijk wel rustig rijden en niet als een gek te keer gaan zoals die autotesters doen. De nieuwe Mercedes Hybride Plug-in met diesel doet 1:16 op de test door zo'n autogek.
Mij eerdere Mercedes C 200D haalde bij rustig rijden 1:20. Maar diesel is qua luchtvervuiling not done. Ik snap het management van Mercedes niet.
Het was even afwachten, maar mijn PIP voldoet aan de verwachting.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5274
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 02 jul, 2019 23:17

Volgens mij kwam Jan Treur net als wij op een hogere degradatie. Enne 5,5 x 1,5 is volgens mijn zakjapanner 8,25%.
Succes met je PIP en als je dit verbruik wil houden moet je maar nooit naar Hoge Noorden komen (veel wind, open vlaktes) dan schiet je verbruik omhoog. En het is niet verstandig om heel lang op de airco op recirculatie te laten staan (er komt dan geen frisse lucht in de auto).
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5444
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

di 02 jul, 2019 23:29

nessio schreef:
di 02 jul, 2019 23:17
En het is niet verstandig om heel lang op de airco op recirculatie te laten staan (er komt dan geen frisse lucht in de auto).
Dat is zeker niet verstandig, omdat ook nog eens de lucht in het interieur extreem droog wordt.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1450
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

di 02 jul, 2019 23:38

Gewoon vrijwel altijd op 100% automatisch laten staan ... nooit problemen gehad.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

di 02 jul, 2019 23:51

Ach ja, een beetje verselucht via lekkende kleppen door de winddruk enz is genoeg. Met 30 M3 per uur per persoon heb je voldoende. Als ik een file nader zet ik hem altijd op recirculatie i.v.m. de walmende vrachtwagens.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5274
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

wo 03 jul, 2019 19:37

@bianco : als het heel warm is, en je stapt in, dan gaat de PIP automatisch naar recirculatie (ook al staat die op auto). Je moet hem dan zelf weer op buiten zetten. Misschien is dat bij de P3 ook, maar die ken ik niet.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Plug-in (af fabriek)”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast