Koplampen

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Yaris Hybrid, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

vr 05 okt, 2018 9:22

Camille Schyns schreef:
do 04 okt, 2018 13:46
LED en nog véél meer Xenon heeft irritante blauwe randen en juist dat blauwe licht is slecht voor de ogen èn verstoort het dag/nachtritme.
Val je dan wél of net niet eerder in slaap achter het stuur= :silent:
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Theo
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid 2016

zo 06 jan, 2019 17:48

Afgelopen week gebeld met de dealer over de kosten van het plaatsen van LED koplampen. Volgende week krijgt hij een beurt, dan zou het gelijk meegenomen kunnen worden.
Schrok toch even van de prijs, 250 euro inclusief alles.
Ben nog wat aan het twijfelen. Maar rij veel in donker en vindt de huidige lichtopbrengst van de Halogeen lampen beneden peil.

Dutch Viking
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid

zo 06 jan, 2019 22:01

Bij mijn Toyota-dealer, Van Leussen in Ommen, vroegen ze ook eerst dat bedrag, en ik zei dat ik nog wel even wachtte. Een half uur later werd ik teruggebeld met de mededeling dat ze nu de helft kostten.... ze hadden z niet meer in voorraad, en bij de leverancier waren ze inmiddels sterk in prijs verlaagd.
Dat heb ik dus wel geaccepteerd, en wij zijn er super blij mee, wat een lichtbundel: breed, wit (met een blauw randje, maar dat komt door de lenzen) en helder, zonder strooilicht - het verblindt totaal niet. De zaak is gemonteerd voor APK, en goedgekeurd.
Zie ook een ander draadje hierover.
Yaris HSD Aspiration 2012

Stamgast
Lid
Lid
Auto: Nog geen

ma 07 jan, 2019 13:25

Vraag me af of ze voor dat bedrag de koplamp vervangen (dan kan je er nog niet eens 1 voor kopen) of een simpele bol wissel. Dan is dat wel weer extreem duur (setjes zijn rond de €80,- )
En rij je feitelijk met de verkeerde soort verlichting

Dutch Viking
Lid
Lid

ma 07 jan, 2019 20:12

Alleen de "bol". Prijzen per LED-lamp lopen uiteen van € 20,= tot € 150,=, zie AliExpress, zie NL websites. Nu bij de dealer gekocht en laten installeren betekent dat ik er redelijkerwijs van uit kan gaan dat er goede lampen zijn geïnstalleerd, hetgeen in de praktijk ook blijkt. Daarnaast, als, zoals in mijn geval, de lampen voor de APK-keuring zijn gemonteerd, mag ik ervan uit gaan dat ik veilig ben voor andere weggebruikers. Bovendien is het keurmerk voor lampen geen wettelijke verplichting, zo ik heb begrepen - mits aan wettelijke eisen qua strooilicht e.d. wordt voldaan.
Kleine aanvulling: De Yaris Hybrid heeft projectorkoplampen, waarbij strooilicht veel beter in de hand te houden is dan bij reflectorkoplampen. Als auto's al erg veel strooilicht uitstralen, dan zijn het vaak reflectorkoplampen met xenonlampen erin. Die kunnen enorm hinderlijk zijn. De vraag is of die wel APK goedkeur hebben....

Stamgast
Lid
Lid

wo 09 jan, 2019 15:13

Zit tussen een projector lamp van een halogeen lamp en een hid lamp nog best wel een verschil.

Led zit origineel niet in een projector lamp.

Zijn genoeg filmpjes op YouTube te vinden. Met de testjes hoe en wat. Waarbij ze ook goed. Met een licht meter controleren. Hierbij is duidelijk te zien dat led "mooier" verlicht. Maar helaas niet echt beter als in de zin van verderweg

Dutch Viking
Lid
Lid

wo 09 jan, 2019 18:28

Verder weg t.o.v. wat? In dimlicht mag het licht niet verder reiken dan ca. 50 m. rechts en ca. 30 m. links (randen rijbaan), anders verblindt je anderen. Daar doet de LED-lamp het veel beter in lichtsterkte en breedte van de lichtbundel. Dat is geen vergelijken! In grootlichtstand reikt de lichtbundel veel verder, bij behoud van de breedte, want de dimlichtbundel blijft aan.
De meeste fotolichtmeters geven niet weer wat je oog ziet. Als hobbyfotograaf weet ik dat ons oog een andere gevoeligheidscurve heeft dan een fotometer, hoe goed die ook mag zijn.
Gewoon in het donker rijden, dan zie je of je genoeg licht hebt, of niet. En bij ons is die omslag volkomen helder.

Stamgast
Lid
Lid

do 10 jan, 2019 15:00

Heb 2 de zelfde modellen gehad. Beide oem een hid andere led (Mercedes) juist op de onverlichte wegen. Was het verschil enorm. Led komt ook met groot licht minder ver.

Bij de hid zag ik van ver af de herten al staan. Met de led was dit compleet anders.

Doe zelf ook aan hobby fotografie. Maar deel je mening daar ook deels in.

Theo
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid 2016

do 10 jan, 2019 21:42

Vandaag voor de grote beurt bij de dealer geweest. Navraag gedaan naar de opgegeven prijs van 249 euro, ook verteld dat er dealers zijn die het voor 125 doen.
Helaas, hij heeft het gecontroleerd en kon het niet goedkoper aanbieden dan 249. Toen 2 andere Toyota dealers gebeld maar ook daar hanteerden ze dezelfde prijs.
Dus heb het niet laten doen.
Maar even afwachten, misschien later

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

do 10 jan, 2019 22:49

Heb jij Optiwhite lampen al geprobeerd, die komen verder als Led lampen.
Ik heb mijn standaard Halogeen lampen ook hierdoor vervangen en het bevalt goed.

viewtopic.php?p=163790#p163790
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 28 jan, 2019 20:50

In de studententijd ben ik ooit met de zeer donkere zonnebril 's nachts naar Nijmegen gereden. Ging prima. Intussen ben ik zo'n 40 jaren ouder en tot mijn schrik vernam ik mijn mijn opticiën dat mijn gezichtsvermogen is teruggelopen van 90% naar 80%.

En dús heb ik nu wél behoefte aan goed licht. In onze P3 dynamic hebben we led-verlichting en die valt op door een zéé van licht. Toch vind ik onze Yaris niet zoveel daarvoor onder doen. Het is een wat zachtere kleur, maar het zicht is ruim voldoende.

Trouwens ... wanneer is dat felle licht zo nodig? In bijzondere omstandigheden natuurlijk. Interessante vraag: welke zijn dat? Ik herinner mij dat we met onze oudste MG (1952) die nog de originele - kleinere - duplo-lampen heeft in the middle of nowhere van de Franse binnenlanden koersten. Zeer bochtige bosweg ter breedte van een ruim fietspad, geen straatverlichting, geen paaltjes langs de weg ... ging toch prima, want het contrast dat we moesten waarnemen was ruim groot genoeg; óók toen er die ene tegenligger kwam.

Bij ons in de wijdere omgeving zijn overal de wegen zó goed verlicht dat we het schijnsel van de koplampen eigenlijk kunnen missen.

Wáár worden die fellere lampen echt noodzaak???
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

ma 28 jan, 2019 21:40

Nou Camille, ik kan je vertellen dat het hier in Oost-Groningen behoorlijk donker is in de avond met rijden. Ik moest er erg aan wennen aan het begin, vooral omdat het in het westen waar ik vandaan kom echt alle straten en steegjes verlicht waren, en hier bijna niets voor mijn gevoel.

Dus goede verlichting is hier wel een vereiste vind ik persoonlijk. Ik rijd op sommige stukken ook vaak met groot licht, want wat er aan verlichting uit de Micra komt is echt onder de maat in deze tegenwoordige tijd. De Prius heeft natuurlijk al betere verlichting standaard dan mijn Micra, maar toch.

Ik moet hier ook echt nog even aan gaan werken.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 29 jan, 2019 15:18

"Alles went, behalve een vent" stelden 40 jaar geleden de feministen, Arjan, en dat spreek ik niet tegen. Ondanks dat mijn gezichtsvermogen nog maar 80% is en ik met het lezen van etiketten problemen heb, vertrouw ik nog steeds erop dat ik met de vooroorlogse kleinere duplo-lampen van mijn MG TD ook in het pikkedonker van Oost-Groningen genoeg zicht heb.

Ook hier hebben we weggetjes die in het donker linke mik zijn; als ik al denk aan dat slingerweggetje door het bos van Teuven (B) naar Heijenrath! Ook fietspad-breedte, maar 's nachts zijn er nagenoeg nooit van die halve gare wielrenners op dergelijke stukken. En als, dan hebben ze tegenwoordig goede verlichting òf ze liggen in het afgrondje in het bos te spartelen. :mrgreen:

Zulke moeilijke stukken eisen véél langzamer rijden. Wie snel wil scheuren, ontkomt er niet aan om een set voor de rallyrijders bedoelde lampensets erbij te laten monteren. En ook daarmee is het nog steeds gevaarlijk.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

di 29 jan, 2019 18:34

Scheelt ook of je bekend bent met de omgeving.
42
66.400 hybride kilometers afgelegd @ 4.51 l/100km.

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Uitrusting & Acc.”

• Informatie