Zitcomfort bestuurdersstoel!

Alles wat te maken heeft met het interieur, stoelen, bekleding, etc.
Plaats reactie
Nic
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybride

vr 05 apr, 2019 11:56

Sinds januari heb ik via private lease ( ANWB ) de Toyota Yaris Hybride. Hier was ik heel blij mee. Helaas ben ik een nek/rugpatient en ervaar ik steeds meer dat ik het niet lang vol hou in deze auto om te rijden. Lange stukken rijden gaat niet omdat ik dan niet meer normaal de auto uit kan komen. Ik ben steeds meer aan het zoeken hoe ik de stoel goed kan zetten maar inmiddels heeft deze in alle standen al gestaan en het probleem wordt alleen maar erger.

Financieel gezien is het niet mogelijk om andere stoelen er in te laten plaatsen en zit ik echt met mijn handen in het haar omdat ik er steeds meer tegen op zie om de auto te pakken ( ben er wel afhankelijk van om naar mijn werk te komen ).

Wie ervaart dit nog meer?
Alvast bedankt voor de reacties!

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

vr 05 apr, 2019 15:31

Een herkenbaar probleem, helaas.
Ik ken de stoel van de Yaris niet, en ook niet de verstel mogelijkheden.
De P3 heeft standaard een lendensteun, die ikzelf frequent gebruik, ook vanwege rugproblemen.
De hoogteverstelling van de stoel van de Prius heeft de eigenschap, dat ie op een bepaalde hoogte gaat kantelen.
Dat geeft bij mij problemen met de onderrug.

Om een lange verhaal kort te maken: hoewel je dat al gedaan hebt, kijk nog eens naar de instelling van de stoel. En ga vooral systematisch te werk.
Er zijn een paar sites over het optimaal instellen van de bestuurdersstoel. Je moet er ontspannen in kunnen zitten.

Een paar linkjes: http://www.ergonomiesite.be/autostoel-instellen/
https://nl.wikihow.com/Je-autostoel-goed-instellen

Vraag anders een fysio- of ergotherapeut eens om naar je zitpositie te kijken.
Wellicht kan dat het één en ander oplossen.
Succes.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Holyoak
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 05 apr, 2019 19:31

@Nic; Google eens op “auto aanpassingen” er zijn legio bedrijven die in staat zijn om dit voor je op te lossen of een aanzienlijke verbetering te bewerkstelligen. Vaak zonder andere stoelen te gebruiken maar door de bestaande stoel, of onderdelen hiervan, aan te passen.

https://www.anders-auto.nl/producten/au ... R8QAvD_BwE

Je zou kunnen informeren bij je werkgever, ziektekostenverzekering en/of het UWV of je in aanmerking komt voor (gedeeltelijke) vergoeding van de kosten. Het gaat immers om hulpmiddelen die je in staat stellen om te blijven werken. Soms zie je dat alle partijen een beetje bijdragen. Zoek anders ook eens op het www naar patiëntenverenigingen. Je bent echt niet de eerste en enige die hiermee geconfronteerd word.

Nic
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybride

za 06 apr, 2019 9:37

Dank jullie wel! Ik ga het één en ander uitzoeken 👍🏻 Naar aanleiding van jullie tips.

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

za 06 apr, 2019 22:03

In aanvulling op de reactie van Holyoak ... er zijn ook stoelsledes in de handel waarbij je de hele stoel kunt draaien (90 graden) naar de buitenkant waardoor je recht vooruit kunt uitstappen (en instappen). In combinatie met een Scheel, ASS of Recaro stoel heb ik deze aanpassingen vaak toegepast in mijn werkzaam leven als arbeidsdeskundige.Werkt prima.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

niek
Lid
Lid

ma 08 apr, 2019 19:17

Lang geleden had ik een suzuki alto waar in de luxe versie een stoeldraai mechanisme ingebouwd was. Ik vond dat altijd erg comfortabel in en uit stappen. Ik zie dat niet meer als standaard voorziening. Maar inderdaad een dergelijk mechanisme kan worden aangebracht. Overigens heb ik met de firma Anders in den Haag uitstekende ervaring. Zij denken echt vanuit hun ervaring mee met mogelijke oplossingen. Ik ben daar indertijd geweest voor het veilig verlengen van de stoelrail. Overigens laat ik ook in iedere toyota standaard mijn zitting verlengen. Met mijn 1.80 is dat een duidelijk voelbare verbetering van het zitcomfort. Zeker voor lange ritten. Sterkte met het vinden van een goede oplossing.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- heden)

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Interieur”

• Informatie