Knoekend geluid bij terug draaien stuur

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

za 20 feb, 2016 14:01

Die Willem weet veel meer over auto's.... Fijn dat ie er bij is om zijn kennis te delen.
55.000 km met een Plug-in Prius, 36.000 Tesla model S P85+, 99.000 Model S70.

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

za 20 feb, 2016 15:03

Elec_Hybris_Fan schreef:Kan dat helemaal loskomen als je er niets aan doet?
eigenlijk niet volgens mij. De constructie is vaak vergelijkbaar met de bevestiging van de trapper op de trapas bij een oudere fiets. Misschien heb je bij zo'n fiets wel eens gemerkt dat de crankspie niet strak genoeg zat. Je voelde dan ook af en toe een 'knoep'. De trapper kon evenwel niet van de trapas los komen zolang de spie er nog in zat.
Grappig , dat jij vaak 'ik meen te weten' neerzet.
Met het klimmen der jaren, raak ik er steeds meer van doordrongen, steeds minder te kunnen pretenderen om iets met zekerheid te beweren.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

za 20 feb, 2016 15:16

willemke schreef:Met het klimmen der jaren, raak ik er steeds meer van doordrongen, steeds minder te kunnen pretenderen om iets met zekerheid te beweren.
Die bescheidenheid siert je, maar hoe meer bijdragen ik van je lees, hoe vaker ik denk 'volgens mij weet hij het zeker'. En als ik ton begrijp, weet je ook heel veel over auto's. Inderdaad fijn dat je dat deelt. Met en zonder 'ik meen te weten'. :mrgreen:
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Ro07

za 20 feb, 2016 19:16

Uitslag Test.

De auto stond gisteravond achteruit ingeparkeerd (dus - niet - zoals helemaal in het begin beschreven). Ik kon nu gewoon wegrijden.

Toen ik thuis kwam heb ik de auto weer neergezet, zodat ik de mavoeuvre - om zo snel mogelijk 180 graden te draaien - weer moest uitvoeren.

-Direct de auto in de P gezet.
-Daarna de auto in de achteruit gezet en de hele manoeuvre uitgevoerd.
-Geen knoek!!

Dus is van invloed... een lage buitentemperatuur (mogelijk met vochtig weer) en de nacht stilstaan van de auto.
- Dit in combinatie met het maximaal uitslaan van het stuur naar rechts (rijdend naar achter).
- (zonder de wielen weer recht te zetten), maximaal uitslaan naar links (rijdend naar voren).

Als de auto dus ''eenmaal een route gereden" is er geen knoekt er niet meer. De knoek is enkel bij de complete manoeuvre.

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

zo 21 feb, 2016 12:35

willemke schreef:Ik meen te weten dat er wel eens berichten langs zijn gekomen over de kruiskoppeling in de stuurkolom, waarvan de verbindingen onvoldoende strak aangedraaid bleken te zijn
Precies, die bedoel ik!
Heb er ooit meer over gelezen, maar genoeg om nog te weten dat het geen kwaad kan en het met een minuutje opgelost is bij de dealer. Dus geen zorgen.
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 28 feb, 2016 19:07

Waar staat de :D met de iets minder uitbundige lach voor, in je laatste bijdrage ?

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

vr 04 mar, 2016 13:03

Bij de MGB heb ik vaker met achteruit de oprit afrijden en stuur helemaal naar één kant gedraaid een zeer goed hoorbaar als 'knoekend geluid' aan te merken 'boing' uit de voortrein horen komen. Links bleek er een stukje van ongeveer anderhalve cm van de spiraalveer afgebroken te zijn geweest.

Nieuwe veren eronder, maar toch wilde zo'n geluid zich nog wel eens voordoen, al is dat zeldzaam geworden. Ik denk dat het kan ontstaan door speling van de spiraalveer in de veerschotel. Helaas weet ik niet hoe de voortrein van de Yaris geconstrueerd is. Of bij mij de temperatuur een meebepalende rol speelt waag ik te betwijfelen, hoewel ik mij dat wel kan voorstellen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 04 mar, 2016 18:45

Ik verwacht niet dat dit bij een Yaris het geval zal zijn.
Op bijgaande foto zie je de schokbrekerplaat - die de voorpoot verbindt met het binnenscherm - met in het hart een lager. Op de andere foto is de veerschotel zichtbaar. Deze veerschotel - waar de veer tegenaan ligt - kan ten opzichte van de schokbrekerplaat vrij draaien dankzij het lager. Bij verdraaiing van de wielen draait daardoor de complete veerpoot ten opzichte van de schokbrekerplaat. Daardoor dient de veer niet te kunnen verspringen, tenzij het lager vast zit.
De MG heeft bij mijn weten een totaal andere constructie waarbij van veerpoten geen sprake is.
image.jpeg
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

za 05 mar, 2016 11:21

Inderdaad, dat ziet er wezenlijk anders uit dan bij MG. Ik probeerde overigens mee te denken richting oplossing van het geschetste probleem.

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

za 05 mar, 2016 12:30

Camille Schyns schreef:. Ik probeerde overigens mee te denken richting oplossing van het geschetste probleem.
Ik hoop Camille, dat je mijn reactie niet als kritiek op jouw posting hebt opgevat. Niets is minder waar wat mij betreft. Door elkaar daar waar mogelijk aan te vullen, krijgt de geïnteresseerde volgens mij een completer beeld.
Ik heb soms de neiging om het vergaand uit te diepen en als dat zo beleefd wordt, mag je mij daar best op aanspreken.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

za 05 mar, 2016 14:12

Maak je geen zorgen, Willem, ik heb niets als vervelend opgemerkt.

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid

di 21 jun, 2016 8:02

Ben er mee bij de dealer geweest, geen 10 minuten in de werkplaats gestaan, koppelingen in de stuurkolom aangedraaid en opgelost is het. Geen knoek meer en - laat 't tussen mijn oren zitten - stuur voelt steviger aan. :mrgreen:
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

di 21 jun, 2016 14:05

Ook zonder een 'knoep' te horen, kunnen de twee delen van de stuurkolom ten opzichte van elkaar bewogen hebben.
Je gevoel zal dus mogelijk geen prychische achtergrond hebben, maar zich werkelijk hebben voorgedaan.
Ik zou er trouwens geen vier maanden mee doorgereden hebben zoals jij deed. Het zou mij een ontspannen gevoel tijdens het rijden waarschijnlijk wat ontnemen.

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid

wo 22 jun, 2016 7:31

Maak van 4 maanden maar 3, heb er 1 bijna helemaal in 't ziekenhuis doorgebracht met een dikke darmperforatie, nogal uit de hand gelopen, was kantje boord volgens de chirurg. Ik had er geen erg in, had rugklachten en ging naar de fysio....Hoe misleidend kan iets zijn :shock: Nu met een tijdelijk stoma en behoorlijk aan 't opknappen.
Maar dat terzijde; ik had er al over gebeld met de dealer en heb me laten verzekeren dat het absoluut geen kwaad kan, alles is geborgd en er kan helemaal niks los raken. Ieder moment dat ik er mee langs wilde gaan was prima, kon zelfs wachten tot de beurt die in oktober gedaan moet worden....
Vandaar dat er zo'n tijd overheen is gegaan.

Gesloten
  • Informatie