De Yaris als vervangwagen

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gesloten
Zilly
Actief Lid
Actief Lid

di 24 feb, 2015 16:04

Hey,

Ik heb verleden week de Yaris een nachtje mee naar huis gekregen, omdat mijn voorruit is vervangen na een flinke barst van een steentje.

Zeer content omdat ik eindelijk eens een Yaris aan de tand zou kunnen voelen. Het was een demo-wagen met 5000 km op teller met GPS en achteruitrijcamera. Geen cruisecontrol, geen startknop. Ik heb er een 300tal km mee gereden, op bekende wegen.
Mijn bevindingen:
- als de benzinemotor draait, trilt het stuur en de pedalen. Zeker als de motor kou (nu ja 't was bijna 10° buiten) heeft. Hoe bedoel je trillen ? -> wel trillen zoals in een diesel. Mijn P2 trilt (bijna) niet. Mijn vorige vervangwagens (oude Yaris benzine, een Auris hybride) trilden niet. Bij de oude Yaris voelde ik zelfs het gaspedaal niet.
- de Yaris 'zoekt' op sommige momenten de juiste aandrijving: blijft de ICE draaien, stopt de ICE, elektrisch verdergaan, start de ICE weer, ... Op dat moment schudt hij. Net zoals mijn P2 doet, maar dan feller en ergerlijk.
- op het einde van de stuuromwentellingen wordt het stuur zeer zwaar. Ben zelfs uitgestapt om te kijken welke band er plat stond. Bij mij P2 draait ik zo tot tegen de nok -> 'tok'...
- de gps werkte niet tijdens een rit; er was gewoon een zwart scherm. De achterijtrijcamera deed het in die rit ook niet meer.
- windgeruis: zelfs tegen 50 km/h hoor je de wind suizen rond de spiegels. Ik heb dat niet in mijn P2.
- je hoort bijna elk steentje tegen de carrosserie (wielholte?) slaan. Was me nog nooit opgevallen in mijn P2.
- op de snelweg hoor je of je een diesel of een bezine voorbij rijdt. (ok, wat overdreven, maar het buitengeluid komt toch sterk naar binnen)
- bolt bijna niet uit, waardoor je eigenlijk langer moet gas blijven geven.
- ik had niet gevoel dat de elektrische motor je een duwtje in de rug geeft buiten de bebouwde kom. Ik had ook de indruk dat de ICE minder snel in de toeren schoot.
- je moet harder remmen om tot volledige stilstand te komen. Bij mij P2 rem je, en zonder dat je meer druk geeft, stopt de auto. Als je zo remt bij een Yaris, blijft hij doorrijden.
- stomme versnellingspook op de grond, zonder P-knop.
+ lijkt vinniger om bij voorrangen van rechts opnieuw te versnellen vanuit bijna stilstand.
+ vinniger in de bochten.
+ rijdt zeker 3 keer meer elektrisch dan mijn P2. Althans dat lijkt zo, mss ook wel omdat je voelt dat de ICE niet draait. Ik reed zelfs tegen de 70km/h elektrisch, zonder moeite te doen.
+ leuk sportuitlaat-geluid, meer gebrom dan gepruttel

Dit waren mijn bevindingen. Laat maar weten als je je er niet kan in vinden !
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

di 24 feb, 2015 21:05

Ik heb ook eens in een demo Yaris-HSD gereden. Ik wist niet wat ik meemaakte. Vooral w.b. het geluid. Ik vermoed dat het op de juiste manier (niet) inrijden er vast ook mee te maken heeft. In vergelijking met die demo is mijn Yaris HSD echt geweldig.
Die demo's worden vanaf km-stand 0 'natuurlijk' gewoon afgeragd.

Bedenk wel: een ervaring met één auto zegt nog niet alles over alle auto's van dat type. Maar ik ben wel 'blij', Zilly, dat je het trillen en schudden bevestigt in het andere topicje...
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 25 feb, 2015 22:09

garpsworld schreef:Ik heb ook eens in een demo Yaris-HSD gereden. Ik wist niet wat ik meemaakte. Vooral w.b. het geluid. Ik vermoed dat het op de juiste manier (niet) inrijden er vast ook mee te maken heeft. In vergelijking met die demo is mijn Yaris HSD echt geweldig.
Die demo's worden vanaf km-stand 0 'natuurlijk' gewoon afgeragd.

Bedenk wel: een ervaring met één auto zegt nog niet alles over alle auto's van dat type. Maar ik ben wel 'blij', Zilly, dat je het trillen en schudden bevestigt in het andere topicje...
Ik hoop de vrijheid te mogen nemen om een afwijkende mening te hebben en dat de verschillende ervaringen van Zilly en garpsworld meer met beleving te maken hebben. Zilly is een totaal andere - grotere- auto gewend die hij door en door kent en constateert verschillen.
Voor wat jouw mening betreft garpsworld.
Ik waag te betwijfelen of men een demo inderdaad afragt en als dat al zo zou zijn, of men een Yaris in de eerste 5000km zodanig kan berijden dat dit definitief overmatige geluidsproductie en schudden en/of trillen op zou wekken.
De moderne personenauto's worden vrijwel zonder tussenkomst van mensen geproduceerd. Veelal gebeurd dit in continudienst. Ik ben daarom van mening dat in principe de eerste auto exact hetzelfde is als de tweede of duizendste, voor zover ze gelijk dienen te zijn. Om dezelfde reden bestaan in mijn beleving ook de zogenaamde maandagmorgenauto's niet meer. Robots zijn volgens mij niet humeurig en zullen ook geen last van een kater kunnen hebben verwacht ik. Wat wel een verschil zou kunnen maken zijn misschien de banden, als er sprake is van verschillende merken.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

wo 25 feb, 2015 23:19

Uiteraard is een andere mening altijd 'toegestaan', Willemke. En zeker jouw kijk op veel 'zaken' is heel vaak zeer interessant en verfrissend.
Ik wil best aannemen dat auto's tegenwoordig 'identiek' uit de fabriek komen. Dat er daarna geen verschillen in rijgedrag en geluid tussen 2 exemplaren zou kunnen ontstaan, doet daar volgens mijn bescheiden mening niets aan af. In dit specifieke geval werd het verschil in gedrag zeker niet door de banden veroorzaakt. Mijn mening is dat deze constatering niets met mijn beleving te maken heeft.
Feit blijft dat het geluid van de benzine-motor van de demo Yaris HSD die ik reed, zeer sterk afweek van het geluid van mijn YarisHSD. De demo -met minder km's!- maakte het geluid van een oude man als het geluid van mijn auto betiteld zou kunnen worden als dat van een jonge knul. Hoewel het volume dat door de oude man werd voortgebracht aanmerkelijk hoger lag.
Het tril-/schudgedrag van beide auto's kwam grotendeels overeen bij warme motor. Direct na 'de start' trilde de demo Yaris aanmerkelijk meer.
Of de geconstateerde verschillen door het anders inrijden van beide auto's is veroorzaakt, kan ik uiteraard niet bewijzen. Maar ik opperde dat als een mogelijke reden. Als er andere meer plausibele zijn, hoor ik dat graag.
Feit is ook dat demo auto's meestal niet volgens de aanbevolen regels worden ingereden. En ik dat wel gedaan heb. (Het woord 'afgeragd' is uiteraard wat gechargeerd. ) Helaas heeft dat dus niet kunnen voorkomen dat er sprake is van trillen en schudden.

Galli

do 26 feb, 2015 7:19

Nu gaan we hier ook verder zemelen over trillen en schudden ? ontopic

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

do 26 feb, 2015 8:28

Ben je bevorderd tot moderator, zemelaar?

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 26 feb, 2015 9:04

Tuurlijk ben ik een andere wagen gewoon. Maar dat is een wagen die 11 jaar ouder is, met 270.000km en eigenlijk de voorloper van de Yaris Hybride. Je begrijpt mijn verrassing wanneer een splinternieuwe Yaris Hybride minder goed presteert als mijn P2, of als een oude Yaris met 120.000km op de teller.
Ook ik dacht dat er geen verschil zou kunnen zitten tussen twee dezelfde wagens, maar volgens garpsworld zijn niet alle Yaris HSD's dezelfde. (Ze komen uit Frankrijk, en niet uit Japan...)

Ik geloofde die 'zemelaars' ook niet met hun tril- en schudverhalen. Tot ik het zelf meemaakte. :oops:
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

do 26 feb, 2015 9:20

Met Willemke geloof ik ook dat er 'vrijwel' geen maandagmorgen auto's meer bestaan. Waarom 'vrijwel' omdat er zelfs in dit 100% geautomatiseerde tijdperk er nog altijd veel handelingen met de hand gebeuren. Een auto wordt ter plekke feitelijk alleen nog maar gemonteerd maar de onderdelen komen van her en der en daar zitten toch wel handelingen bij die door de mens gestuurd worden.

Ook heb je het verschijnsel dat ook als alle onderdelen binnen de specificaties liggen er toch problemen zullen zijn als het ene onderdeel helemaal onderaan zit en het andere helemaal bovenaan. Het verschil kan dan net voldoende zijn voor incidentele problemen die vaak erg moeilijk traceerbaar zijn.

Verder is 'inrijden' volgens mij al vele tientallen jaren overbodig. Hooguit direct en langdurig plankgas is wellicht af te raden. Maar wel bepalend voor een auto is hoe hij behandeld wordt. En wat dat betreft zijn lease auto's, demo's, taxi's en zulks vaak een probleem. Niet alleen omdat er 'afgeragt' zou zijn maar bijv. demo's hebben een grote hoeveelheid van gebruikers gehad die maar al te vaak "de auto even willen uitproberen' en dat gaat niet zachtzinnig. Zo is er meer. De goeden niet te na gesproken maar een lease auto wordt toch echt anders behandeld dan een privé bezit.

En dat alles kan heel goed maken dat een vrij nieuwe auto aanvoelt als een rammelende schroevenbak.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Renault Zoe Intens 40 Kw

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 26 feb, 2015 11:27

Zilly schreef:Tuurlijk ben ik een andere wagen gewoon. Maar dat is een wagen die 11 jaar ouder is, met 270.000km en eigenlijk de voorloper van de Yaris Hybride. Je begrijpt mijn verrassing wanneer een splinternieuwe Yaris Hybride minder goed presteert als mijn P2, of als een oude Yaris met 120.000km op de teller.
Het was absoluut niet mijn bedoeling Zilly, om denigrerend te doen over jouw review, daarvoor heb ik teveel positiefs van jouw hand gezien hier op het forum. Als dit wel zo overgekomen is, dan wil ik mij verontschuldigen.
Wat ik beoogde, was aangeven dat de P2 jou voor mijn gevoel past als goed ingelopen schoenen, die je van haver tot gort kent. Ik kan mij zelfs voorstellen dat de hoge kilometerstand een voordeel is in je rijdbeleving ten opzichte van een nieuwe auto met de daarbij behorende lage kilometrage. Nieuw is dan vaak wennen denk ik, ondanks dat 300 km een aardige afstand is om een goede indruk te krijgen. Misschien ben je met bepaalde verwachtingen ingestapt en werden die in de Yaris niet waargemaakt. De Prius en Yaris zijn beide Toyota's en hybride, maar daarmee houdt het vergelijk misschien een heel eind op. Deze twee dan toch langs dezelfde meetlat leggen kan best, maar zal snel tot opvallende verschillen leiden denk ik, die niet altijd positief uitpakken.
De P2 is een auto die alweer een aardig aantal jaren oud is. De Yaris is een nieuwer concept en volgens mij bedoeld voor een breder publiek. Daardoor worden er andere accenten gelegd dan bij een meer afgebakende doelgroep die zich destijds door de P2 aangesproken voelde.
Ik ben het met jullie eens dat trillen en rumoer afbreuk kunnen doen aan het plezier met een auto, maar hoeft niet. Harley rijders hoor ik soms lyrisch praten over het typische schudden van de stoere tweecilinder en de 'vette klappen' uit de uitlaat. Ik heb ook het genoegen gehad om mijn BMW een paar honderd kilometer met zo'n apparaat te ruilen en ik was blij dat ik er vanaf was. Dan nog had mijn lijf een kwartier nodig om de trillingen uit bijvoorbeeld de handvatten kwijt te raken. Voor mij nooit meer.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Galli

do 26 feb, 2015 19:20

Inrijden is idd onzin. En wat is afraggen ? Ik ben een stevige doorrijder, rag ik hem dan af ?
Afraggen, vreemd woord. Ik heb in elk geval geen last van vocht in spruitstuk.
Yaris vindt het heerlijk beetje doorrijden.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid

do 26 feb, 2015 22:47

Vandaar dat het in de manual staat dat inrijden 'geboden' is. En vandaar dat die demo's zo k** rijden.

ajhaverkamp
Lid
Lid

vr 27 feb, 2015 8:37

Zilly schreef:Dit waren mijn bevindingen. Laat maar weten als je je er niet kan in vinden !
Ik zou bijna zeggen, maak eens een ritje met de mijne van 10-2012 en > 50.000 km ervaring. Toen zag ik dat je in B woont, dus wordt dat een beetje lastig. Ik herken je klachten namelijk niet. Kan het niet ook (deels) aan de Belgische wegen liggen? Op een vlakke snelweg valt er natuurlijk ook weinig te trillen. De Yaris is erg strak geveerd (helaas, had een stuk zachter gemogen). Op de betonwegen in Duitsland en de keien in Praag is het inderdaad wel echt afzien en ben je bang dat alles van de auto afbreekt.
Rijgeluiden hoor ik weinig, want ik rijd rustig (meestal zo 90 a 95 km/u) en heb de muziek lekker luid :)

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

vr 27 feb, 2015 9:54

Hey willemke, ik zag niets slechts in je post hoor. :wink: (Ik hoop dat ik ook niet slecht overkom... :oops: )

Nieuw is idd wennen, maar bij sommige huurauto's is dat een paar minuten. Zo paste een Nissan Pathfinder me als gegoten :razz:. De huidige Auris Hybride of een vorig model Camry vond ik maar niks. Een Yaris benzine van het vorige model sprak me wel aan.
Inderdaad, mijn verwachtingen lagen hoger, omdat ik de aandrijving van de Yaris als een verbeterde P2-aandrijving zie (euhm: zag).

Hey ajhaverkamp,
Trillen deed ie gewoon in stilstand (ook) hoor. En kasseistenen nam hij beter dan mijn P2 ! :razz: Het windgeruis viel me al op bij < 50km/h, de eerste honderd meters al... :(
Maar ik ben er van overtuigd dat niet alle Yarissen Hybrides zo grommen.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Gesloten
  • Informatie