"plakkende" band

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 10 feb, 2015 15:34

Net gekeken, bij de wasstraat. Maar de schijven van achterremmen van onze PIP zien er echt niet zo uit na 64000 km.
Een enkel roest pitje, meer niet. (dat is denk het "vliegroest" waar Willemke op doelt).
Weekje uitlenen aan je kleindochter met de opdracht : scheuren met dat ding.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

di 10 feb, 2015 16:58

@Willemke en anderen:
Ik wilde deze foto's plaatsen vooral vanwege het commentaar van de dealer na de eerste beurt bij 9216km stand.
Mijn plan is om bij het wisselen van winter naar zomerbanden de boel los te maken en doen wat @Willemke voorstelt.
Ik moet wel zeggen dat de foto met het korrelige en ruwe schijfoppervlak nogal indrukwekkend overkomt.

Galli

di 10 feb, 2015 21:35

Als een auto een week stilstaat en het is knap vochtig, zien schijven er zo uit.
Zien de schijven er ook zo uit na een rit met remmen, komt het niet goed.
Ga eens 80 km of harder rijden en dan in de N stand hard remmen, doe dit eens 2 tot 3 keer en de roest moet weg zijn.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 11 feb, 2015 9:12

@Galli : straks moet ik naar de tandarts voor mijn jaarlijks grote beurt, heen en terug 24km, grotendeels 80km provinciale weg.
Dan ga ik hetgeen jij voorstel proberen, ik moet wel bekennen dat onze auto veel stilstaat, dat zal zeker niet helpen, maar met mijn vorige auto's reed ik niet meer kilometers, dit verschijnsel heb ik nog nooit gezien.
Maar, er zijn ergere dingen in het leven, ik wil er dus geen dilemma van maken.

thyaris
Actief Lid
Actief Lid

wo 11 feb, 2015 13:08

gamgra schreef:@Galli : straks moet ik naar de tandarts voor mijn jaarlijks grote beurt, heen en terug 24km, grotendeels 80km provinciale weg.
Dan ga ik hetgeen jij voorstel proberen.
Wel gelijk even meten wie het hardst heeft gegild: jij bij de tandarts of de schijfremmen tijdens de noodstop.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 11 feb, 2015 14:01

Inmiddels veilig terug van de tandarts, de behandeling was zoals verwacht slechts tandsteen verwijderen.
Bij de tandarts op de parking zag ik dat er iets verbetering te zien was aan de achter remschijf, daarom besloten om 10km aan de tocht toe te voegen, tijdens de rit meermaals met beleid de handrem elke paar kilometers lichtjes aangetrokken.
Zie het resultaat hieronder: er is een duidelijke verbetering waarneembaar.
Before: 10 februari

Afbeelding

After: 11 februari

Afbeelding

witteprius

wo 11 feb, 2015 14:48

Ik weet niet hoe het bij een Yaris zit, maar bij een Prius2 werkt de handrem geloof ik op het trommelrem principe. Het middendeel van de schijf is dan de remtrommel. Het handremgebruik zou dan niks helpen voor het schoonmaken van de schijf.

Gebruikt de yaris wel de schijf voor de handrem?

Het ziet er al wel beter uit maar kan nog wel een paar noodstoppen gebruiken ;-)

witteprius

wo 11 feb, 2015 14:54

Voor de apk mag niet meer dan 50% van het oppervlak waar het remblok drukt verroest zijn, is dit meer dan is het afkeur. Op de 1e foto zit je mogelijk al aan een afkeur.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

wo 11 feb, 2015 15:11

Je ziet al vaker dat een auto voor een APK even een beetje "mishandeld" moet worden. Hier dus hard remmen om de roest te verwijderen, bij diesels is het vaak nodig om een tijdje met flinke belasting te rijden om de roetuitstoot te verminderen.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 11 feb, 2015 16:14

witteprius schreef:Ik weet niet hoe het bij een Yaris zit, maar bij een Prius2 werkt de handrem geloof ik op het trommelrem principe. Het middendeel van de schijf is dan de remtrommel. Het handremgebruik zou dan niks helpen voor het schoonmaken van de schijf.

Gebruikt de yaris wel de schijf voor de handrem?

Het ziet er al wel beter uit maar kan nog wel een paar noodstoppen gebruiken ;-)
@witteprius:
Bij de Yaris werkt de handrem via de remcilinder van de remschijf, dit is niet anders dan bij de Prius 3, ook daar werkt de handrem op de remschijf.
In de US hebben een aantal Prius modellen waaronder de Prius2 achter geen schijfremmen maar trommelremmen, daar werkt de handrem op de trommel.
Hieronder een paar shots van de situatie bij de achterremschijf..incl. informatie over de handrem, (parking brake)

Afbeelding

Afbeelding

witteprius

wo 11 feb, 2015 17:45

Okay, ja dan heeft remmen met de handrem nut. Wat ik bedoelde mbt de prius2 is dat deze volgens mij zowel trommel als schijf heeft achter. Het trommeldeel is voor de handrem, en de schijf voor de gewone rem. Dan zou het n.l. geen zin hebben de handrem te gebruiken.

Of ben ik in de war met een ander type auto en is de Prius2 niet zo uitgevoerd?

rudolf89

wo 11 feb, 2015 18:35

Vandaag ben ik na een week weer gaan rijden. Zoals ik in het eerste bericht al aangaf ondervond ik ditmaal hetzelfde alleen dan veel minder/korter "hinkelt". Enigste verschil dat na uitparkeren en ongeveer 2meter stapvoets rechtdoor rijden alles weer ok was.

In dit topic heeft er iemand foto's gestuurd. Voor als na de rit heb ik mijn remschijven bekeken en dat zag er allemaal super schoon uit. Geen vuiltje te zien. Tijdens het rit af en toe extra hard geremd en de banden zijn ook opgepompt tot 2,7 bar. Over een week ga ik weer rijden en dan zal ik weer een update plaatsen.

Ik had eerder verteld dat ik naar een bandenzaak zou gaan om het een en ander na te vragen. Wat ik begreep dat het bij mijn type band minder vaak voor komt dan bij continantel banden. De band waar het om gaat word dan vervangen. Hij zei dat het ook aan andere zaken kan liggen. Daarna sprak hij in gebrekkig Nederlands/Turks nog een aantal dingen waar ik niets van begreep. Kwam er dus niet ver mee.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

wo 11 feb, 2015 20:32

Continental, mijn winterbanden, zou best kunnen. de garage zag het als normaal verschijnsel bij dat type band
Ik maakte me er ook niet zo druk om, de hele set lm velgen + banden had ik via bemiddeling van de garage voor een koopje overgenomen. De banden hadden 2000 km gereden toen de man zijn X5 weg moest doen om financiële redenen.
Je had het al vrij snel. Soms duurde het 6 a 7 km lag volgens mij aan de temperatuur
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

rudolf89

do 19 feb, 2015 17:59

Na 7 dagen weer gereden. Het was minder merkbaar vergeleken met het laatste keer.

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

do 19 feb, 2015 19:26

Hoe komt het dat je van te voren al weet dat je 7 dagen niet zult rijden?
55.000 km met een Plug-in Prius, 36.000 Tesla model S P85+, 99.000 Model S70.

Gesloten
  • Informatie