Vrijwielen in N stand

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 29 okt, 2014 22:00

@breinonline:
het is goed om te lezen dat jij naast het positieve deel ook een aantal nadelen opgesomd hebt en dat uitbollen in N-stand beslist niet overal en altijd toepasbaar is.
Je moet met dit soort experimenten zeer selectief zijn, maar ook niet bang zijn om het te proberen indien er geen gevaar is voor jezelf en anderen.
Gisteren heb ik ontdekt dat het Yaris remsysteem in "N" zonder enige hulp van regeneratie, met een ferme push op het rempedaal als een anker reageert.

thyaris
Actief Lid
Actief Lid

do 30 okt, 2014 13:25

Als je (@breinonline) plotseling gas wilt geven, neem ik aan dat je dit doet om te versnellen. Terugzetten in D kan je naar mijn idee vergelijken met het terugschakelen in een auto met een versnellingsbak. Dus ook daar doe je dan een extra handeling. Overigens, een klein zetje omlaag en de pook staat zo weer van N in de D stand. Ik heb er iig nooit problemen mee gehad. Bol dan wel uit als ik normaliter verderop toch moet afremmen. Uiteraard houd ik rekening met andere verkeersdeelnemers.

chr

do 30 okt, 2014 15:20

Ik zou niet echt weten wat het verschil zou moeten zijn tussen precies genoeg gas geven zodat er niet geremd/geregenereerd wordt en ook niet aangedreven, en de auto in N schakelen.

Er wordt immers niets fysiek losgekoppeld in de N stand, en alles draait evengoed mee/tegen.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

do 30 okt, 2014 15:27

Je kunt zonder op de exacte stand van het gaspedaal te letten een glide doen.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

do 30 okt, 2014 18:24

chr schreef:Ik zou niet echt weten wat het verschil zou moeten zijn tussen precies genoeg gas geven zodat er niet geremd/geregenereerd wordt en ook niet aangedreven, en de auto in N schakelen.

Er wordt immers niets fysiek losgekoppeld in de N stand, en alles draait evengoed mee/tegen.
1) met de Yaris is; "precies genoeg gas geven zodat zowel aandrijving als regeneratie stopt", zacht gezegd monnikenwerk, het lukt mij slechts zelden om de pijlen te laten verdwijnen.
2) bij het rijden in "N" stand wordt slechts de voet van het gaspedaal gehaald, regeneratie en EV mode spelen geen verdere rol, de boel blijft op kinetische-energie voortdraaien.
3) aangezien MG-2 via de ringgear verbonden is met de voorwielen blijft deze vrij meedraaien, MG-1 draait vrij mee in neg. mode.
4) beide motoren ondervinden slechts geringe weerstand door het draaien in de transmissie olie.

Zoals ik eerder meldde, de enige reden om vrijwielen in "N" mode te proberen is vanwege de 1,3km lange 60 en 30km zone in mijn dorp, met bij thuiskomst slechts 2 streepjes op het HV accu display en daardoor soms een draaiende ICE, dit behoort nu tot het verleden.

chr

do 30 okt, 2014 22:46

Hmm ja ik heb de HUD van de P3 ingesteld op de snelheid+hv balk stand, dan is het natuurlijk vrij makkelijk om de juiste stand te vinden. Maar meestal doe ik de moeite niet, want op het einde moet ik toch remmen, of het vertraagt juist te veel.

Great White

vr 31 okt, 2014 18:37

even terug komende op het overzicht maar ik zie gemiddels snelheden va maar 40kpmh
ik denk dat dit de mensen zijn ( priuschat is erg groot ) met uitzonderlijke situaties mbt hun woon werk verkeer e.d.

breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

vr 31 okt, 2014 19:18

chr schreef:Hmm ja ik heb de HUD van de P3 ingesteld op de snelheid+hv balk stand, dan is het natuurlijk vrij makkelijk om de juiste stand te vinden. Maar meestal doe ik de moeite niet, want op het einde moet ik toch remmen, of het vertraagt juist te veel.
De juiste stand op de HUD is niet te vinden, die is veel te onnauwkeurig. Vaak rem je dan toch net iets of geef je iets gas. Als ik het met de grote display vergelijk dan. De vraag is a) of het grote display de situatie echt weergeeft en b) of het veel uitmaakt dat je er net naast zit. Met de N-stand weet je wel zeker dat je zo wrijvingsloos mogelijk uitrijdt. Daarnaast is het een voordeel bij hobbels in de weg: daarbij is het vaak onmogelijk om je voet stil te houden op de juiste plek.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

vr 21 nov, 2014 15:09

Grappig, net ontdekt dat mijn nieuwe BMW dit automatisch doet.
Bij gas loslaten, wordt de aandrijflijn losgekoppeld van de motor.
Zij praten over Coasting (volgens mij is dat vrijwielen).
Dit kan overigens alleen als je de auto een automatische versnellingsbak hebt.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

vr 21 nov, 2014 16:09

Dat had de VW Lupo 3L TDI in 1999 "al".
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

za 22 nov, 2014 9:47

Coasting was al heel lang bekend, maar wie pas het nu toe. VW nog steeds?

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

za 22 nov, 2014 9:51

Volgens mij niet...
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

za 22 nov, 2014 11:13

Dat BMW dat nu dan wel toepast. Als de aandrijflijn wordt afgekoppeld wordt de dynamo gekoppeld (ook bij remmen)
Normaal draait de dynamo niet mee, hierdoor heb je meer motorvermogen ter beschikking of rij je iets zuiniger.
Nou ja, we zullen het meemaken.

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

za 22 nov, 2014 11:56

Als de dynamo normaal niet meedraait heb je dan geen lege accu na een flinke rit op de cruise control?
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

za 22 nov, 2014 22:22

@wiml: hieronder iets meer gedetailleerde info.

De "Coasting Mode" is een noviteit, die op de autoshow IAA in Frankfurt werd gepresenteerd in de BMW i3 Concept. Bij het loslaten van het gas wordt de aandrijving ontkoppeld en de verbrandingsmotor uitgeschakeld bij snelheden tot 160 km/u, zodat de auto niet op de motor afremt en 'vrij' doorrolt. Bij daadwerkelijk remmen fungeert de elektromotor als dynamo, die de remenergie benut voor het bijladen van de lithium-ion-accu, die is geïntegreerd in de kofferbak. De Coasting Mode is net als de Auto Start Stop-functie actief in het speciale rijprogramma ECO PRO.

De elektromotor van de BMW ActiveHybrid 5 produceert maximaal 44 kW (55 pk). Gedurende 3 a 4 kilometer kan volledig elektrisch worden gereden met een maximum snelheid van 60 km/u. Daarna komt de 3,0-liter zescilinder-in-lijn TwinPower Turbo-motor in actie. Deze motor is ook te vinden in de BMW 535i en levert een maximumvermogen van 225 kW (306 pk). Bij stevig optrekken zijn beide krachtbronnen actief. In deze E-boost-functie is in totaal 450 Nm trekkracht beschikbaar – een winst van 50 Nm ten opzichte van de trekkracht van de zescilinder benzinemotor. Beide krachtbronnen drijven de achterwielen aan via een achttrapsautomaat. De elektromotor is ondergebracht in de behuizing van de versnellingsbak, voor een zo compact mogelijke bouw en minimale aandrijvingsverliezen.

Gesloten
  • Informatie